• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Otur med vintage?

Frech

Breitling
Hej,
Jag är rätt ny (vilket kommer framgå), och har köpt två vintageklockor (vid två olika tillfällen). De var båda billiga (1000kr respektive 500kr), och jag är medveten om att vintageköp är något av ett lotteri (i synnerhet i den prisklassen, antar jag). Jag vill därför påpeka att jag inte känner mig lurad eller klandrar säljarna på något sätt. Hur som haver, båda klockorna gick sönder ganska omgående; på den ena lossnade sekundvisaren, och den andra började gå konstigt, typ hoppa någon timme och även hoppa typ två timmar när minutvisaren var i ett visst läge då jag ska ställa in tiden. Enligt förra ägaren gick klockan bra, vilket den också gjorde första dagarna i min ägo.
Så frågan är väl närmast om jag bara haft otur, eller om jag måste vara mer försiktig med gamla klockor (har inte varit direkt oförsiktig, men heller inte jättevarsam), eller om något annat kan förklara att två av två klockor gått sönder inom typ tre veckor?
Tacksam för svar, och om frågan borde ställts annorstädes ber jag om ursäkt!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej,
Jag är rätt ny (vilket kommer framgå), och har köpt två vintageklockor (vid två olika tillfällen). De var båda billiga (1000kr respektive 500kr), och jag är medveten om att vintageköp är något av ett lotteri (i synnerhet i den prisklassen, antar jag). Jag vill därför påpeka att jag inte känner mig lurad eller klandrar säljarna på något sätt. Hur som haver, båda klockorna gick sönder ganska omgående; på den ena lossnade sekundvisaren, och den andra började gå konstigt, typ hoppa någon timme och även hoppa typ två timmar när minutvisaren var i ett visst läge då jag ska ställa in tiden. Enligt förra ägaren gick klockan bra, vilket den också gjorde första dagarna i min ägo.
Så frågan är väl närmast om jag bara haft otur, eller om jag måste vara mer försiktig med gamla klockor (har inte varit direkt oförsiktig, men heller inte jättevarsam), eller om något annat kan förklara att två av två klockor gått sönder inom typ tre veckor?
Tacksam för svar, och om frågan borde ställts annorstädes ber jag om ursäkt!
Iom att vintageuren redan levt ett långt liv och fungerat så har du rimligtvis haft otur. Mina brukar gå stabilt men man får ju räkna in att de kan göra kaos.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Visst går man på en eller annan mina men det låter ändå som otur. Tycker du ändå om klockorna så gå till en urmakare för att iaf få ett kostnadsförslag för reparation. Jag brukar säga att det är som att reparera en halvgammal bil, man får inte igen pengarna för reparationen men man får en bil som fungerar och som går att använda.
 

Rolfen

Rolex
Att köpa begagnat är alltid ett lotteri vare sig det gäller bilar, klockor eller andra tekniska produkter.
Visst händer det att en klocka går sönder men jag använder mina sparsamt då jag har rätt många och roterar mellan dom. Köper man en vintage klocka man verkligen vill ha och har tänkt använda dagligen så får man helt enkelt kosta på den en service. Jag använder dagligen vintage klockor och är inte rädd att dom skall gå sönder dom är ju byggda för att användas även om det var längesedan. Däremot skall man undvika vatten även om klockan tålde vatten som ny så är gamla klockor är sällan täta.
 

Martin Lovasz

Audemars
Inköpspriset är bara en liten del av att äga en vintage klocka och samma sak gäller som för t ex en gammal bil att man måste lägga ut pengar kontinuerligt för att hålla den i god form.

Vill man bara samla och ha klockor att titta på så kan man komma undan billigare men vill man använda en fin gammal klocka så kostar det.
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Jag ser lite tvärtom på detta. Ser det snarare som tur om klockan funkar när jag får hem den! :D
Jag klickar mest hem mögel från tratten för några hundringar max, så kan inte påstå att det är så "fina" klockor. Har dock haft tur med mina två Alpina för ca 200kr styck, som går fantastiskt bra! Lägger jag mer pengar på vintage så vill jag försäkra mig någorlunda att allt funkar som det ska.
 

juanstman

Cartier
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror att du har haft otur. Jag har köpt säkert 30+ vintage som enligt säljaren tickar på fint och jag kan bara minnas två-tre krascher som liknar de du beskriver.

Jag köper bara mögel. Min utgångpunkt inför varje inköpsbeslut är denna: Gillar jag uret ifråga så mycket att jag är beredd att kosta på en service. Om svaret är ja och priset rätt slår jag till direkt. Skiter fullständigt i investeringspotential eller ej.

Annat gäller förstås om säljaren kan backa upp med garanti eller visa dokumentation från nyligen genomförd service, men då blir ju priset ett annat ...
 

Frech

Breitling

Bilagor

  • 1505148630467942408258.jpg
    1505148630467942408258.jpg
    177.1 KB · Visningar: 156

Martin Lovasz

Audemars
Du kan fråga rogart-63 om han har tid för vi har ganska mycket jobb från forummedlemmar.

Det var några år där man försökte överglänsa varandra med urverk med allt fler juveler, nu är fler än hälften bara fuskjuveler som man placerade på alla möjliga platser på urverket utan att ha någon funktion men skoj är det och ger ett mervärde för samlare. :)

Har för mig att någon tillverkare hade upp mot 100 juveler men du kan söka efter det.
 

rogart-63

Patek
Dum fråga men räknar man juvelerna/stenarna på gånghaken och impulstenen oxå? Och dubbla när det är ändstenar på juvelerna?
Såg på Antikrundan England att dom hade en gammal klocka med en diamant som lagring.
 

Martin Lovasz

Audemars
Dum fråga men räknar man juvelerna/stenarna på gånghaken och impulstenen oxå? Och dubbla när det är ändstenar på juvelerna?
Såg på Antikrundan England att dom hade en gammal klocka med en diamant som lagring.
Antal stenar har ökat med åren och var under en del år 15 stycken (är vad som egentligen behövs) men på 40-talet la man till 2 till för centrumhjulet (på standardverk) och det är vad som kalla "Fully jeweled", man räknar då även impulsjuvelen och gånghakensstenar.

Sedan blir det knivigare då ändstenar är extra juveler som skall räkna men jag har sett urverk med extra ämdstenar men där det fortfarande stå 17 juveler på urverket. Detta kan bero på att man helt enkelt gjort urverket för 17 juveler och att kunden själva kan lägga till ändstenar för extra kvalité. Jag har sett ett urverk där det står 19 juveler men där 6 ändstenar används istället för två, så inte helt lätt.
 
Topp