• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oyster Perpetual tråden

KenKun

Patek
2-Faktor
Det var den här som landade.

126200-Olive-Green-Palm-Oyster_main.jpg
Ah. Weed dial. Vet fortfarande inte vad jag tycker om den 🪴
 

joca

Patek
2-Faktor
Denna är ju så sjukt jäkla snygg!!
Vad pratar vi för kötid på en sådan i 41mm?
Tycker även den blå är riktigt snygg, men den känns mer dressklocka än den turkosa. Är den turkosa en utopi om man ej har handlat innan hos tex Nymans ur?
Turkos, rosa, gul, grön är alla "svåra hos ad" i både 36 och 41..
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Innebär svårt lång kötid, eller pratar vi glöm att köpa utan förflutet hos handlaren? För min del lockar bara den turkosa. Köper hellre en Aqua terra om jag blev tvingad att köpa en klocka med blå urtavla 😊
Den turkosa är nog en av dom mest eftertraktade modellerna Rolex gör just nu så det är nog vara att glömma tyvärr. 36 säljs för ca 120-130k och 41 för 150+ hos handlare i dag.
 
Den turkosa är nog en av dom mest eftertraktade modellerna Rolex gör just nu så det är nog vara att glömma tyvärr. 36 säljs för ca 120-130k och 41 för 150+ hos handlare i dag.
Jo jag har förstått det när jag läst lite, men det är väl hos icke AD vi pratar då!? Lite synd om det inte ens går att köa på en turkos OP, även om kötiden är 12-24mån. Men men, man får väl glömma tanken att äga en Rolex. Får väl sikta in mig på en grön Aqua Terra istället.
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Den turkosa är nog en av dom mest eftertraktade modellerna Rolex gör just nu så det är nog vara att glömma tyvärr. 36 säljs för ca 120-130k och 41 för 150+ hos handlare i dag.
Men om man köper ex en svart då och gör ett tavelbyte så småningom, till ex en turkos ? Då borde man ju kunna komma något billigare undan.
Jag ställde den frågan på Nymans Ur eventet nyligen och cirka 1 år efter ett släpp brukar det vara möjligt med byte.
Är väl ca 1 år sen dom nya OP släpptes ?
Dock kostade det en bra slant extra om man ville behålla sin befintliga urtavla.
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Men om man köper ex en svart då och gör ett tavelbyte så småningom, till ex en turkos ? Då borde man ju kunna komma något billigare undan.
Jag ställde den frågan på Nymans Ur eventet nyligen och cirka 1 år efter ett släpp brukar det vara möjligt med byte.
Är väl ca 1 år sen dom nya OP släpptes ?
Dock kostade det en bra slant extra om man ville behålla sin befintliga urtavla.
Ja, men ingen garanti att man får byta tavla från svart till turkos (eller andra färger). Det är jo inte möjligt på en del andra modeller där vissa tavlor är väldigt populära. T.ex byt mellan svart och vit på Daytona och Wimbledon på DJ. Tror även dom har gjort så man inte kan byta till vanlig blå och några andra populära färger på DJ.
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Ja, men ingen garanti att man får byta tavla från svart till turkos (eller andra färger). Det är jo inte möjligt på en del andra modeller där vissa tavlor är väldigt populära. T.ex byt mellan svart och vit på Daytona och Wimbledon på DJ. Tror även dom har gjort så man inte kan byta till vanlig blå och några andra populära färger på DJ.
Jag förstår. Vad segt isf.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Men om man köper ex en svart då och gör ett tavelbyte så småningom, till ex en turkos ? Då borde man ju kunna komma något billigare undan.
Jag ställde den frågan på Nymans Ur eventet nyligen och cirka 1 år efter ett släpp brukar det vara möjligt med byte.
Är väl ca 1 år sen dom nya OP släpptes ?
Dock kostade det en bra slant extra om man ville behålla sin befintliga urtavla.
Nymans / Krons och Bergströms har satt i system att ta betalt för den gamla tavlan. Alla AD's gör inte så. Till exempel Rob E
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
I det här fallet gällde det min Daytona :)
Rob E bytte tavlan istället, och nämnde ingenting om service
Ja så länge den inte klassas som vintage så ser jag inte det spontana kravet av service vid tavelbyte.
Skillnad är ju dock om de gått igenom urverket vid tavelbyte och upptäckt ett servicebehov, det är ju en helt annan sak.

(Ska jag t ex byta tavla på min DD 18038 krävs service då det tydligen är vanligt med problem med dagskivan annars vilket jag enkelt då får acceptera och lyssna på experterna. Fick detta förklarat för mig på ett bra och pedagogiskt sätt)
 
Finns det några OP överhuvudtaget att titta på hos AD i Stockholm? För att prova 36 vs 41mm osv. Tänkte att man eventuellt skulle ta en tripp och kika lite klockor någon helg.
 

Klocknovis

Panerai
2-Faktor
Men om man köper ex en svart då och gör ett tavelbyte så småningom, till ex en turkos ? Då borde man ju kunna komma något billigare undan.
Jag ställde den frågan på Nymans Ur eventet nyligen och cirka 1 år efter ett släpp brukar det vara möjligt med byte.
Är väl ca 1 år sen dom nya OP släpptes ?
Dock kostade det en bra slant extra om man ville behålla sin befintliga urtavla.
Det kommer inte hända att man får göra så.
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Det kommer inte hända att man får göra så.
Ligger det något fakta bakom dit påstående eller bara rädd för att värdet på din OP ska halveras? 🙂

Jag tror heller inte att det kommer vara möjligt, men tydligen säger flera ADs att det kommer vara möjligt så vet du något ingen andra vet så får du gärna berätta mer.
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Ligger det något fakta bakom dit påstående eller bara rädd för att värdet på din OP ska halveras? 🙂

Jag tror heller inte att det kommer vara möjligt, men tydligen säger flera ADs att det kommer vara möjligt så vet du något ingen andra vet så får du gärna berätta mer.
Ska bli klart intressant att följa utvecklingen kring tavelbyten.
 

Klocknovis

Panerai
2-Faktor
Ligger det något fakta bakom dit påstående eller bara rädd för att värdet på din OP ska halveras? 🙂

Jag tror heller inte att det kommer vara möjligt, men tydligen säger flera ADs att det kommer vara möjligt så vet du något ingen andra vet så får du gärna berätta mer.
Jag vet inte vad du klassar som fakta men personligen hade fakta enligt mig varit information direkt från Rolex, och nej, den faktan har jag inte och jag vill tyvärr inte avslöja vad det kommer ifrån. Däremot kan man resonera kring det:
Rolex är världens mest igenkända märke, de är grymma på att skapa hype, ha-begär och bygga varumärke. Det finns inte på världskartan att de skulle ”vattna ut” det de lyckats skapa med sina nya tavelfärger genom att tillåta att byta färg på tavlorna.
Värdet på min klocka bryr jag mig inte ett dugg om, däremot tycker jag såklart det är roligare om inte var och varannan har samma färg på sin klocka som jag har.
 
Topp