• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Otyget att göra de snyggaste modellerna limiterade

Som topic, detta är något som börjar störa mig mer och mer. Frågan faller sig naturligt; vill inte dessa vinstdrivande företag sälja klockor? Är jag den enda som irriterar sig på detta?

Några exempel för att visa vad jag menar.

Nomos Zurich - helt ok i blå eller vit. Väcker ett köpbegär, men Nomos bandhorn är ju så långa och konstiga så att det inte riktigt är värt det. Dessa två, limiterade versionerna, är dock så pass snygga att man till och med kan bortse från bandhornen.
nomos-Zurich-Worldtimer-Singapore-edition-2021-1-1536x1023.jpg

Nomos-Zu%CC%88rich-Weltzeit-Fratello-LE.003.jpg

Sen har vi ett ännu värre exempel, Glashütte PanomaticLunar, som är en fantastiskt vacker klocka i både blå och vit, Dock den en hel del konkurrenter i prisklassen så det är inte ett helt lätt beslut för den som vill lägga 70-100k på en klocka. Tills de släppte den i färgen Rose Opaline - ett självklart val för mannen med alldeles för mycket pengar. Det ska naturligtvis inte vara för enkelt att plocka marknadsandelar, vi släpper den i 50 ex!

Glashutte-Original-PanoMaticLunar-Rose-Opaline-Salmon-Dial-Moon-Microrotor-Hand-Engraved-Revie...jpg

Är jag den enda som irriterar sig på detta otyg eller är ni fler där ute?

Min första tanke när det gäller detta är G-shock. Begränsade utgåvor ges ut i snygga färger medan det annars är svart. Varför kan de inte erbjuda alla modeller i olika färger?...
Misstänker att det handlar om att behålla en exklusivitet genom att göra det finare mer svårtillgängligt.

Ferrari business model.
Mindre (otillgängliga) serier ger högre exklusivitet.
Ser det inte minst med en del icke nämnda klocktillverkare och vissa modellserier hos dem. Är ett otyg

Kan det vara så att dessa vinstdrivande företag ökar köpbergäret hos kunden, genom att limitera produktionen på sina klockor? ;)
Ja, jag vill ha Zurichen i svart-vit och jag vill ha GO i Rose Opaline men det betyder inte att jag vill ha deras andra modeller. Nu vill jag förvisso det, men inte för att jag inte kan köpa modellen jag verkligen vill ha.

Sen finns det så klart andra saker som står i vägen för att köpa klockan jag verkligen vill ha (pengar), men det är inte det tråden handlar om ;)

Tycker limiterade klockor kan vara mycket mer intressanta då man vet att många andra inte har liknande, inte som halva klockvärlden som går runt med den billigaste rolexen dem får tag på

Tillbaka
Topp