• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oyster perpetual istället för sub?

Räven

Cartier
D
Vad tycker ni om oyster perpetual? Föredrar ni en svart stålsub trots att den blivit något av klockornas V70? Funderar på en oyster p då jag tycker den är snyggare än suben i sin enkelhet. Tänker jag fel?
Intressant fråga. Jag själv går i liknande tankar - min sub är på intet sätt tråkig, men jag "kan" min sub. Formmässigt så lockas jag av mindre och cleanare klockor numera, vilket är rätt lustigt med tanke på att jag upplevde dem som hopplöst gubbiga för några år sedan.
 

mega

Rolex
Jag gillar dom skarpt. Enkla och funktionella men samtidigt har dom det lilla extra.
Finns väl även i 39 mm numer,a skulle passa min handled väldigt bra.
RolexOysterPerpetual39mm-5.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har provat 39mm men inte med den gråa tavlan vilken jag tycker är den snyggaste.

Själva klockan är det inget fel på men länken är riktigt tråkig. Den erbjuder liksom inget detaljarbete och den är VÄLDIGT avsmalnande (20/16?). De får klockan att kännas väldigt märklig tycker jag.

Boetten är även den väldigt detaljlös. Hela klockan förutom urtavlan känns väldigt basic, somliga gillar det säkert, andra kommer tröttna direkt.
 

JayJay

Rolex
Vad tycker ni om oyster perpetual? Föredrar ni en svart stålsub trots att den blivit något av klockornas V70? Funderar på en oyster p då jag tycker den är snyggare än suben i sin enkelhet. Tänker jag fel?
Sub är för mig "Rolexen" med stort R och i bestämd form. Med det sagt tycker jag också att en (svart) sub är det tråkigaste valet man kan göra ur Rolex modellprogram. En perfekt klocka om man vill att alla man träffar redan på flera meters avstånd ska se att man minsann bär Rolex. Om ett sådant behov inte föreligger finns det ju gott om andra alternativ, exempelvis OP. Själv hade jag i s f tveklöst gått på 39mm då den känns betydligt modernare och fräschare än 36. Dock tycker jag att @yonsson har en del poänger här ovan som bör beaktas innan köp.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sub är för mig "Rolexen" med stort R och i bestämd form. Med det sagt tycker jag också att en (svart) sub är det tråkigaste valet man kan göra ur Rolex modellprogram. En perfekt klocka om man vill att alla man träffar redan på flera meters avstånd ska se att man minsann bär Rolex. Om ett sådant behov inte föreligger finns det ju gott om andra alternativ, exempelvis OP. Själv hade jag i s f tveklöst gått på 39mm då den känns betydligt modernare och fräschare än 36. Dock tycker jag att @yonsson har en del poänger här ovan som bör beaktas innan köp.
Bra där. Jag kanske ska tillägga att det säkert är en bra och väl avvägd klocka. Jag har hittills inte klämt på någon Rolex som varit en dålig klocka. Det fråntar dock inte att jag upplevde modeller som den instegsmodell den faktiskt är. Rudimentär är nog rätt ord. Även EXP 1 är rudimentär, men där funkar det eftersom det är en toolklocka. OP bör ju rimligtvis kategoriseras som en 2000-tals vardags/dressklocka och inom den kategorin känns den detaljlös.

Man skulle kunna hävda att den är billig men det stämmer ju bara om man jämför med just Rolex eftersom Rolex har höga prislappar. I samma prisklass finns modeller från Omega, Zenith och även JLC, modeller inom samma kategori som erbjuder bra mycket mer swiss Bang for buck när det gäller detaljarbete.
 

Apansson

Torpare
En schysst datejust är ju betydligt roligare om man ska titta på det formatet. Som föregående talare har sagt så är länken väldigt trist. Kolla typ @Ernesto nya moderna DJ, riktigt schysst, och där har man ju en myriad av tavlor att välja mellan om man skulle tröttna.
Vad gäller större case och sportigare så tycker jag blnr, hulk, exp2 och YM alla är roligare än v70n!
Eller varför inte dwellern?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Har provat 39mm men inte med den gråa tavlan vilken jag tycker är den snyggaste.

Själva klockan är det inget fel på men länken är riktigt tråkig. Den erbjuder liksom inget detaljarbete och den är VÄLDIGT avsmalnande (20/16?). De får klockan att kännas väldigt märklig tycker jag.

