• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Overzize.

Tittar man i uraffärer så är typ 80% overzize. Även ' kostymklockor' stora som mattallrikar. Min Colt 13035-1 ser ju ut som en hello kitty klocka. -97 var det en feting. Nja min Sharkmaster är feeeet. Minns en Stormklocka jag ägde. Den var fet haha. Gav bort den till en servitris tror jag. Overzize är det en fluga?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpeg

Det är bara vi riktiga män som kan bära upp klockor över 55mm. :p
 

jesperC

Omega
Knas-oversized är ju enbart bedrövligt och som tur är blir det ju mindre och mindre populärt.

Tycker dock själv att många vintage klockor känns lite för små men det beror såklart en hel del på modellen.
Dagens klocka, till exempel, är bara 35mm i diameter men tycker ändå att den funkar fint.
DSCF0603.JPG

(bilden ljuger dock något då den ser större ut i närbild=)

//j
 

jesperC

Omega
40-42 mm är både modernt och klassiskt. Allt annat (typ) blir cirkus.

Stämmer rätt bra med min smak. Men det beror ju såklart även på kroppsbyggnad.
Man får väl kör en Robert de Niro/Christian Bale och bulka upp/svälta ner sig beroende på om man skall sporta en pyttig men snygg Omega "Pie Pan" eller en kralligare Panerai.

//j
 

mackman

Cartier
Fulaste måste nog vara bodybuilders som går runt i ett köpcentrum med ett par dassiga jeans och en ful t-shirt med stort typ "new york" tryck på och en valfri ur o penn klocka på 60mm.
Ut med oversize!
Om man ska bära oversizade klockor så måste man göra det på rätt sätt, exempelvis som åvanståeende eurenius med sin oris dykare!

edit: ursäkta ifall jag skrivit nått olämpligt!
 

månljus

Panerai
Äger bara en klocka över 40 mm. Den ligger på 42 mm och den bärs i stort sett aldrig då jag tycker att den är för stor. Det ska dock tilläggas att jag inte heller har några monster till handleder.
 

Babinus

Cartier
Kan det vara en generationsfråga? Min fru tycker att denna är vulgärt stor, medan dottern tycker att den är mesigt liten. Eller kan det vara vinklarna som avgör hur den upplevs? Den här boetten är ju inte cirkelrund, utan mäter 40 mm i bredd och ca: 47 i längd. Så egentligen säger kanske inte diametern allt om hur stor en klocka upplevs, eller....?

Själv har jag svårt att se att en större passar på just min handled, men jag kanske bara börjar bli gammal? Frågan är vad som blir lagom. Men eftersom just lagom är ett så hånat och föraktat ord är det kanske det man inte ska vara? Svårt det här.

40-mm.gif
 

PCB

Audemars
Bara att gilla läget, 45mm är det nya 40mm
Tycker personligen 50+mm ser för stort ut på de flesta män
Men tycker det blir lite löjligt när det skriks och ratas, för att en dykare mäter 43 mm!
 
Topp