• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Outdoor-tråden

Lappenking

Rolex
2-Faktor
Vad är det för rygga? Såg behändig ut! :)
Det är en Wisport Silverfox 2
Letade (googlade) bra länge innan lotten föll på denna modellen från Polen.
40 l med Molle system runt om med remmar så eventuellt tält, liggunderlag och sovsäck kan spännas under och över.
Tre ingångar i huvudfacket, semi sas plus "ryggplatta"
regnskydd ingår och påbyggnads fack på sidorna med 10l extra utrymme (vilket jag aldrig monterat) fack på sidor så yxa fiskespö och stekplåt sitter säkert.
Använder den mestadels för dagstur med ett vindskydd, markduk, hängmatta och lättare lunch och då med ca 20l nerpackat plus lite fastspännt på sidorna.
 

Vostok

Audemars
Det är en Wisport Silverfox 2
Letade (googlade) bra länge innan lotten föll på denna modellen från Polen.
40 l med Molle system runt om med remmar så eventuellt tält, liggunderlag och sovsäck kan spännas under och över.
Tre ingångar i huvudfacket, semi sas plus "ryggplatta"
regnskydd ingår och påbyggnads fack på sidorna med 10l extra utrymme (vilket jag aldrig monterat) fack på sidor så yxa fiskespö och stekplåt sitter säkert.
Använder den mestadels för dagstur med ett vindskydd, markduk, hängmatta och lättare lunch och då med ca 20l nerpackat plus lite fastspännt på sidorna.
Såg ju grym ut!! Tack för infon!! 😍 Ska kika runt lite efter en sån där 👍
 

Lappenking

Rolex
2-Faktor
Idag var jag och några av barnen på en lite tur, gick ner och lagade lunch ner vid ängarna.
Stekplåten och mini flaskorna är tveklöst mina bästa köp på länge.
Att kunna baka bröd och dessutom få majonnäs eller vad man nu önskar är magiskt ;)
20231227_134557.jpg
20231227_120920.jpg
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej,
Jag är på jakt efter ett par kängor och tänkte höra om någon har något bra tips.

Mina krav är:
  • Svarta
  • Helt eller delvis i läder
  • Välventilerade
  • Inget goretex eller liknande membran
  • Ej vattentäta, men ska torka fort

Jag har tittat på modellerna nedan, men har ingen personlig erfarenhet av märkena. Tyvärr har jag inte möjlighet att prova dessa modeller innan ett eventuellt köp.

Crispi Sniper (töntigt namn, men märket ska ju vara kvalitet)


Garmont T8 LE 2.0 (jag är inget fan av dragkedja på sidan, men kan tänka mig att kompromissa med det)


Belleville 390 TROP


Är det någon mer modell jag bör titta på? Är det någon som har erfarenhet av kängor från nämnda märken?
 

Crentus

Cartier
2-Faktor
Hej,
Jag är på jakt efter ett par kängor och tänkte höra om någon har något bra tips.

Mina krav är:
  • Svarta
  • Helt eller delvis i läder
  • Välventilerade
  • Inget goretex eller liknande membran
  • Ej vattentäta, men ska torka fort

Jag har tittat på modellerna nedan, men har ingen personlig erfarenhet av märkena. Tyvärr har jag inte möjlighet att prova dessa modeller innan ett eventuellt köp.

Crispi Sniper (töntigt namn, men märket ska ju vara kvalitet)


Garmont T8 LE 2.0 (jag är inget fan av dragkedja på sidan, men kan tänka mig att kompromissa med det)


Belleville 390 TROP


Är det någon mer modell jag bör titta på? Är det någon som har erfarenhet av kängor från nämnda märken?
Crispi-sidan du länkade verkar vara en bluffsida!
Kika på kängor inom kategorin desert eller jungle-boots. Varuelsteka kanske har.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Crispi-sidan du länkade verkar vara en bluffsida!
Kika på kängor inom kategorin desert eller jungle-boots. Varuelsteka kanske har.
Ojdå! Det var bra att du såg det. Vad var det som fick dig att ana oråd?

Jag kollar på öken- och djungelkängor, men det är sällan dessa kommer i svart tyvärr.
 

Crentus

Cartier
2-Faktor
Ojdå! Det var bra att du såg det. Vad var det som fick dig att ana oråd?

Jag kollar på öken- och djungelkängor, men det är sällan dessa kommer i svart tyvärr.
50% på allt och en dålig sida som grafiskt påminner om motsvarande bluffsidor för Lacoste, Calvin Klein osv. Även kika på hur själva webbadressen är döpt, i detta fallet verkade den oproffsig iom ..crispi-sverigeS.

Svårt, då även såna som inte har gore-tex kan ha liknande väv som ska vara vattentät och "ventilerande". Kikat på Adidas och Salomon stridsaktiga kängor?

Edit:

Danner verkar ha olika boots utan gore-tex.
T.ex. denna:
 
Senast ändrad:

Elaking

Omega
2-Faktor
Hej! Spenderar också en hel del fritid i skogarna, både på vandring och som helgaktivitet. Vanligt koncept i all sin enkelhet är utehäng med brasa vid sjö.

Bild från kort premiärtur med Lundhags Tjakka boots för ett par veckor sedan - helnöjd!
1000002999.jpg
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Tänkte köpa mig en ryggsäck som uppfyller 1-2 dagars vandringar med en övernattning, så vill gärna få med mig liggunderlag, sovsäck och kanske hängmattan.

