• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Otrevliga Urmakare

C

China

Guest
Att han inte debiterar bandbytet innebär ju inte att han arbetar gratis.

Nej, avansen på att sälja ett band är en sak, att erbjuda en tjänst en annan.:)

Om vi nu ska dra det här ett extra varv, förväntar du dig att en mekaniker som t.ex. byter ljuddämpare på din bil enbart skall nöja sig med förtjänsten på reservdelen, och inte debitera för arbetet?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Varför är det självklart, arbetar du själv gratis? Man kan ha olika åsikter om prissättning för varor och tjänster, men i slutänden är det kundens val.

Det händer faktiskt ganska ofta att jag arbetar gratis. Pengar är inte det högst prioriterad i mitt liv. Viktigare är att kunna hjälpa människor som har det svårt.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Nej, avansen på att sälja ett band är en sak, att erbjuda en tjänst en annan.:)

Om vi nu ska dra det här ett extra varv, förväntar du dig att en mekaniker som t.ex. byter ljuddämpare på din bil enbart skall nöja sig med förtjänsten på reservdelen, och inte debitera för arbetet?

om jag köper en ny klocka hos urmakaren för x antal tusen, tycker du att jag ska betala extra för att få länken justerad till min handled?

Det är givetvis fritt för alla näringsidkare att sätta vilka priser de vill på de varor och tjänster de förmedlar. Jag som kund kan inte kräva någonting, men däremot kan jag välja var jag spenderar mina pengar. Och för mig är det självklart att premiera de handlar som jag upplever förmedlar ett mervärde.
 
C

China

Guest
om jag köper en ny klocka hos urmakaren för x antal tusen, tycker du att jag ska betala extra för att få länken justerad till min handled?

Det är givetvis fritt för alla näringsidkare att sätta vilka priser de vill på de varor och tjänster de förmedlar. Jag som kund kan inte kräva någonting, men däremot kan jag välja var jag spenderar mina pengar. Och för mig är det självklart att premiera de handlar som jag upplever förmedlar ett mervärde.

Absolut, jag instämmer. Men på samma sätt är det upp till näringsidkaren att ta betalt för sina tjänster. Vill man inte betala X antal kronor för en tjänst, så är det väl ingen brist på alternativ? Poängen är om man inte är nöjd med prissättningen så är det fritt fram att söka andra alternativ, som trots allt inte saknas.
 

billo

Cartier
Hej gubbs orkar inte läsa hela tråden, men fick man nått namn på urmakaren?
Sorry för min lathet men de är söndag kväll och 8 sidor är för mycket läsning.
 

Bruset

Panerai
Har köpt ett par (2st) bandstift på Klockmaster för 100kr en gång eftersom jag inte hade rätt tjocklek hemma. Jag mådde dåligt hela veckan och det kommer aldrig ske igen.
Samma här, fast på Magnussons. Priset motiverades med att det var kvalitetsstift från Schweiz. Fick ändå gå tillbaka med dom för jag fick fel storlek, två ggr.. :(
 

Vesper

Rolex
Rätt risigt att handla av gråhandlare om varan finns att få tag på hos svensk AD. Iofs larvigt beteende av AD att hålla på och bli så upprörd på dig också.
Tänkte du nu eller? Visst att summan inte var så stor men 2k är en schysst middag på stan med frugan. Jag köpte min jlc av gråhandlare den finns på nymans, men inte i närheten till det priset jag betalade.
 

Apansson

Torpare
Tänkte du nu eller? Visst att summan inte var så stor men 2k är en schysst middag på stan med frugan. Jag köpte min jlc av gråhandlare den finns på nymans, men inte i närheten till det priset jag betalade.

Ja, det gjorde jag. Om alla tänkte som du skulle vi inte ha några butiker kvar där du kan känna och klämma på modellerna. Detta gäller samtliga branscher. Stöd din lokala handlare, det behövs verkligen just nu.
 

Vesper

Rolex
Ja, det gjorde jag. Om alla tänkte som du skulle vi inte ha några butiker kvar där du kan känna och klämma på modellerna. Detta gäller samtliga branscher. Stöd din lokala handlare, det behövs verkligen just nu.
Jag har handlat hos AD också. Absolut så ska man stödja sin lokala handlare men i vissa fall är det bara inte värt det.
 

trumpetera

Panerai
Det var en ovanligt märklig jämförelse. Vad har vardagligt hyfs med att driva en affärsrörelse att göra? Det blir svårt att diskutera det här om vi ska jämföra allmän uppfostran mot hur man driver ett företag. Jag har blivit uppfostrad till att alltid bjuda om jag kan till de som har mindre. Det betyder inte att jag i mitt yrkesverksamma liv ger bort gratis tjänster och varor.

Och om man köper nya skosnören, skall dom ta 80 spänn för monteringen då med?
 

trumpetera

Panerai
Jag tycker visst att folk skall ta betalt för det arbete dom utför, men det finns en anständighetens gräns också. I mitt tycke passeras den en bra bit innan 80:-kr för monteringen av ett klockarmband som dessutom är köpt i den aktuella butiken.
 
Topp