• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: vilka andra forum hänger ni på?

Nexus

Panerai
Läste lite på Swedish Survivalist...
De där inne skulle säkert kalla mig för ignorant, oupplyst och att blunda för "sanningen" ...men herregud vilka labila foliehattar.
Peak oil osv. - ja, men det måste ju finnas lite sans.

Jotack, därav mina sporadiska besök. Jag är själv ganska förtjust i tanken på "Överlevnad efter katastrofen", men de där grabbarna orkar man bara med i väldigt små doser.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Av ren nyfikenhet. Vilken 4WD är motsvarigheten till Rolex i 4WD-kretsar (likvärdig status hos entusiasterna)?

Lätt. Mercedes G-wagen.
Kostar en hel del och behåller sitt värde, men är också väldigt, väldigt bra. Har funnits jämt.

Ska man fortsätta så är Omega PO Jeep cherokee. Jävligt vanlig, för att den är bra och hyfsat "affordable".
Grand Seiko är Landrover, uppskattas av finsmakarna och är oförståeligt dyr för icke insatta.
Alla "bättre" parfymklockor är XC-modellerna från Volvo. De som har dem hävdar att de är likvärdiga med en riktig, men då de sätts på prov så falerar de.
Orient är Suzuki 41x-serien. Vanligt folk vet knappt att de finns, men för intresserade är de kända för att leverera mycket för en billig penning.
Speedy är Jeep Wrangler, legendarisk och med ett tufft utseende (och bra).

Vill du har fler exempel?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lätt. Mercedes G-wagen.
Kostar en hel del och behåller sitt värde, men är också väldigt, väldigt bra. Har funnits jämt.

Ska man fortsätta så är Omega PO Jeep cherokee. Jävligt vanlig, för att den är bra och hyfsat "affordable".
Grand Seiko är Landrover, uppskattas av finsmakarna och är oförståeligt dyr för icke insatta.
Alla "bättre" parfymklockor är XC-modellerna från Volvo. De som har dem hävdar att de är likvärdiga med en riktig, men då de sätts på prov så falerar de.
Orient är Suzuki 41x-serien. Vanligt folk vet knappt att de finns, men för intresserade är de kända för att leverera mycket för en billig penning.
Speedy är Jeep Wrangler, legendarisk och med ett tufft utseende (och bra).

Vill du har fler exempel?

Jag har en Ssang Yong Musso. Är det typ som Tudor då eftersom drivlinan kommer från Mercedes? ;)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Mnja. Musson har tekniken från Mercedes ML, och är alltså inget offroadfordon. Finns det Tudor OQ, kanske till och med utan O så har du en sån... ;)

Av ren nyfikenhet. När räknas det som off road-fordon? Hur är definitionen?

Gällande Musson så är den perfekt bond-bil (i bemärkelsen bonde), känner mig som en nordkoreansk godsägare när jag dunsar fram på de sörmländska grusvägarna! :D
 

Nexus

Panerai
Fullt med HiFi-tokar, bilåkare och teknikdårar här alltså? Andelen medlemmer som (vågar stå för att de) frekventerar mer udda sidor är skrämmande låg...
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Av ren nyfikenhet. När räknas det som off road-fordon? Hur är definitionen?

Gällande Musson så är den perfekt bond-bil (i bemärkelsen bonde), känner mig som en nordkoreansk godsägare när jag dunsar fram på de sörmländska grusvägarna! :D

Det här har ballat ur in i OT-träsket något så jävulskt, men eftersom du är chef så går det väl bra...

Jag skulle (ganska subjektivt) hävda att man kan kalla det för ett offroadfordon om det har riktig fyrhjulsdrift, i alla fall minst trehjulsdrift. Med andra ord ska man kunna spärra mittdiffrentialen och ha minst diffbroms, helst diffspärr i minst en axel. Man ska också ha i alla fall 25 centimeters markfrigång på lägsta punkten.

Jämför här, våra två "fyrhjulsdrivna" bilar, ett offroadfordon och ett vanligt fordon.

image.jpg
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det här har ballat ur in i OT-träsket något så jävulskt, men eftersom du är chef så går det väl bra...

Jag skulle (ganska subjektivt) hävda att man kan kalla det för ett offroadfordon om det har riktig fyrhjulsdrift, i alla fall minst trehjulsdrift. Med andra ord ska man kunna spärra mittdiffrentialen och ha minst diffbroms, helst diffspärr i minst en axel. Man ska också ha i alla fall 25 centimeters markfrigång på lägsta punkten.

Jämför här, våra två "fyrhjulsdrivna" bilar, ett offroadfordon och ett vanligt fordon.

image.jpg

Då grejar ju Musson 25cm i alla fall! Plus att den är jävligt ball. ;)
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Just nu är det Kolozzeum, Flashback, KS, TTT, Sweclockers och Shoegazing. Spenderade betydligt mer tid förr när man var "arbetsfri" som jag kallade mig då.

Edit: fel knapp...
 

Glusch

Cartier
Alldeles för mycket tid spenderas på reddit.com. Jag kan hålla med om att det mycket möjligen kan ha bland de värre gränssnitten som existerar för ett forum, men herregud vad smidigt informationsflöde man kan få där om man anstränger sig att anpassa det till sina behov. Annars är det några enstaka spelforum som gäller, sorgligt som det är så är man ju nördig in i själen.
 

Mykeys

Cartier
Lätt. Mercedes G-wagen.
Kostar en hel del och behåller sitt värde, men är också väldigt, väldigt bra. Har funnits jämt.

Ska man fortsätta så är Omega PO Jeep cherokee. Jävligt vanlig, för att den är bra och hyfsat "affordable".
Grand Seiko är Landrover, uppskattas av finsmakarna och är oförståeligt dyr för icke insatta.
Alla "bättre" parfymklockor är XC-modellerna från Volvo. De som har dem hävdar att de är likvärdiga med en riktig, men då de sätts på prov så falerar de.
Orient är Suzuki 41x-serien. Vanligt folk vet knappt att de finns, men för intresserade är de kända för att leverera mycket för en billig penning.
Speedy är Jeep Wrangler, legendarisk och med ett tufft utseende (och bra).

Vill du har fler exempel?

AP RO = Porsche Cayenne? Vilken är klockornas Landcruiser då? MM300 kanske?
 
Jag har ju varit lite dålig med att hänga här på sistone.

Men generellt så är det i princip bara BJJ( brazilian jiu-jitsu) som har mitt intresse just nu. Mycket annat som drar så blir itne så mycket datortid som önskas. Åtminstone inte av typen att slösurfa.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Alldeles för mycket tid spenderas på reddit.com. Jag kan hålla med om att det mycket möjligen kan ha bland de värre gränssnitten som existerar för ett forum, men herregud vad smidigt informationsflöde man kan få där om man anstränger sig att anpassa det till sina behov. Annars är det några enstaka spelforum som gäller, sorgligt som det är så är man ju nördig in i själen.

Spelnörd, som i köper-gamla-konsoler-och-spel?
 
Topp