• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

På förekommen anledning - Sunburst

Vad heter det egentligen?

  • Sunray

    Röster: 1 1.0%
  • Sunbeam

    Röster: 3 3.1%
  • Amazing hyper radial lines woow

    Röster: 19 19.8%
  • Vet ej

    Röster: 4 4.2%
  • Bryr mig inte, Rolex äger

    Röster: 12 12.5%
  • Håll käften, det heter visst sunburst

    Röster: 57 59.4%

  • Totala väljare
    96

hedbrg

Panerai
Åberopar ordning!
Hur ska vi ha det gällande sunburst?

Det verkar rätt vanligt att man kallar nedanstående taveltyp för sunburst, vilket i min mening blir helt galet.
6FB0BB05-B392-4C45-A0B3-5106D41B95E7-249-00000026C3E68CA0_zps110ce7b0.jpg



När man pratar sunburst är det vanligen den här typen av lack man menar, en radiell övertoning från en färg till en annan. Visas även på seikon nedan.
620292.224_sn-99763_close_angle.jpg


137007860.ykt857Nw.jpg


För att skapa någon ordning tycker jag att vi på mest demokratiska sätt beslutar oss för en gemensam benämning på det som på KS ofta kallas sunburst men inte riktigt är sunburst.
Vänligen svara i enkät och lämna tankar i tråden.
 

Picke79

Cartier
2-Faktor
För att förenkla det dagliga känns "Amazing hyper radial lines woow" som det bästa alternativet så man enkelt kan skilja på Sunburst (som på seikon) och Amazing hyper radial lines woow på Rolex i första inlägget.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Bra där! Inte fan heter det sunburst i alla fall!

Sunburst är precid det du visar på den fin-fina Les Paulen (gitarren alltså för dom som inte är insatta...) eller Seikon.
Jag röstade på "Amazing hyper..." för det är snyggt på klockor, det där, vad de nu heter...
 

hedbrg

Panerai
För övrigt verkar starburst vara ganska vedertaget med när jag googlar runt.
Har begreppen blandats ihop genom åren bara?
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Kommer nog fortsätta kalla det sunburst. Känns som att det används både här och tex på TRF.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
För att det är fel.
Precis som folk som går runt och kallar stora skruvar för bultar.

Jorden var vedertaget platt under en period med, hade det varit bättre att hålla fast vid det?
Om du nu på allvar tycker att majoriteten har fel, vilket bara det säger en del om dig, kan du inte motivera det då?
 

hedbrg

Panerai
Om du nu på allvar tycker att majoriteten har fel, vilket bara det säger en del om dig, kan du inte motivera det då?
De är ju de ja gjort? Sunburst är, som jag ser det, en radiell övertoning mellan två färger. Det som är på rolexen är något annat. Ett äpple är aldrig ett päron.
Frågor?

Edit: Kanske fel ordval i inlägget du citerade av mig. Fel är inte riktigt vad jag menade i det sammanhanget, jag skapade tråden för en diskussion, jag är villig att tänka om. Visa mig att världen är platt!
 

hedbrg

Panerai
Och detta resonemang bygger du på?
I grund och botten på les pauls. Saker som jobbar emot min tes är dock bland annat homonymer, de finns ju trots allt olika saker som delar samma namn (läs får får får?).
Även att solen är en stjärna så att starburst och sunburst skulle vara olika saker är lite motsägelsefullt.
Trots det så tycker jag att varianten som rolexen i exemplet har åker lite renommésnålskjuts på benämningen av lackering som gitarren fastställt.

Framförallt tycker jag det är bra att kunna skilja på äpplen och päron. Om man vill veta om seikon inte bara har en övertoning utan även strålar utåt från centrum så är det väl käckt om det finns en benämning så vederbörande vet vad en pratar om.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
I grund och botten på les pauls. Saker som jobbar emot min tes är dock bland annat homonymer, de finns ju trots allt olika saker som delar samma namn (läs får får får?).
Även att solen är en stjärna så att starburst och sunburst skulle vara olika saker är lite motsägelsefullt.
Trots det så tycker jag att varianten som rolexen i exemplet har åker lite renommésnålskjuts på benämningen av lackering som guitarren fastställt.

Framförallt tycker jag det är bra att kunna skilja på äpplen och päron. Om man vill veta om seikon inte bara har en övertoning utan även strålar utåt från centrum så är det väl käckt om det finns en benämning så vederbörande vet vad en pratar om.
Så bara för att guitarrer har en viss termologi bör urtavlor ha densamma? Låter långsökt då båda effekterna kan tolkas som naturfenomenet sunburst. På de aktuella urtavlorna skapas den med ytfinish som är omöjlig på en trä guitarr som då istället får färgtonas. Tonade urtavlor heter iaf på rolexspråk degradee eller vinjette.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Ingen aning vad det korrekta ordet är men tycker sunburst låter häftigast. Det tyckte Carlssons ur med när de presenterade rollen på första bilden för mig :p
 

hedbrg

Panerai
Så bara för att guitarrer har en viss termologi bör urtavlor ha densamma? Låter långsökt då båda effekterna kan tolkas som naturfenomenet sunburst. På de aktuella urtavlorna skapas den med ytfinish som är omöjlig på en trä guitarr som då istället får färgtonas. Tonade urtavlor heter iaf på rolexspråk degradee eller vinjette.

Mina googleskills räckte tydligen inte nog långt för degradee eller vinjette. Då känns det klart bättre att kalla urvarianten sunburst.
 
Topp