• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT. Viken 55-65 tums tv skall man köpa nu?

sveol

Cartier
Det kliar lite efter en ny tv och i dagarna blir det nog ett nytt köp. Sambon vill att jag hellre lägger 15k på en tv istället för en sinn u1, och som ni vet så är det de som bestämmer i slutändan. Dock har jag ingen koll på vad man skall ha. Sitter idag med en 42 pioneer plasma som jag igentligen är nöjd med som jag haft i 6 år typ men ser nu att det finns 4k skärmar men vet inte om de är värda priset eller om det är nödvändigt. Skall man framtidsäkra eller köra på en bra 1080? Ser mest på tv samt nätet, inga blueray skivor här inte. Har ni tips? Föredrar nog lcd, men vet inte riktigt varför. Kanske för att alla lägger ner sin plasma tillverkning.. Får inte vara mindre än 55 tum, skall ha wifi, dlna samt snabb cpu. Pallar inte laggande menyer. Samt smart såklart. Har en känsla att det finns en del tv experter här och hoppas på lite tips ☺ just ja, bildkvalité är prio 1.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 

CLT

Rolex
Vänta med 4K, finns inget som sänds i det. Och finns knappt några filmer. Inte värt i dagsläget då du kan få en mycket mer användbar tv till en bättre prislapp.

För mig finns bara ett märke när det gäller tv, Samsung. Men det är väl en smaksak. Det jag gillar med Samsung förutom att det är grym bild är menyerna, enkelt att lägga till appar osv. Smidigt helt enkelt, och genomtänkt.
Har en polare som köpte en Sony i ungefär samma prisklass som du tänker lägga, han är inte speciellt nöjd. Bilden osv är väl okej, men menyerna är så flummiga och ologiska så det blir jobbigt....

Om du nu tänker lägga 15k, this is you new tv!

http://m.netonnet.se/art/tv-och-bil...ch-storre/samsung-ue55h7005sqxxe/203277.5290/

Och nej, jag jobbar inte åt samsung.... ;)
 

hedbrg

Panerai
Är riktigt nöjd med panasonicen ja köpte, hade de inte blivit den hade jag förmodligen gått på samsung. Men min TV är placerad så dåligt att IPS-panel blev väldigt viktigt för att få bra bild trots dålig betraktingsvinkel.

Hur smartfunktionerna fungerar kan jag inte uttala mig om då jag har en htpc kopplat direkt till tvn.
 

Thomas77

Omega
Köp en Samsunk om du tycker det är är ok att deras toppmodell säckar ihop efter 5 år. Det hände min P7HD inköpt 2007 och enligt Samsunk Sverige hade jag tur eftersom den höll så länge. Köpte själv en Panasonic i höstas efter att ha förpassat min sista Samsunkprodukt till elektronikbingen. Tyvärr har ju Pioneer slutat med sina otroliga KURO skärmar och det enkla svaret är att ska du ha något liknande så är det Panasonic som gäller.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Som redan påtalats så är Panasonic grymma, jag har kört Panasonic i många år, mest för jag gillar deras plasma tv, kör just nu deras VT30 55" i tv/film rummet. Kör även en Philips 55PFL7007T i sovrummet, den är helt OK men inte i närheten av Panasonic enligt mig, Samsung är väl OK i mina ögon, men inte dom du köper för 6-8k, LG också helt OK nu för tiden men enligt mig så är det även där dom lite dyrare.

Tråkigaste med LED tv apparaterna är att dom har så dålig svarta, därför gillar jag fortfarande Plasma tv, även när man kollar på sport så slår plasma LED på fingrarna alla dagar i veckan. Skall jag ge dig ett råd och det är ett riktigt bra råd. Så skall du köpa 65" har ångrat mig som FAN att jag inte köpte 65 på en gång. Lycka till där ute i djungeln, läs mycket på nätet innan köp för det finns mycket matnyttigt därute.
 
Riktigt nöjd med min LG 55" led+smart 3D och allt vafan det heter, har kombinerat med ett hemmabio ifrån LG som också funkar perfekt!

Elgiganten brukar ha rätt ok erbjudande, och lägger du till lite nya sladdar och hemmabio osv så kan man alltid få med lite på köpet!(Guld för en smålänning )

OBS!! Glöm inte kolla priset på nätet innan om du köper i affär, du får alltid tv'n till det priset som står på nätet, vilket kan skilja rätt många lappar, konstigt nog!

Fortsatt trevlig fredag, lycka till!
 

Frosse

Cartier
Samsung
+
Prisnivå
Kommit längst i Smart-funktioner och gränssnitt
Helt okej bild

-
Inte bäst bild
Byggkvalitet, ofta plastiga i designen

Panasonic
+
Bäst bild
Bättre byggkvalitet

-
Högre prisnivåer
Sämre Smart-funktioner än Samsung

Mina två cent. Visst att plasma har bättre svärta men det känns lite som ett något förlegat argument, LCD har ju absolut hunnit i kapp en bra bit. Samma som att "plasma suger för att det bränner fast bilden", vilket var ett problem för typ 10 år sen. Tycker att du ska strunta i allt vad 4K och 3D heter, lägg ingen vikt på det.
 

