• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oyster Perpetual Date, för liten?

JohanHLM

Rolex
Har varit sugen på en DJ ett tag och tror att 36mm är en lämplig storlek på en dressad klocka. Har dock hittat en 15200 som lockar lite men frågan är om det blir för pluttigt på mina 18,5-19cm handleder?
Någon här som har en 34mm Rolex och handleder på minst 18cm som har lust att bjuda på en bild för att se om det kan funka?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Har varit sugen på en DJ ett tag och tror att 36mm är en lämplig storlek på en dressad klocka. Har dock hittat en 15200 som lockar lite men frågan är om det blir för pluttigt på mina 18,5-19cm handleder?
Någon här som har en 34mm Rolex och handleder på minst 18cm som har lust att bjuda på en bild för att se om det kan funka?
Jag har 17 cm handled och min DJ på 36mm funkar, men skulle aldrig ta en mindre än så. Den skulle gärna fått vara 38mm...
 

jabla

Sarlacc
Har själv både datejust på jubilee och oysterdate på oyster men tycker inte man upplever någon större skillnad på min 18cm handled.
 

jabla

Sarlacc
Här har du 2 nytagna bilder.

OysterDate.jpg


Datejust.jpg
 

Hardy

Thug
Tycker att 15200 och 6694 funkar bra! Alla tycker olika, försök prova nån 34a. Jag gillar det!
 

_jonte

Patek
Kommer sitta skitsnyggt! Har ca 18,5 cm handled och all mina ur är mellan 34-37 mm. En vanesak.
 

carlanton

Audemars
Min tjej har en ny Oysterdate. Har inte kunnat prova den själv eftersom att min hand är för stor för att länken ska gå på, men jag tror ändå den skulle se bra ut på min 185 mm handled.
 

jabla

Sarlacc
OK här kommer de 1603 och 1500.
Det jag upplever som störst skillnad är att den fyrsiffriga datjusten har piepan-tavla.

DatejustOysterdate.jpg
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Fördelen med att gå på Date-varianten på 34mm är att den lär vara billigare än en DJ. Så tycker du storleken funkar för dig så är det bara att gratulera, du får mkt för pengarna!
 

JohanHLM

Rolex
För skojs skull kollade jag vad frugan tyckte.
Hon tyckte att Snowflaken jag hade tidigare var för liten så om jag för en gångs skull ska lyssna på henne går nog en 34mm bort. För en gångs skull kan hon ha rätt i att den känns liten o tråkig men samtidigt är den ju jävligt fin och klassisk :)
 

_jonte

Patek
För skojs skull kollade jag vad frugan tyckte.
Hon tyckte att Snowflaken jag hade tidigare var för liten så om jag för en gångs skull ska lyssna på henne går nog en 34mm bort. För en gångs skull kan hon ha rätt i att den känns liten o tråkig men samtidigt är den ju jävligt fin och klassisk :)
Jojo, smaken är ju delad... Men hon kanske har andra bra kvalitéer istället? :D ;)
 

JohanHLM

Rolex
För skojs skull kollade jag vad frugan tyckte.
Hon tyckte att Snowflaken jag hade tidigare var för liten så om jag för en gångs skull ska lyssna på henne går nog en 34mm bort. För en gångs skull kan hon ha rätt i att den känns liten o tråkig men samtidigt är den ju jävligt fin och klassisk :)

Var faktiskt snäll och lyssnade på frugan så det blev ingen DJ eller liknande denna gången heller (avslöjar ännu inte vad det blev :) ).
Tänkte dock tipsa om att Pantbanken Sthlm City har en OP Date från 2005-2006 på sin pantauktion som går ut på torsdag till ett bra utropspris (12500kr +15%). Ställde lite frågor angående skick och längd på länken och fick förvisso till svar att både länk och boett var repig men innermåttet på länken var 19-19,5 cm vilket bör innebära att den passar de flesta handleder.
 
Topp