Boetten är även den väldigt detaljlös. Hela klockan förutom urtavlan känns väldigt basic, somliga gillar det säkert, andra kommer tröttna direkt.
Anledningen till att den känns "basic", är väl just att den räknas som en instegs-Rolex?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Eller är det tvärt om? ;)

Det jag menar är att den är tråkig. Även en grundmodell kan vara "rolig". Jag tycker den är för detaljlös inom kategorin utifrån priset.
Yep, visst kan man få mycket mer klocka för pengarna, om man letar sig till ett annat märke, men en Rolex med ett riktpris på under 50k ser nog många som ett plus. Bra instegsmodell :)
 

Owaysis

Cartier
Jag har själv funderat på det här. Jag är sugen på en sportrolex men samtidigt så tycker jag om OP väldigt mkt. Det jag känner är dock lite det här att man kanske tröttnar väldigt snabbt just då den är så basic, samt att man kan få mkt roligare klockor för de pengarna. För trots allt så är den inte jättebillig.

Svårt det där, får kanske klämma på en i verkligheten.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag har själv funderat på det här. Jag är sugen på en sportrolex men samtidigt så tycker jag om OP väldigt mkt. Det jag känner är dock lite det här att man kanske tröttnar väldigt snabbt just då den är så basic, samt att man kan få mkt roligare klockor för de pengarna. För trots allt så är den inte jättebillig.

Svårt det där, får kanske klämma på en i verkligheten.
Tricket är nog att köpa en begagnad, som är i nyskick, då är den helt plötsligt väldigt prisvärd :)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
En schysst datejust är ju betydligt roligare om man ska titta på det formatet. Som föregående talare har sagt så är länken väldigt trist. Kolla typ @Ernesto nya moderna DJ, riktigt schysst, och där har man ju en myriad av tavlor att välja mellan om man skulle tröttna.
Vad gäller större case och sportigare så tycker jag blnr, hulk, exp2 och YM alla är roligare än v70n!
Eller varför inte dwellern?

"Datejusts har roligare"

image.jpg
 

Yo-han

Troll probationary
Det är väl en identifieringsfråga? Helt olika klockor. Är du/vill du vara en person som dyker och spenderar tid på höga berg köper du en sub, vill du vara/är en person som gör andra saker köper du en dj. Vet inte vem som köper en op? Vän av ordning påpekar såklart att en vintage sub, dj och en 1016 är en ultimat set-up. Aldrig hört nån säga att det saknas en op i den trion?
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Sub är för mig "Rolexen" med stort R och i bestämd form. Med det sagt tycker jag också att en (svart) sub är det tråkigaste valet man kan göra ur Rolex modellprogram. En perfekt klocka om man vill att alla man träffar redan på flera meters avstånd ska se att man minsann bär Rolex. Om ett sådant behov inte föreligger finns det ju gott om andra alternativ, exempelvis OP. Själv hade jag i s f tveklöst gått på 39mm då den känns betydligt modernare och fräschare än 36. Dock tycker jag att @yonsson har en del poänger här ovan som bör beaktas innan köp.
Vintage subs är roliga. 5508 är en favorit men en krämig målad 5513 eller 5512 är inte fel heller. Däremot gillar jag inte de nyare referenserna
image.jpg
Lånad bild från google
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Vad tycker ni om oyster perpetual? Föredrar ni en svart stålsub trots att den blivit något av klockornas V70? Funderar på en oyster p då jag tycker den är snyggare än suben i sin enkelhet. Tänker jag fel?
Tror du tänker fel ;) Men tycker du den är snyggare än subben, så är det bara att köra. Instegs-Volvon är V30 eller ;)
 

tgofswe

Cartier
Har provat 39mm men inte med den gråa tavlan vilken jag tycker är den snyggaste.
Själva klockan är det inget fel på men länken är riktigt tråkig. Den erbjuder liksom inget detaljarbete och den är VÄLDIGT avsmalnande (20/16?). De får klockan att kännas väldigt märklig tycker jag.

99% rlx modellerna har ju dessa mått på banden och det är väl det som skiljer rlx från dom flesta märken?
själv tycker jag 16mm vid låset bärs super skön och elegant på nått sätt
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag gillar 39mm OP. För mig känns det konstigt med en dykare till skjorta om man inte är james bond, och därmed är en Sub väldigt mycket mindre allround för mig, än vad den används som av många. OP har anständig vattentäthet och bärs bra på länk vilket i min bok gör den till en perfekt beater. Dock förstör kontrastfärgerna på tavlan lite för mig. Det gör att den känns ungdomlig/billig, vilket är väldigt synd. Rolex har inte bara hållit tillbaka på detaljarbetet, utan även lagt till saker så att den ser billigare ut. När den lanserades såg jag en bild på 39mm med den gröna tavlan som var sjukt snygg men verkar inte ha släppts (än). Även den gula tavlan tycker jag är roligare än alternativen som finns nu. Men säkrast och mångsidigast är nog den grå i alla fall.
 
Topp