• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT - Vi som fått namnge en pizza, bjud på recept!

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Tydligen har jag fått namnge en pizza på menyn :lol: Händer det när man passerar 600 inlägg :?:

Roligt men samtidigt helt sjukt vad beroendeframkallande detta forum är.

Nåväl, har man fått namnge en pizza är det väl lika bra att utveckla det lite. Vi bakar pizza hemma oftare än vi köper och nedan presenterar jag en av mina favoriter.

Scaramangapizzan; tomatsås såklart, gärna Dolmios, lite strimlad skinka, lite strimlad pepparsalami, ost, skivad mozzarella (läggs på när det är 2-3 minuter kvar), kanske nån svart oliv.

När pizzan har kommit ur ugnen och svalnat lite så applicerar man lite lufttorkad skinka, lättcreme fraiche och en rejäl näve ruccola. Toppa med lite nymald svartpeppar och ett stänk olivolja.

Recept på bra pizzadeg;

Halv tärning jäst
2½ dl ljummet vatten 37 grader
1 tsk salt
2 msk olivolja
6-7 dl vetemjöl

Blanda jäst och vatten och låt gosa 10 minuter. I med olja salt och 5 dl mjöl. Joxa runt rejält och fyll på med mjöl tills önskad konsistens uppnås. Var inte lat utan jobba rejält med degen. Jag vill att degen ska sluta kladda innan jag är nöjd. Låt jäsa minst 45 minuter.

Degen ovan brukar jag köra 10-15 minuter i max 275 grader. Tid kan variera beroende på ugn och mängden fyllning såklart.

Jämarn vad sugen jag blev nu......
 

jabla

Sarlacc
Kul initiativ men jag får lite prestationsångest nu när det tydligen bara är 5 poster kvar tills det är min tur :shock:
 

DrDre

Patek
Jag har nog en hel del skrivande kvar innan jag får titeln, men jag har givetvis redan bestämt vad det ska bli. Kebabkött och bearnaisesås givetvis! En svensk klassiker.
 
Topp