• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Påsöppning! (många bilder)

JayJay

Guld
Har länge varit på jakt efter en så kallad sportdressare.
Har mest tittat på Explorer I, Zenith Espada och Aqua Terra. Tyvärr har jag
inte riktigt fastnat för någon av dessa. Kan tillägga att det rör sig om en
period på nästan fem månader. Märkligt nog har klockan jag tillslut valde helt
gått mig förbi, detta trots att jag sedan tidigare äger en annan klocka från
märket.

Hur som helst så såg jag lite bilder på den här klockan i
förra veckan och fastnade direkt. Eftersom jag ändå skulle spendera
nästkommande vecka i Stockholm så tänkte jag att det kanske fanns möjlighet att
kika på en på riktigt. Jag ringde till Erikson Urhandel i sumpan och hörde mig
för och ja dem hade en inne. Så idag styrde jag dit tillsammans med min far och
bror (båda klockintresserade).

Den motsvarade alla mina förväntningar så efter lite
förhandling om pris så slog jag till. Vad blev det då? Vi får väl se efter!
Har länge varit på jakt efter en så kallad sportdressare.
Har mest tittat på Explorer I, Zenith Espada och Aqua Terra. Tyvärr har jag
inte riktigt fastnat för någon av dessa. Kan tillägga att det rör sig om en
period på nästan fem månader. Märkligt nog har klockan jag tillslut valde helt
gått mig förbi, detta trots att jag sedan tidigare äger en annan klocka från
märket.

Hur som helst så såg jag lite bilder på den här klockan i
förra veckan och fastnade direkt. Eftersom jag ändå skulle spendera
nästkommande vecka i Stockholm så tänkte jag att det kanske fanns möjlighet att
kika på en på riktigt. Jag ringde till Erikson Urhandel i sumpan och hörde mig
för och ja dem hade en inne. Så idag styrde jag dit tillsammans med min far och
bror (båda klockintresserade).

Den motsvarade alla mina förväntningar så efter lite
förhandling om pris så slog jag till. Vad blev det då? Vi får väl se efter!
DSC_0460_zpsf52fb680.jpg

DSC_0463_zps27d1526c.jpg

DSC_0468_zps60d80ff7.jpg

DSC_0472_zps30d8e38d.jpg

DSC_0475_zpsa0e896c2.jpg

DSC_0479_zps56303c37.jpg

DSC_0480_zps74c2d0f0.jpg

DSC_0481_zpsda3f38b7.jpg

DSC_0482_zps5e535471.jpg

DSC_0483_zps1fb1b735.jpg

DSC_0484_zps0ce2d018.jpg

DSC_0486_zps9f188b14.jpg

DSC_0490_zps09268288.jpg

Jag hade egentligen tänkt köpa den med ”fine linked braclet”
men efter att ha sett och prvat i butik så ändrade jag mig ganska snabbt. Just
nu är jag nöjd men också en smula förvånad att jag sitter med en sprojlans Sinn
556I på armen.

I den andra påsen låg en give away väska vars praktiska
nytta är oklar MEN jag uppskattar gesten som fan.
DSC_0467_zps2bd2a6c2.jpg

Vill förövrigt passa på att framföra ett stort tack till
grabbarna i butiken. Jäkligt bra service och som det verkade stort kunnande kring
sina produkter.

Det är jäkligt svårt att fånga på bild (nu har jag i o f snabbfotat handhållet och inte redigerat ett skit men ändå) men tavlan är kolsvart och högblank och indexen ger intryck av djup trots att de är målade... riktigt snyggt i verkligheten är det hur som helst.

Riktigt snygg! Själv föredrar jag U1:an men denna steg några steg med dina fina bilder :) Hur står sig Eriksson Urhandel i pris om man jämför med att köpa på nätet?

Grattis till den och det lite annorlunda valet av sportdressare! Skulle vara kul att kika på IRL, för att kunna bilda sig en egen uppfattning om den i jämförelse med de du valde bort. Skulle även vara intressant att veta varför du valde som du gjorde?

