• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

På jakt efter nästa

mouqvist

Rolex
Nu har jag lite pengar som jag skulle vilja investera i nästa automatare.
Min kravspec är:
- safirglas
- helst stållänk
- WR 150m eller mer (skruvad krona och boett)
- automatverk
- stilren, inga komplikationer
- inga integrerade länkar
- diameter 39-44mm (troligen mer 41-43mm)
- lite kluven vad gäller vridring eller ej, tror inte just nu.
- helst nyservad eller under garanti typ nåt år eller mer

Jag vet att det finns hur mycket som helst, men De modeller som jag kikar mest på är Eterna kontiki four hands, Omega AT, Orfina Military MKii (har haft flera, så jäkla synd att man inte kan bada med den), mkii vantage, Tudor Glamour (med raka visare), Ball fireman 2, Rolex Dj2 (grailen för mig men ouppnåbar inom rimlig tid), så ganska snarlika modeller. Jag tror att det ska vara en ganska allround klocka som jag ska bära lika väl på stranden som på jobbet.

Vad tycker ni om dessa modeller? Erfarenheter? Har någon tips på annat märke som jag inte tänkt på?
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Budget?

Har ingen erfarenhet av just de du nämner förutom rolex DJ. Men eterna kontiki och omega AT är ju fina klockor.

Men är datejuste gralen så bör du nog spara till en sådan. En 70 talare kan man väl hitta runt 15000kr.

Edit: såg nu att du menade DJ 2. Mm en sån hittar du nog varken från 70-talet som jag skrev eller för 15k.

Satsa på en kontiki så kan jag köpa den när du flippar. ;)
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Passar inte en omega SMP in här? Den enda kriterien som inte uppfylls är väl att den har en vridring...
 

mouqvist

Rolex
SMP är en fin klocka, men jag har haft några dykare på jobbet och skulle vilja ha en lite mer stilren, halv dressig halv sportig klocka.
Vad är era erfarenheter av ovannämnda klockor?
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Gör som jag. Leta rätt på en nyservad IWC Mark XVI på länk. Trycktestad till 100m i samband med service, vilket rimligen borde räcka långt. En perfekt men lagom diskret klocka för alla tillfällen.

YxJazgv.jpg
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Datum är en komplikation, GMT-visare är en komplikation, centrumsekund är en komplikation...

Dessutom; stilren?
 

mouqvist

Rolex
Ok då, med datum och/eller sekundvisare som komplikation.
Med stilren menar jag en rund klocka utan bling eller fancy detaljer.
Och nej tack till parfym/modeklockor!
 
Topp