• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

På Förfrågan: Borstning... Disk-Borstning.

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Hej!

Eftersom jag fick lite förfrågningar på min senaste borstning av länk så skapar jag denna enkla "guide".
Jag är ingen expert ännu, men lärde mig under projektets gång. Håll tillgodo!

Såhär såg det ut innan det roliga började, too bling for me!
NM46IDt.jpg


Dax att göra något åt saken, det du behöver är:
Disksvampar.. Glasfiberborste..Tandpetare..Kork eller liknande för fixtur.
tvotVEv.jpg


Bygg en fixtur med kork och tandpetare. Börja borsta med den gröna svampen, gnugga EJ med svampen utan "klappa" länken i en riktning.
EvjcJEU.jpg


Efter 15-25 minuters klappande bör länken se ut ungefär såhär, lägg märke till de polerade hörnen på länkbitarna.. dax att plocka fram fiberborsten.
44toaez.jpg

Använd glasfiberborsten på samma sätt som svampen, klappa de polerade fläckarna i en rikting.. tålamod!
När du är nöjd med fiberborstingen tar du fram den gröna och den vita (finare fibrer) svamparna igen.
"Klappa" länken igen några minuter med den gröna svampen, gå sedan över till den finare vita svampen och fortsätt klappa till önskat resultat.
X1hFvdY.jpg



Färdigt resultat och vristskott!
EVkhZXO.jpg

gh2LC2d.jpg

e5nz4qV.jpg

15zXyUT.jpg


Lycka till!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Som jag tidigare skrev skall man vara återhållsam att bearbeta plana ytor med ett mjuk abrasivt slipdon, man rundar av de plana ytorna. Är det bara ytfinish är det inte hela världen, men om man börjar slipa bort repor går det snabbt utför. Tänk att detta görs regelbundet under tex 30, 40, 50, 60 år på en oysterlänk eller en plan boettsida på en sportrolex. Det är i denna faktor man kan avgöra om urmakaren är duktig på att bearbeta länk och boett.

Med det sagt såg detta fint ut och då det handlade om att göra om en ytfinish är avrundningen minimal. Själv avslutar jag med ett par drag med en slipduk med sandkorn i, grovhet varierar men en grövre håller längre.
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Som jag tidigare skrev skall man vara återhållsam att bearbeta plana ytor med ett mjuk abrasivt slipdon, man rundar av de plana ytorna. Är det bara ytfinish är det inte hela världen, men om man börjar slipa bort repor går det snabbt utför. Tänk att detta görs regelbundet under tex 30, 40, 50, 60 år på en oysterlänk eller en plan boettsida på en sportrolex. Det är i denna faktor man kan avgöra om urmakaren är duktig på att bearbeta länk och boett.

Med det sagt såg detta fint ut och då det handlade om att göra om en ytfinish är avrundningen minimal. Själv avslutar jag med ett par drag med en slipduk med sandkorn i, grovhet varierar men en grövre håller längre.


Tack, bra info.
 
Topp