• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OWG minimalist.

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Minimalism är en häftig grej.
Lek med tanken att ni var minimalist och samtidigt klockentusiast, vilken klocka skulle ni välja?
OWG säger nästan sig själv eftersom antalet prylar är nästan hela grejen med minimalism.
Prislappen då? Kan man rättfärdiga en klocka för säg.. 15-50k när tanken på att leva så enkelt som möjligt är en av grundpelarna.
Jag har en känsla av att SKX kommer vara en toppkandidat men låt oss se, hur tänker ni? Kan bli en spännande diskussion!
 

Wiliamo

Panerai
image.jpeg

Kanske?
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
Du har en poäng, men om du är entusiast?
Att veta vad klockan är kan ju också vara värdeskapande...?:)
Onekligen så, och precis som du säger är vi klocknördar. Självklart kan vi gräva ned oss i en lång filosofisk diskussion gällande tid och dess betydelse för oss som människor, men det tycker jag vi lämnar därhän för tillfället :) Det lämpar sig kanske bättre till en vinterkväll vid brasan med en redig whisky i handen;)
 

Case

Panerai
De kriterier jag skulle väga in är

  1. "Komplikationer". - Med en "minimal" livsstil med mindfulness högt på listan vill jag undvika mobilen så mycket som möjligt. Kan klockan visa tid, datum och kanske dag och dessutom fungera som timer med tex en dykarvridring kan jag undvika att titta på telefonen hela tiden.
  2. Funktion. Den bör passa vid de flesta tillfällen jag ksntänkas befinns mig i där en klocka behövs. Vardag, dress, sport, semester etc. Jag har ju bara en, så den måste passa till många stilar, eller vara neutral. Vattentålig essutom ska den vara tydlig och lätt att läsa av.
  3. Kommunikation. Vad säger klockan om mig? Eftersom jag inte har möjlighet att situationsanpassa klockvalet, måste den i alla lägen förmedla de värderingar jag vill.
  4. Underhåll. Den ska vara relativt billig och lätt att underhålla, över tid.

Jag skulle nog gå på en Sinn 556 eller en 104. Möjligen en EZM3, men den är svår till kostym.

image.jpg
image.jpg
 
Som aspirerande minimalist finner jag de gamla flieger uren tilltalande, speciellt den mer rena A modellen. Säg t.ex. Stowas No-logo på 40 mm skulle sitta fint.

110606StowaFlieger28013.jpg

(bild stulen från internet)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
En sann klockentusiast ser till att höja budgeten även om det kräver att han säljer bilen till förmån att sitta på bussen några år, säljer huset och flyttar in i en lägenhet och förpassar söndagsmiddagarna till lokala pizzerian.

Bland det bästa minimalistiska du kan skaffa är en 5711
571103.jpg


Annars lite mer budget så tycker jag min 15400 kvalar in bra:
15400.1.jpg
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Summan i första p
De kriterier jag skulle väga in är

  1. "Komplikationer". - Med en "minimal" livsstil med mindfulness högt på listan vill jag undvika mobilen så mycket som möjligt. Kan klockan visa tid, datum och kanske dag och dessutom fungera som timer med tex en dykarvridring kan jag undvika att titta på telefonen hela tiden.
  2. Funktion. Den bör passa vid de flesta tillfällen jag ksntänkas befinns mig i där en klocka behövs. Vardag, dress, sport, semester etc. Jag har ju bara en, så den måste passa till många stilar, eller vara neutral. Vattentålig essutom ska den vara tydlig och lätt att läsa av.
  3. Kommunikation. Vad säger klockan om mig? Eftersom jag inte har möjlighet att situationsanpassa klockvalet, måste den i alla lägen förmedla de värderingar jag vill.
  4. Underhåll. Den ska vara relativt billig och lätt att underhålla, över tid.

Jag skulle nog gå på en Sinn 556 eller en 104. Möjligen en EZM3, men den är svår till kostym.

image.jpg
image.jpg
Bra val! Du är kanske den första som riktigt förstod min fråga!
 
Topp