• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ovanlig Milsub

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Såg den här dyka upp på Facebook.
Enligt Anish original. Vad tror ni?

image.jpg



image.jpg
image.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Beror väl på vad man menar med original? Om den är målad av Rolex och såld sådan fast är specialbeställd, är den original då? Lär ju knappast vara en standard of the shelf-tavla.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Spontant tror jag inte den är från Rolex då Anish skulle ha konkreta bevis att försvara sig med. Suben är säkert äkta men finisheringen är nog after market
 

JohanHLM

Rolex
Tycker visarna ser lite konstiga ut men det kan vara pga. bildens dåliga kvalitet.
Den på Rolex som monterade pärlan i insertet var åtminstone skelögd :)
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Visarna har olika färg och pärlan sitter snett. Om den är kosher har Rolex problem


Tycker också att pärlan ser bra sned ut.


Milsub är en utav mina favorit-rollar, alla kategorier, så hade varit skoj om den var kosher. Chanserna att den är orginal känns dock ganska små, men å andra sidan så har jag svårt att tro att Watchanish skulle posta något som inte är kosher. Skall bli intressant att se hur detta utvecklar sig :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Ser ut som Omega visare på den.

Du menar att det inte är original Rolex-visare utan att man bytt ut till ett par svärd-visare från Omega?

Hur ser man det?

Om det gäller att det mest liknar ett par Omegavisare så var det MODs krav på Rolex när de började använda Rolex istället för Omega. Jag kan inte alla detaljer men kortfattat så levererades Omega till det brittiska försvaret men de visade sig ha undermålig vattentäthet i vissa förhållanden. Rolex hade en 'bättre' lösning i Oysterboetten och blev därför leverantör av dykklockor. Men MOD krävde att man bytte ut visarna till en liknande typ av svärd-visare som på Omega då denna version är mer funktionell samt helgarderade bezel-inlägget. Så föddes Milsuben.

Men liksom allt annat i Rolexvärlden så fuskas det och ibland har SM-visare modifierats för att passa i en Sub-boett, de passar inte rakt av, och därför undrade jag ovan om det var det fenomenet du ser på den i övrigt mycket märkliga klockan ovan (skulle någon mellanösternkrigsmakt beställt EN sub med samma spec. som britterna men de tilltänkta specialstyrkorna kan inte klara av att läsa klockan om de inte fick siffror att hålla sig till?)
 
Pärlan sitter helt fel i bezelringen, lite för mycket som slår på varningssignaler för min del.
Är den korrekt enligt Rolex, så hade de stora problem med kvalité under produktionstiden.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Varför skulle Rolex ge MOD milsubbar med arabisk text? :)

Alla andra milsubsvarianter har varit vanliga subbar. Känns otroligt att någon fått MOD:s specs och sen beställt lite extra allt på den under 70-talet. Om denna ens finns så har den issues.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Inte nu för att vara sån, men om det luktar skit, ser ut som skit och är allmänt skitig, är det inte skit oavsett märke?
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Du menar att det inte är original Rolex-visare utan att man bytt ut till ett par svärd-visare från Omega?

Hur ser man det?

Om det gäller att det mest liknar ett par Omegavisare så var det MODs krav på Rolex när de började använda Rolex istället för Omega. Jag kan inte alla detaljer men kortfattat så levererades Omega till det brittiska försvaret men de visade sig ha undermålig vattentäthet i vissa förhållanden. Rolex hade en 'bättre' lösning i Oysterboetten och blev därför leverantör av dykklockor. Men MOD krävde att man bytte ut visarna till en liknande typ av svärd-visare som på Omega då denna version är mer funktionell samt helgarderade bezel-inlägget. Så föddes Milsuben.

Men liksom allt annat i Rolexvärlden så fuskas det och ibland har SM-visare modifierats för att passa i en Sub-boett, de passar inte rakt av, och därför undrade jag ovan om det var det fenomenet du ser på den i övrigt mycket märkliga klockan ovan (skulle någon mellanösternkrigsmakt beställt EN sub med samma spec. som britterna men de tilltänkta specialstyrkorna kan inte klara av att läsa klockan om de inte fick siffror att hålla sig till?)


Intressant info, tack :)

Nja jag reagerade bara på att visarna var väldigt lika de s.k svärdvisarna som normalt sitter på SM300, om det är Omega visare vet jag dock inte.
 

Frosse

Cartier
Inte den första som nämner detta men pärlan sitter ju helt snett :confused:. Kanske är en prototyp?

Edit: Fast Anish förklarar det med att bilden är tagen med en iphone och har filter som kan ställa till det...
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Spontant känns den fel. Men vem vet, den kanske är äkta. Det ska bli intressant att se vad som händer på vrf. :rolleyes:
 
Topp