• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OWG känns inte rimligt, men TWG?

B1884

Audemars
2-Faktor
Om jag får välja fritt (idag) så skulle min TWG-kombo se ut såhär, en dressigare och en sportig:

ALS Timezone:
ALangeSohneTimeZoneLuminous29.jpg


Rolex Subarminer Vitguld:
7937913274_1ece5a881a_o.jpg
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Några år senare landar även jag i samma tanke kring TWG.
OWG är ju bara en myt. Ett direkt påhitt om ni så vill. Att ha många klockor och vara en flippare har ju bevisats vara en synnerligen utmanande balansgång mellan ångest och lycka. Då menar jag att om man blir en Two watch guy så är helt plötsligt spelplanen till ens fördel.

En perfekt balanserad duo mellan sport och dress, läder kontra gummi, ädelmetall vs stål. Man har alltid möjlighet att välja mellan två ur, ingen glöms utan de får båda handledstid, man slipper tragglande med annonser, det kan ha positiv inverkan på ekonomin (långsökt i know). Men man kanske rent av lägger än mer tanke på köpen man gör så att de verkligen är vad man behöver och inte det som man för stunden vill ha.

Men vilka ur man skulle begränsa sig till är ju en annan fråga.
 

Shadyboy

Cartier
Hej Bullen!

Var går gränsen för att en klocka "räknas"? Jag tänker mig själv som en TWG (en JLC och en Rolex) men när man börjar räkna är jag närmare TWG som in TEN watch guy. Har ju nån gammal Omega-vintage, 2 Seiko-beaters, 2 G-shock, en gammal Certina Quartz samt en galet gammal Casio... så... är jag en TWG för att jag KÄNNER mig som en sådan, eller måste jag göra mig av med allt som kan liknas vid en klocka för att vara en äkta TWG?

Det är som vanligt inte killen i filmen som skrivit brevet.

/SB
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Jag är TWG o har varit länge! Tycker det passar mig bäst. I nuläget kör jag Grand Seiko GMT (nyligen köpt)
IMG_9883.JPG

...och Pelagos
IMG_7788.JPG

Jag gillar att verkligen kunna använda mina klockor bekymmersfritt till vardags och har därför en mer "modern" approach i dagsläget. Ett tag var det vintage (79090 och 1803) i kombo men vågade inte använda någon av dem i vatten vilket blev lite jobbigt efter ett tag.
 

Camo00

Patek
Bra tråd att väcka till liv. Har också insett att OWG är som att äga ett par skor eller byxor, det funkar inte särskilt bra i längden...
Men jag har just nu en Colt och en TT1-diver som jag nog hade kunnat varva livet ut om jag var tvungen, en blank och en sliten...
IMG_20170321_130241_653.jpg
IMG_20170323_091105_143.jpg
 

Jonaz

Rolex
Hej Bullen!

Var går gränsen för att en klocka "räknas"? Jag tänker mig själv som en TWG (en JLC och en Rolex) men när man börjar räkna är jag närmare TWG som in TEN watch guy. Har ju nån gammal Omega-vintage, 2 Seiko-beaters, 2 G-shock, en gammal Certina Quartz samt en galet gammal Casio... så... är jag en TWG för att jag KÄNNER mig som en sådan, eller måste jag göra mig av med allt som kan liknas vid en klocka för att vara en äkta TWG?

Det är som vanligt inte killen i filmen som skrivit brevet.

/SB

Känner som du. Har två "riktiga" klockor och en hög med strössel som inte riktigt räknas. Eller? ;)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Om jag verkligen var tvungen att ha en beater + dressig klocka:

Seiko Flightmaster (200M WR, quartzkronograf, sliderule, billig) samt Grand Seiko Snowflake


Seiko-SNA411-1.jpg
b42cce0fe33ff69b39d3fc2867bb0532.jpg

Om jag inte just köpt hus skulle min Speedy kompletteras med en planet ocean med röda siffror. Nu lär det dock dröja lite. Behöver eg ingen dressare, ingen prio. 2 watch guy skulle funka för mig.
MarkII_New_modele_fuite.png
3519608934_62d2d293cc_o.jpg
 

Nudelpalm

Omega
Obegränsat med pengar? Utan tvekan en Patek Philippe Nautilus 5712 och en Rolex Day-Date President med svart urtavla (oklart vilken referens, så långt har jag inte kommit i mitt klocknördande... än ;))
 
Alltjämt svår fråga tycker jag. Jag ser mig själv som en entusiast med ohälsosamt stort intresse, men inte en samlare. Därför har jag kört OWG ett tag med en Longines Conquest, vilket bäst kan beskrivas som en dressy diver - och därmed funkar till i princip allt. Ett halvår senare insåg jag att det liksom inte stillar lusten. Därför leker jag numera med tanken på att ha två eller tre klockor att rotera.