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

Vad är det för diameter och höjd på den? Och den självklara frågan... Vad väger den ;-)

Grattis, grym klocka, har själv mina tankar på en 556:a. Hoppas du tar många bilder nu och visar för oss :)

/Andy7750

Grymt fin! Skulle nog placera den under kategorin "Hårdkokt sportdressare" :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Najs.Den var clean.
Akkurat kjøpt U1 selv.
Veldig bra service fra Sinn også.
Eneste firma jeg har fått katalog fra.

Båda klockorna är riktigt schyssta, grattis! Och grabbarna på Erikssons är jävligt bra att ha och göra med!

Grattis till den och det lite annorlunda valet av sportdressare! Skulle vara kul att kika på IRL, för att kunna bilda sig en egen uppfattning om den i jämförelse med de du valde bort. Skulle även vara intressant att veta varför du valde som du gjorde?

Innan jag svarar på ovanstående så vill jag bara tack för gratulationer och glada påhejningsrop.

Diametern är 38,5mm och den är 11mm tjock. Jag har som sagt letat ett tag efter en sådan här klocka. Mestadels i ett lite högre prissegment eftersom jag hade en önskelista där bland annat inhouseverk stod med. Jag har i min jakt surfat och provat klockor i butiker i en lite större utsträckning än vad jag egentligen velat. Tyvärr har jag inte kunnat pröva Zenith Espada (vilken också var högintressant) eftersom Nymans inte har den annat än på beställning. Varenda gång jag prövat olika klockor är det ngt som stört mig. Företrädesvis har det nog varit att de klockor jag kikat på har varit lite för blingiga (inte minst Aqua Terran som faktiskt är ganska i ögon fallande, vilket jag upptäckte först efter att en kollega köpte en). Men 556:an är som någon annan beskrev det mer "hårdkokt". Den har tillexempel inte en enda polerad yta (vilket jag från början specat att klockan måste ha). Istället är alla ytor fint borstade med tydliga avgränsningar (fina övergångar). I kontrast tilll detta är tavlan riktigt toksvart och högplank och indexarna är så tjockt påmålade att det blir lite, lite djup i tavlan (vilket jag tycker ser grymt fint ut). Men det som fällde avgörandet var att den här klockan lyckades åstadkomma ngt som ingen av de andra klockorna lyckats med: Jag blev helt enkelt "betagen" direkt när jag tog i den.

Naturligtvis är den här klockan inte fulländad. Ngt som jag märkte direkt är att länken inte alls är lika robust som den på U1:an. Å andra sidan är den länken helt galet stabil och kanske till och med den stadigaste länken jag känt på (JA jag har känt på Rolex länkarna MÅNGA ggr). Länken på 556 har betydligt tunnare länkbitar (smiter enkelt in under manschetten) vilket ger ett lite rassligare intryck. Dock fortfarande välbyggd. Låset är riktigt tight och bra.

Det är svårt att förklara hur robusta Sinn klockorna känns när man tar i dom. I prissegmentet kan jag inte komma på ngt jag tagit i som känts bättre. Jag har å andra sidan inte tagit i alla klockor. har man aldrig tagit i ngn så är det lätt värt en tripp till sumpan om man är i stockholmstrakten, bara för att klämma lite (JA jag vet att jag är subjektiv som fan).

Hoppas detta har besvarat merparten av de ställda frågorna. Har jag missat ngn eller ni har fler så är det bara att hojta till.

Ska förövrigt försöka ta lite bättre bilder nästa vecka när jag kommer hem från semestern och har tillgång till stativ och bildredigeringsprogram.

Hmm... Du har helt klart, i alla fall fått mig, att överväga att hoppa av pendeln i Sumpan, när det är passligt.

Superfina, båda två! Håller med om att ditt val är bättre än alternativen du tittat på tidigare, med marginal.

Hmm... Du har helt klart, i alla fall fått mig, att överväga att hoppa av pendeln i Sumpan, när det är passligt.

Tycker jag verkligen du ska göra! Hade varit kul med en tråd där du beskriver hur du upplever dem (om det nu blir av). Är långt ifrån säker att alla tilltalas av dessa på samma sätt som ja gör.

Tillbaka
Topp