• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oyster Perpetual vs datejust

klockrent

Breitling
Tjena,
Sitter och klurar på fördelar/nackdelar med art köpa en Oysterq Perpetual eller en Datejust. Har förstått att det knappt är någon skillnad förutom storleken.

Men.

Hur ser alternativen ut om man vill byta tavla, länk osv när det gäller Oyster perpetual? Känns som om det är ganska begränsat jämfört med Datejust.

Vad säger ni?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Tjena,

OP finns i flera olika storlekar och olika tavlor: www.nymansur.com/produkter/rolex/oyster-perpetual

Utöver färgerna som visas via länken ovan finns det bland annat en grön 34mm och en blå 39mm. Det är inte så få tavlor egentligen, det är bara DJ som har massvis av alternativ...

Här har du 36orna bredvid varandra:
image.jpg


DJ är mer blingig tack vare den blankpolerade finishen. OP är till största del borstad, som du kan se på bilden ovan.

Här är några tavlor till DJ i stål:
image.jpg
image.jpg


Tavelbyte listar 5300 kr för standardtavlorna och specialvarianterna börjar på 16900 kr. Visare kostar 800-900 kr. Detta gäller DJ men lär inte skilja, om ens det, mycket jämfört med OP-priser.

Det hade varit intressant att se om 63600 passar på OP och om 70200/70400 passar på DJ. Precis som att 63600 passar på 116710.

Listpris på 63600 och 72600:
image.jpg


I mina ögon slår DJ OP alla dagar i veckan. Dubbelindex kl 3 och 9 är ingen favorit hos OP...
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
En (för mig viktig) skillnad är datumfunktionen. Men om man inte har något behov av datum så...

Hade jag fått välja en hade jag nog tagit en DJ med fluted bezel och jubilee länk. Skulle vara ett bra komplement till Subben. :)
 

klockrent

Breitling
Tjena,

OP finns i flera olika storlekar och olika tavlor: www.nymansur.com/produkter/rolex/oyster-perpetual

Utöver färgerna som visas via länken ovan finns det bland annat en grön 34mm och en blå 39mm. Det är inte så få tavlor egentligen, det är bara DJ som har massvis av alternativ...

Här har du 36orna bredvid varandra:
image.jpg


DJ är mer blingig tack vare den blankpolerade finishen. OP är till största del borstad, som du kan se på bilden ovan.

Här är några tavlor till DJ i stål:
image.jpg
image.jpg


Tavelbyte listar 5300 kr för standardtavlorna och specialvarianterna börjar på 16900 kr. Visare kostar 800-900 kr. Detta gäller DJ men lär inte skilja, om ens det, mycket jämfört med OP-priser.

Det hade varit intressant att se om 63600 passar på OP och om 70200/70400 passar på DJ. Precis som att 63600 passar på 116710.

Listpris på 63600 och 72600:
image.jpg


I mina ögon slår DJ OP alla dagar i veckan. Dubbelindex kl 3 och 9 är ingen favorit hos OP...

Där fanns en hel del alternativ. Ser att mycket gäller 36mm. Hur ligger det till med ref 1500 som är 34mm?

Supertack för galet uttömmande svar! Otroligt på en söndag kväll.
 

klockrent

Breitling
En (för mig viktig) skillnad är datumfunktionen. Men om man inte har något behov av datum så...

Hade jag fått välja en hade jag nog tagit en DJ med fluted bezel och jubilee länk. Skulle vara ett bra komplement till Subben. :)

Datumet är väldigt viktigt för mig med. Oysterq perpatual Date borde väl jämna ut det?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Där fanns en hel del alternativ. Ser att mycket gäller 36mm. Hur ligger det till med ref 1500 som är 34mm?

Supertack för galet uttömmande svar! Otroligt på en söndag kväll.

Ingen fara! Ibland måste man ta en paus från Netflix en måndag kväll ;)

Jag vet att 1500 kom på både Oyster och Jubilee. Har för mig att 1500 mäter 19 mellan luggarna också och därmed smalnar av en del mot låset. Någon får annars dementera...

Har ingen bild på alla tavlor till 1500 men det är väl de gamla vanliga. Svart, grå, silver, blå... Det finns minst två olika coola tavlor till den också. Vet inte vad de kallas men här är en grå, har sett blå också. Kamouflage-ish.

image.jpg


Du kan maila en AD och be om bilder, jag har fått mina från Nymans Ur. De har bilder på tillgängliga tavlor att byta till i dagsläget.
 

klockrent

Breitling
Ingen fara! Ibland måste man ta en paus från Netflix en måndag kväll ;)

Jag vet att 1500 kom på både Oyster och Jubilee. Har för mig att 1500 mäter 19 mellan luggarna också och därmed smalnar av en del mot låset. Någon får annars dementera...

Har ingen bild på alla tavlor till 1500 men det är väl de gamla vanliga. Svart, grå, silver, blå... Det finns minst två olika coola tavlor till den också. Vet inte vad de kallas men här är en grå, har sett blå också. Kamouflage-ish.

image.jpg


Du kan maila en AD och be om bilder, jag har fått mina från Nymans Ur. De har bilder på tillgängliga tavlor att byta till i dagsläget.

Så om jag förstår det rätt funkar samma jubilee som finns till Datejust till OpD?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
63600 passar fysiskt på OP 116000, men det blir ju en franken om man gör det. Ingen av modellerna är ett dåligt val, DJ'n är lite dressigare och har lite mer bling. Äger själv en 116000 (förra generationen med 3-6-9 tavla) och ångrar inte att jag köpte den. Rent % så kanske OP initalt tappar lite mer, men i rena kronor så är det samma skillnad ifall du skulle vilja flippa i framtiden.
 

joF

Panerai
Enligt mig OP tveklöst. Gillar ej polerade mittlänkar, och jubilee-länk skulle jag aldrig drömma om att sätta på en klocka :)

Finns det några datejust som ej har polerade luggar?
 
Senast ändrad:

Randel

Cartier
Jag skulle välja DJ före OP alla dagar i veckan. Dels vill jag verkligen ha datum på mina klockor, och jag gillar fler tillgängliga tavlor som finns till DJ än vad som finns till OP. Dessutom tycker jag att PCL är vansinnigt snyggt (har en 116710 med det) vilket också gör att DJ kommer före OP. Jag köpte en sådan här till min fru i höstas som jag använder lite då och då också. 116200 är en väldigt trevlig klocka, och jag tycker att uppdateringen av boett/länk jämfört med gamla refar är kanon :)
DSC_5896.jpg
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
63600 passar fysiskt på OP 116000, men det blir ju en franken om man gör det. Ingen av modellerna är ett dåligt val, DJ'n är lite dressigare och har lite mer bling. Äger själv en 116000 (förra generationen med 3-6-9 tavla) och ångrar inte att jag köpte den. Rent % så kanske OP initalt tappar lite mer, men i rena kronor så är det samma skillnad ifall du skulle vilja flippa i framtiden.

Har du någon bild? Vore kul att se då jag gillar Jubilee till slät ring! Så mycket så att jag inte har burit min 1601 sedan början av juni pga min 116200...
 

Andersml

Audemars
2-Faktor
Är det någon som vet om ett jubilee till en 116200 passar på OP 114300 ? Jag vill att det ska passa....:) Kanske till och med finns bild på de men jag har inte hittat när jag sökt på nätet.
 
Topp