Apansson

Torpare
Extremt nöjd med Samsungs smart-LED. Tycker det är betydligt bättre färgåtergivning i en LED än en LCD, sen alstrar den inte lika mycket värme, om nu det är något man bryr sig om. Smartmenyerna är bra, använda och spela upp filmer via USB/PC är enkelt.
 

Tre333

Cartier
Bestäm storlek och ta billigaste Samsung "dum TV" och satsa på en HTPC till samt separat hemmabio så blir det bäst :)
 

hedbrg

Panerai
Bestäm storlek och ta billigaste Samsung "dum TV" och satsa på en HTPC till samt separat hemmabio så blir det bäst :)

Fast problemet med att köpa en dum-tv är att tillverkarna stoppar in sina dåliga paneler i dom. Vill du ha en bra panel är man illa tvungen att köpa smart, 3d, fan och hans moster.
 

smulster

Cartier
2-Faktor
Panasonic Plasma (VT60/VT65) om bild är prio ett. Jag har aldrig sett en LED utan clouding. Personligen störs jag enormt av lcd/led vid snabba panoreringar då bilden upplevs att inte "flyta"/hänga med så bra.
 

svesam

Rolex
Om du redan har en Pioneerplasma (Kuro antar jag) så
vet du hur riktigt bra bild, dvs ordentlig svärta och noll clouding, ser ut.
Allt annat än plasma kommer att upplevas sämre, allra helst när du
går upp i storlek.

Jag stämmer därför in i lovsången om Panasonics VT serie.

Det bästa alternativet är dock att låta Pioneeren vara kvar,
eftersom det fortfarande är grym TV, och slå till på en ny klocka istället ;)
 

sveol

Cartier
Tack för alla tips och råd. Verkar som om Panasonic och samsung är det man skall leta efter. Jag kör också htpc så kanske smart funktioner i tv inte är så viktigt, bara alla menyer och liknande flyter på bra. Nu får det bli läsande av recensioner i två dagar. Och kanske lite följdfrågor från mig. Stort tack för all hjälp ☺

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Tack för alla tips och råd. Verkar som om Panasonic och samsung är det man skall leta efter. Jag kör också htpc så kanske smart funktioner i tv inte är så viktigt, bara alla menyer och liknande flyter på bra. Nu får det bli läsande av recensioner i två dagar. Och kanske lite följdfrågor från mig. Stort tack för all hjälp ☺

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Jag har en 63 tums Samsung och en 65 tums Sony, kvallen på Sonyn är överlägsen.
 
Tycker du ska kolla på Samsung, Panasonic och Sonys modeller i 55 och 65 tum. Jag köpte för några månader sen, dock 46" pga utrymmessskäl. För min del blew det Sony W905 då jag tyckte den smällde de andra på fingrarna vad gällde bildkvalité. Motsvarande borde vara W950 - kolla in den.
 

Tre333

Cartier
Fast problemet med att köpa en dum-tv är att tillverkarna stoppar in sina dåliga paneler i dom. Vill du ha en bra panel är man illa tvungen att köpa smart, 3d, fan och hans moster.


Tja det stämmer säkert men det jag menar är att köper du den dyraste som nu finns med allt "lull lull" som finns så kommer den tyvärr troligen att vara så mycket bättre än den du kan köpa för halva priset. Sen kan du uppgradera igen sen för den halvan du sparade på att inte köpa senaste. De flesta så kallade "smart TV:s" upplever jag som att de inte funkar som det är tänkt och därför är HTPC säkrast. Sen är det stor skillnad att kika på olika tv apparater i butiken och sen när den väl kommer hem. Alltså ser självklart den dyrast bättre ut i butiken men väl hemma kommer nästan vilken nyare modell se bättre ut än den du byter ut. Tycker kort sagt inte du får en dubbelt så bra tv om du betalar 20k mot om du köper en för 10k. Men det är bara min uppfattning och erfarenhet efter köpt "dyrast" och nu senast "lite billigare" :)
 

Bluefade

Omega
Om man en gång haft en kuro gen. 8 och frammåt är det plasma eller LGs kommande oled som gäller. Har i nuläget en Pioneer KRP-500A som jag aldrig skulle skilja mig ifrån, fick tag på den för 6000 på blocket så är man inte ute efter 3D kan man göra riktiga kap där. Vill man ha steget bättre i färg och även 3D finns Panasonics VT serie framför allt VT 55/65. Deras ZT serie skulle jag säga är ovärd om du inte tittar i mycket ljusa miljöer. Jag tänker vänta tills oled är prisvänliga då jävlar!
 

BOTL

Panerai
Köp en Samsunk om du tycker det är är ok att deras toppmodell säckar ihop efter 5 år. Det hände min P7HD inköpt 2007 och enligt Samsunk Sverige hade jag tur eftersom den höll så länge. Köpte själv en Panasonic i höstas efter att ha förpassat min sista Samsunkprodukt till elektronikbingen. Tyvärr har ju Pioneer slutat med sina otroliga KURO skärmar och det enkla svaret är att ska du ha något liknande så är det Panasonic som gäller.

Samsunk suger tycker jag, allt ifrån den fula fjärren till själva designen till de dåliga menyerna, alltid ägt SONY, aldrig missnöjd och förjävlabra när man har garantiåtgärder om den kommer från SONY Sverige!
 
Topp