• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Påstående vintage omega tavla sant eller falskt?

FilipF

Diamant
2-Faktor
Tjena, ganska ny här i träsket.

Har att växande intresse för gamla omegor men vill ha en sak bekräftat av personer som vet mer.

Nån stans läste jag att vintage omegor som har alla nummer utskrivna på tavlan va ämnade för den engelska marknaden.

(lånade bilder från nätet)
omega-gold-vintage-wristwatch-hallmarked-1959-wwog958-V01.jpg

WWOGSS-4.jpg

Detta låter märkligt, men när man kollar runt så är det inte allt för många som har alla nummer utskrivna.
När man kollar i kataloger från tidigt 60 tal har jag inte sett någon med alla nummer utskrivna.
Fanns det en speciell katalog för England?
Vart kommer klockorna med full ring av nummer ifrån?!

Om du tillexempel googlar på
Omega 121.001 1963 kommer båda dessa bilder upp
3025_015e.jpg

omega-ref-121-001-steel-vintage-wristwatch-circa-1964-wwosm2-V01.jpg

Kan någon bekräfta eller dementera denna uppgift?

/Filip

Tjena, ganska ny här i träsket.

Har att växande intresse för gamla omegor men vill ha en sak bekräftat av personer som vet mer.

Nån stans läste jag att vintage omegor som har alla nummer utskrivna på tavlan va ämnade för den engelska marknaden.

(lånade bilder från nätet)
omega-gold-vintage-wristwatch-hallmarked-1959-wwog958-V01.jpg

WWOGSS-4.jpg

Detta låter märkligt, men när man kollar runt så är det inte allt för många som har alla nummer utskrivna.
När man kollar i kataloger från tidigt 60 tal har jag inte sett någon med alla nummer utskrivna.
Fanns det en speciell katalog för England?
Vart kommer klockorna med full ring av nummer ifrån?!

Om du tillexempel googlar på
Omega 121.001 1963 kommer båda dessa bilder upp
3025_015e.jpg

omega-ref-121-001-steel-vintage-wristwatch-circa-1964-wwosm2-V01.jpg

Kan någon bekräfta eller dementera denna uppgift?

/Filip

Omega 121.001 är ju bara boettnummert !
Det har ju inget att göra med vilken tavla !

Det stämmer nog inte. Åtminstone lysmassesiffror för varje timme såldes då inte minst i Sverige, på exempelvis Suveränen, och var bland de vanligare urtavlorna då det begav sig.

De applicerade är väl ovanligare men att just de skulle uteslutande sålts på engelska marknaden har jag inte hört även om vissa designer nog var olika vanliga på olika marknader och framför allt en del amerikanska kan se lite lustiga ut. Möjligen kan de haft egen taveltillverkning också.

Däremot är det känt att engelska versioner kan tidvis ha egentillverkade boetter, precis som man hade i USA emellanåt. Nåt med importregler har jag för mig, iaf gällde det USA. Dennisontillverkade Omegaboetter var avsedda för bl. a. engelska marknaden och oftast märkta Dennison på insidan locket. Kan även skilja i material, guldhalt, typ av förgyllning osv.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp