• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ovanligare märken/modeller

Archie

Cartier
Har varit inne på en ny klocka en längre tid men inte lyckats bestämma mig. Varit nära att skaffa mig en ny GMT ett par gånger, samt även varit inne på JLC ultra thin moonphase. Dock känns rolex lite för klyschigt och då jag helst vill undvika kommentarer från bekanta/kollegor om vilken dyr klocka jag har. JLC är mer diskret men välkänt märke för alla som öht kan någonting om klockor.

Jag vill alltså ha något som flyger under radarn. Det behöver inte vara jätteobskyrt men ändå tämligen ovanligt och något som man inte känner igen om man inte har ett klockintresse. Dvs snäppet mer ovanligt än JLC, AP, Hublot, PP och liknande som ändå är tämligen vanligt förekommande. Prisklass ca 60k. - Vilket märke/modell hade du köpt och varför?

Den jag själv är inne på just nu är:
Franck Muller Cintree Curvex
Ganska excentrisk design, men jag gillar dem Franck Muller. Tämligen ovanligt märke som t.o.m. folk med måttligt/mindre klockintresse inte nödvändigtvis känner igen.
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Iwc är relativt okända bland pöbeln, har en del trevliga modeller också. Känns som Franck Mullers andrahandsvärde kan vara en rysare. Sällan man ser några till salu men tror dom kan vara trixiga att flippa.
 

point1

Cartier
De flesta känner inte till JLC, iaf inte enligt egen erfarenhet.

I din prisklass om du letar efter en klassisk klocka typ JLC Ultra Thin fast du ändå inte vill ha JLC så skulle jag rekommendera att du kollar lite på Glashütte Original, jag tittade lite på dom innan jag bestämde mig för JLC. De är dock lite större än JLC:n tyvärr (40 mm tror jag deras Senator är t.ex.).
 

Archie

Cartier
Iwc är relativt okända bland pöbeln, har en del trevliga modeller också. Känns som Franck Mullers andrahandsvärde kan vara en rysare. Sällan man ser några till salu men tror dom kan vara trixiga att flippa.

skulle säga att IWC är ungefär lika känt som JLC... och betydligt mer känt än franck muller. Andrahandsvärdet är kasst ja, därav tänkte jag köpa en i andra hand =)... tredjehandsvärdet kanske är ok
 

Archie

Cartier
De flesta känner inte till JLC, iaf inte enligt egen erfarenhet.

I din prisklass om du letar efter en klassisk klocka typ JLC Ultra Thin fast du ändå inte vill ha JLC så skulle jag rekommendera att du kollar lite på Glashütte Original, jag tittade lite på dom innan jag bestämde mig för JLC. De är dock lite större än JLC:n tyvärr (40 mm tror jag deras Senator är t.ex.).

glashütte passar helt klart in... dock tycker jag att deras klockor är rätt tråkiga (iaf de som ligger i mitt prisspann, eftersom dessa inte har några komplikationer och ser i princip ut som vilken klocka som helst).... har även funderat på en VC patrimony... men vill ha något lite "roligare" än något som likväl kan misstas för att vara en daniel wellington
 
I min värld är det så att i princip ALLA dressklockor flyger under radarn för vanligt folk, dom orkar inte läsa om det står Patek, JLC Omega eller något annat på dom om dom inte råkar vara klockintresserade själva och är dom det så känner dom till FM och GO eller ALS oxå....

Köp en DU tycker är snygg och trivs med och oroa dig inte vad andra tycker...
 

point1

Cartier
glashütte passar helt klart in... dock tycker jag att deras klockor är rätt tråkiga (iaf de som ligger i mitt prisspann, eftersom dessa inte har några komplikationer och ser i princip ut som vilken klocka som helst).... har även funderat på en VC patrimony... men vill ha något lite "roligare" än något som likväl kan misstas för att vara en daniel wellington

Förstår inte riktigt varför du bryr dig om det, någon som misstar en VC Patrimony med en Daniel Wellington är ju uppenbarligen ändå inte intresserad av kvalité. Gör man det misstaget så är det antagligen så att man ser klockan på långt avstånd, alternativt har man ingen känsla för kvalitet. Och varför skulle du bry dig om vad folk tror att det är för märke om du ändå ska välja ett lite mindre känt?
 

Archie

Cartier
Förstår inte riktigt varför du bryr dig om det, någon som misstar en VC Patrimony med en Daniel Wellington är ju uppenbarligen ändå inte intresserad av kvalité. Gör man det misstaget så är det antagligen så att man ser klockan på långt avstånd, alternativt har man ingen känsla för kvalitet. Och varför skulle du bry dig om vad folk tror att det är för märke om du ändå ska välja ett lite mindre känt?

klart man bryr sig om designen... alltså det jag menar är inte att jag bryr mig om någon annan tar misste på det och inte uppskattar min fett dyra klocka jag har på armen... det var mest ett uttryck för att jag tycker att designen är tämligen tråkig. jag vill hellre ha något som står ut lite och som är lite excentriskt...utan att det för den delen måste lysa rolex eller YACHTMASTER =) på den...
folk får gärna påpeka vilken snygg eller unik klocka jag har...och den får gärna stå ut, i sin design, (på så vis måste den inte flyga under radarn) men inte genom att folk känner till märket/modellen.
 

Archie

Cartier
I min värld är det så att i princip ALLA dressklockor flyger under radarn för vanligt folk, dom orkar inte läsa om det står Patek, JLC Omega eller något annat på dom om dom inte råkar vara klockintresserade själva och är dom det så känner dom till FM och GO eller ALS oxå....

Köp en DU tycker är snygg och trivs med och oroa dig inte vad andra tycker...

Jo jag var nog lite otydlig i min förklaring... Det jag menar är att designen som sådan får gärna stå ut och behöver inte flyga under radarn (hade gärna haft en richard mille om jag haft råd) dock inte märket/modellen. Alltså rolex submariner är den mest kända man kan bära, men designen är tämligen diskret - en richard mille har väldigt unik design, men få känner till klockorna. Det är alltså mer åt det senare jag är ute efter.
Därav vill jag inte ha en jättediskret dresswatch för de tycker jag är lite tråkiga.
Klart jag ska köpa en jag trivs med... jag skriver ju bara för att få inspiration.
 

point1

Cartier
klart man bryr sig om designen... alltså det jag menar är inte att jag bryr mig om någon annan tar misste på det och inte uppskattar min fett dyra klocka jag har på armen... det var mest ett uttryck för att jag tycker att designen är tämligen tråkig. jag vill hellre ha något som står ut lite och som är lite excentriskt...utan att det för den delen måste lysa rolex eller YACHTMASTER =) på den...
folk får gärna påpeka vilken snygg eller unik klocka jag har...och den får gärna stå ut, i sin design, (på så vis måste den inte flyga under radarn) men inte genom att folk känner till märket/modellen.

glashutte-panomaticlunar-90-02-42-32-05_PML_St_si_2.jpg


Glashütte Original PanoMaticLunar. End of thread? :)
 

point1

Cartier
inte jättesnygg enligt min mening... men uppfyller de flesta av mina kriterier ja... dock kan man fråga sig om man får tag på en sån för 60k?

Såg på Chrono24 att det fanns för 7000 euro, dock ingen aning om hur seriös handlaren är osv. Det blir antagligen svårt att få den för 60 000 ja, ska du ha den från en AD så kanske du kan pruta ned den till en 70 000 eller så i Tyskland? Visst lite över budget, men väldigt fin.
 

Sond

Patek
En tråd, en fråga helt i min smak..:) Dock har jag inget vettigt förslag..:(

Min efarenhet säger mig att en rund JLC flyger under radarn. Annars är nog Glashütte Original PanoMaticLunar en superklocka som ligger under radarn men sticker ut... Exakt som du vill ha det. Och så mycket häftigare än Franck Muller Cintree Curvex om du frågar mig. Och visst får man en Glashütte för mellan 50 och 60tkr? Det var en klocka jag funderade på inför mitt senaste köp. Jag ville dock inte sträcka mig riktigt så högt i pris och därför djupade jag inte i dem.
 

Archie

Cartier
En tråd, en fråga helt i min smak..:) Dock har jag inget vettigt förslag..:(

Min efarenhet säger mig att en rund JLC flyger under radarn. Annars är nog Glashütte Original PanoMaticLunar en superklocka som ligger under radarn men sticker ut... Exakt som du vill ha det. Och så mycket häftigare än Franck Muller Cintree Curvex om du frågar mig. Och visst får man en Glashütte för mellan 50 och 60tkr? Det var en klocka jag funderade på inför mitt senaste köp. Jag ville dock inte sträcka mig riktigt så högt i pris och därför djupade jag inte i dem.


vad blev ditt senaste köp istället då?
 
Topp