• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

På jakt efter en Rolex Sub 5513

phisun

Breitling
Är på jakt efter min första Vintage Rolex och har beställt mig för att det kommer bli en 5513.

Dock så tycker jag att det är en stor djungel och skulle gärna vilja ha hjälp med att hitta rätt objekt, vilken årsmodell ska jag sattsa på osv.

Budget 70 K
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Hej och välkommen! Sök funktionen fungerar super bra här på KS, om du söker på bara "5513" Så hittar du flera andra trådar där det finns super mycket info.
Jag är tyvärr inte så påläst om 5513 men hoppas några andra på forumet kan hjälpa dig.

Lycka till och åter igen välkommen :)
 

jabla

Sarlacc
5513 är ett perfekt val.
Min är inte perfekt men är väldigt nöjd med den. :)

WP_20160122_002.jpg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Det är ju mycket att läsa och ta in om du ska hitta "rätt" klocka.
För mig var det viktigt att ha en årsklocka, Fat font, matchande patina på visare och index samt länk.

Jag köpte från Bobs watches i Usa. Det blev dyrt iom att dollarn stod ganska högt. Momsen gjorde sitt till också :(. MEN det var helt rätt klocka för mig, och den ska stanna kvar tills sonen tar av den på min dödsbädd. Det jag vill säga med detta är följande: har du bestämt dig för att ha klockan kvar så är det kanske inte viktigt att spara någon tusenlapp här och där.
Att lyssna på rätt folk är viktigt. Inte så lätt alla gånger och bara för att vissa har många inlägg på olika forum så betyder inte det att de vet vad de pratar om.
Att läsa på och bilda sig en egen uppfattning är nog trots allt viktigast för att det ska kännas bra!
Det finns många bra sajter och forum att tråla.
Ett urval nedan:
VRF
5513mattedial.com
Rolexforums.com (jag fick mycket hjälp här)
Klocksnack Det är kanske det bästa stället att handla ifrån iom att man ganska enkelt kan kolla upp den som säljer.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
För dom pengarna finns det både objekt med stöddigare case och möjlighet att hitta en MF men då oftast utan länk!

Vad pratar du om ens, klockan han länkade är en meters first. Och du får gärna länka en 5513 'meters first' med bättre case för samma peng innan du rackar ner på andras annonser.
 

poormans

Rolex
Vad pratar du om ens, klockan han länkade är en meters first. Och du får gärna länka en 5513 'meters first' med bättre case för samma peng innan du rackar ner på andras annonser.
Vad pratar du om ens, klockan han länkade är en meters first. Och du får gärna länka en 5513 'meters first' med bättre case för samma peng innan du rackar ner på andras annonser.
men den är ju tillbakadragen?? för övrigt tycker jag caset ser helt ok ut för den pengarna, man kanske kan hitta lite billigare utanför EU men då får man ju räkna med ev moms
 
  • Like
Reactions: JLW

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Vad pratar du om ens, klockan han länkade är en meters first. Och du får gärna länka en 5513 'meters first' med bättre case för samma peng innan du rackar ner på andras annonser.
Jag pratar om den du hade till salu! Missade helt att båda exen va mf, ber om ursäkt för det. Däremot så rackar jag inte ner på dig eller din annons - men jag vill påstå att det finns case med mer material kvar än exet du annonserade.
 

XMJan

Cartier
Är på jakt efter min första Vintage Rolex och har beställt mig för att det kommer bli en 5513.

Dock så tycker jag att det är en stor djungel och skulle gärna vilja ha hjälp med att hitta rätt objekt, vilken årsmodell ska jag sattsa på osv.

Budget 70 K
Du kan börja med att titta på de gamla annonserna här på KS. Priser o skick varierar så klart men du får en bra uppfattning om vad en 5513 ligger och vilket skick och årgång/"modell" (meters first t.ex) du får. För 70kSEK bör du komma långt - i alla fall om man tittar på vad son erbjuds/erbjudits här på KS!
5513mattedial.com är trevlig o informativ läsning!
Lycka till - själv har jag bara kommit så långt att jag lägger pengar på hög för att sen kunna slå till...men det blir nog efter du har en kring din handled! :(
 

thomastheswede

Audemars
Bra val, underbara modell. Instämmer angående länktips för mer läsning.

Här får du en ganska bra känsla för vad du får för pengarna (i USA) just nu, från två handlare JAG skulle lita på:
http://www.hqmilton.com/search/results/search&keywords=5513/
http://10pastten.com/search?q=5513

Läs, kolla runt och bestäm dig för vad som är viktigt: meters eller feet first? maxi dial? full set? cert? svensksåld? head only eller med länk? Bestäm dig för vad som är viktigast för DIG och sen är det bara att böra jaga.

Och håll oss underrättade om hur det går! :)
 
Topp