En casual (ex Breitling på länk), en smart/business casual (ex Longines på NATO) och en dressy (ex Breguet på läder). I mitt sinne borde det kunna täcka in alla rimliga scenarion, men ska man ta ett steg tillbaka och utvärdera sig själv så är det ju bara ett rationaliserande för att få köpa fler klockor ;)
 

plattfot

Rolex
Troligtvis tre, en sk radhustrippel som @plattfot brukar säga är väl svaret. En radhustrippel innehåller som jag förstår det Submariner, Speedmaster och Reverso.

Kan vara trion du nämner. För mig är en radhustrippel tre klockor som tillsammans blir så präktiga och förutsägbara att de devalveras till - mellanmjölk eller radhus i närförort (kommer från en som själv bor i radhus och äger klockor som många skulle anse trista :)).
 

marw

Panerai
2-Faktor
Jag har aldrig riktigt fattat detta. För mig är glädjen att kunna prova nya klockor i lite olika prisklasser. Visst skulle jag kunna tänka mig att sitta nöjd med säg en klocka som betyder något extra och rotera övriga, men knappast sluta rotera då just det är glädjen för mig. Kan också bli lite matt de tillfällen jag sitter på för många klockor så att de inte används regelbundet och bara ligger i lådan. Jag vill gärna använda mina klockor och som sagt prova nya modeller. Ska jag investera mina pengar så får det bli något annat än just klockor. Klockor är primärt glädje och nyfikenhet för mig.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Jag har aldrig riktigt fattat detta. För mig är glädjen att kunna prova nya klockor i lite olika prisklasser. Visst skulle jag kunna tänka mig att sitta nöjd med säg en klocka som betyder något extra och rotera övriga, men knappast sluta rotera då just det är glädjen för mig. Kan också bli lite matt de tillfällen jag sitter på för många klockor så att de inte används regelbundet och bara ligger i lådan. Jag vill gärna använda mina klockor och som sagt prova nya modeller. Ska jag investera mina pengar så får det bli något annat än just klockor. Klockor är primärt glädje och nyfikenhet för mig.

Fast det smaskiga här är ju att man fortsatt kan rotera inom dessa två. Men taket är tvenne till antalet.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Fast det smaskiga här är ju att man fortsatt kan rotera inom dessa två. Men taket är tvenne till antalet.
Både ja och nej. Om antalet blir det viktiga så försvinner ju delvis möjligheten att tänka fritt och därför har jag svårt att förstå poängen med att sträva efter en eller två klockor att sitta nöjd med. Att vara nöjd med, säg en klocka, begränsar ju verkligen möjligheten att tänka nytt. För mig är antalet klockor ointressant så länge de inte bara ligger i lådan och vilar.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Även om jag har lite fler klockor än de två nedan, bl.a. en seiko skx007, en vintage omega seamaster och en casio "terroristklockan", så är det dessa två som används. "Tyvärr" känns dem så bra att intresset för klockor är nere i en svacka, men det är nog ytterst tillfälligt. :D

IMG_0488.JPG


IMG_0404.JPG
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Är det bara två som gäller så måste det vara klockor som pallar lite stryk och som går att variera och passar till allt.
Mina röster går till Omega Speedmaster och Rolex GMT.
Lever man ett rikt och lugnt liv går man vintage med gilttavla och pre-moon basebezel eller så safear man med en safir 16710 och lite modernare Speedy.
Efter det kan man lägga pengarna på länkar, bezelinlägg, band

IMG_2917.JPG
IMG_3464.JPG
IMG_3903.JPG
IMG_2936.JPG
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Både ja och nej. Om antalet blir det viktiga så försvinner ju delvis möjligheten att tänka fritt och därför har jag svårt att förstå poängen med att sträva efter en eller två klockor att sitta nöjd med. Att vara nöjd med, säg en klocka, begränsar ju verkligen möjligheten att tänka nytt. För mig är antalet klockor ointressant så länge de inte bara ligger i lådan och vilar.
Folk är olika, för mig finns det en gräns för hur många grejer jag trivs med att ha. När det gäller klockor vet jag inte riktigt, men det är ett kul tankeexperiment att begränsa sig till fåtal bara för att se vad man verkligen uppskattar.
 
Topp