Har sökt i tråden och googlat en del och tycker Osprey kestrel 48l uppfyller kraven. Just nu rabatt på Outnorth. https://www.outnorth.se/osprey/men-s-kestrel-48#AtlasBlue

Är öppen för input från er erfarenhet. Missar jag någon självklar? Budget så låg som möjligt, men köper hellre bra än billigt.
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Tänkte köpa mig en ryggsäck som uppfyller 1-2 dagars vandringar med en övernattning, så vill gärna få med mig liggunderlag, sovsäck och kanske hängmattan.

Har sökt i tråden och googlat en del och tycker Osprey kestrel 48l uppfyller kraven. Just nu rabatt på Outnorth. https://www.outnorth.se/osprey/men-s-kestrel-48#AtlasBlue

Är öppen för input från er erfarenhet. Missar jag någon självklar? Budget så låg som möjligt, men köper hellre bra än billigt.
Jag har en Osprey Talon 44L sedan 5-6 år tillbaks och jag är fortfarande supernöjd med min. Bekväm, ventilerad rygg, rymlig och bra justeringsmöjligheter.
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Tänkte köpa mig en ryggsäck som uppfyller 1-2 dagars vandringar med en övernattning, så vill gärna få med mig liggunderlag, sovsäck och kanske hängmattan.

Har sökt i tråden och googlat en del och tycker Osprey kestrel 48l uppfyller kraven. Just nu rabatt på Outnorth. https://www.outnorth.se/osprey/men-s-kestrel-48#AtlasBlue

Är öppen för input från er erfarenhet. Missar jag någon självklar? Budget så låg som möjligt, men köper hellre bra än billigt.
Har ej testat den du länkade men spontant känns den väldigt robust. Ska du vandra i täta snår och skog? Behövs det väv och remmar som uppgår till 1.6 kg (eller vad den nu väger)?

Kolla annars på Lundhags padje light eller om du vill gå på premium HMG säckarna där som är grymma
https://backpackinglight.se/varumarken/lundhags/lundhags-padje-light-45
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hej,
Jag är på jakt efter ett par kängor och tänkte höra om någon har något bra tips.

Mina krav är:
  • Svarta
  • Helt eller delvis i läder
  • Välventilerade
  • Inget goretex eller liknande membran
  • Ej vattentäta, men ska torka fort

Jag har tittat på modellerna nedan, men har ingen personlig erfarenhet av märkena. Tyvärr har jag inte möjlighet att prova dessa modeller innan ett eventuellt köp.

Crispi Sniper (töntigt namn, men märket ska ju vara kvalitet)


Garmont T8 LE 2.0 (jag är inget fan av dragkedja på sidan, men kan tänka mig att kompromissa med det)


Belleville 390 TROP


Är det någon mer modell jag bör titta på? Är det någon som har erfarenhet av kängor från nämnda märken?
Crocket & Jones har tillverkat skor som de klarar sig med runt den irländska kusten så det kanske kan vara något. Jag har flera par från dem och det är riktigt bra skor. Jag har också ett par Crispi Nevada Legend sen ett par år tillbaka. Jag använder dem väldigt mycket och till allt för att de är väldigt sköna och säkra att gå med. Bra sula som man inte halkar med så lätt. Om de finns i svart och utan goretex vet jag inte men Crispi gör väldigt bra skor.


 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Jag har en Osprey Talon 44L sedan 5-6 år tillbaks och jag är fortfarande supernöjd med min. Bekväm, ventilerad rygg, rymlig och bra justeringsmöjligheter.
Grymt! Ska kika in den också 😊


Har ej testat den du länkade men spontant känns den väldigt robust. Ska du vandra i täta snår och skog? Behövs det väv och remmar som uppgår till 1.6 kg (eller vad den nu väger)?

Kolla annars på Lundhags padje light eller om du vill gå på premium HMG säckarna där som är grymma
https://backpackinglight.se/varumarken/lundhags/lundhags-padje-light-45

Skulle inte säga att jag ska vandra i täta snår och skog. Utan börjar väl mer enkelt som rookie. Men gillar att äta och sova i naturen.
Förstår att lättare oftast är bättre, är det att föredra 1kg rygga framför 1,6 kilo?
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Grymt! Ska kika in den också 😊




Skulle inte säga att jag ska vandra i täta snår och skog. Utan börjar väl mer enkelt som rookie. Men gillar att äta och sova i naturen.
Förstår att lättare oftast är bättre, är det att föredra 1kg rygga framför 1,6 kilo?
Det finns mycket att spara in på vikt gällande ryggsäck, sovsäck, tält och liggunderlag. Bärsystem är viktigt. Därför bör du så fort du får hem säcken testa lägga i lite vikt och känna på det. Skicka tillbaka om det inte känns helt hundra, så får du leta vidare bara
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Längtar efter att testa nytillskottet, Bushbox Titanium.
Någon som kört liknande och har tips att dela med sig av?

20240421_140704.jpg
Snyggt. Jag brukar bygga en egen av en gammal konservburk när jag behöver en. Äkta hobo-stove. Den går förstås inte att fälla ihop, men funkar bra för mig.
 

mega

Rolex
Snyggt. Jag brukar bygga en egen av en gammal konservburk när jag behöver en. Äkta hobo-stove. Den går förstås inte att fälla ihop, men funkar bra för mig.
Det är egentligen säkert rätt dyrt för att vara lite plåtbitar, men ibland är det befriande att bara ge efter sina cravings :D

Här är en av dom mest ambitiösa youtubevideor genom tiderna, 32 minuter Bushbox:
 
Topp