• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Påverkar stölder dig?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Dingdong

Omega
Som jag tycker har det dykt upp något fler stöld-trådar den senaste tiden. Även utanför KS så läser man mer och mer om personrån. I den stad jag bor i så har personrån ökat markant den senaste tiden. Mitt klockintresse har absolut inte svalnat. Däremot att bära min Sub Hulk samt vintage Omega om kvällarna har jag börjat fundera över. Ja, försäkringsbolag kan ersätta klockorna men inte personligheten eller ens egna dings/hairlines.
Så för mig så bärs de dyrare mer sällan nu, mer på tillställningar.

Min fråga till er om ni har tänkt som mig eller om detta har påverkat dig?
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Nej inte ett dugg. Men jag rör mig inte heller ute sent. Har inte speciellt dyra klockor heller. Om jag hade haft lite dyrare grejer så hade jag säkert börjat va lite mer försiktig. :)
 

meo_swe

Audemars
Jag har ju inte direkt någon klocka som egentligen ät värd att sno. Men även om jag skulle ha en suv skulle jag nog inte bry mig nämnvärt. Jag är aldrig ute på krogen och blir dräggfull längre. Är jag full tar jag en taxi (av bekvämlighet). Och sist men inte minst ät jag tämligen säker att jag både är elakare och slåss fulare än benke och Jens med en dåligt vässad skruvmejsel.

Med det sagt ska man självklart inte ta onödiga risker, men det är som med terrorn. Visar vi oss rädda så vinner buset.
 

Dingdong

Omega
Jag har ju inte direkt någon klocka som egentligen ät värd att sno. Men även om jag skulle ha en suv skulle jag nog inte bry mig nämnvärt. Jag är aldrig ute på krogen och blir dräggfull längre. Är jag full tar jag en taxi (av bekvämlighet). Och sist men inte minst ät jag tämligen säker att jag både är elakare och slåss fulare än benke och Jens med en dåligt vässad skruvmejsel.

Med det sagt ska man självklart inte ta onödiga risker, men det är som med terrorn. Visar vi oss rädda så vinner buset.

Precis som dig så brydde jag mig inte nämnvärt heller förut. Sen att stå dyngrak på en krog är inget som händer. Är just att min känsla av att jag känner att risken att bli rånad har blivit betydligt större. Försvara mig kan jag men inte när de är flera stycken som tjuvtattarna ofta är.
 

meo_swe

Audemars
Precis som dig så brydde jag mig inte nämnvärt heller förut. Sen att stå dyngrak på en krog är inget som händer. Är just att min känsla av att jag känner att risken att bli rånad har blivit betydligt större. Försvara mig kan jag men inte när de är flera stycken som tjuvtattarna ofta är.
Vilket är just tankesättet jag motsätter mig. Att man skall börja oroa sig för stölder precis vart man nu är. Oavsett om man sitter hemma eller är dyngrauk på kallis.

Det är precis som med terrorhoten. Självklart ska man inte sätta sig i dumma situationer medvetet . Men sitt dagliga liv skall inte påverkas. Då vinner dem.
 

Hugii

Audemars
Påverkas inte av det.
Tycker inte att det är mer eller mindre nu. Folk har alltid varit rånad på värdesaker. Förr var det mobiltelefoner, nu har alla en mobil så klart att riktar in sig på dyrare föremål. Det är klart att du kan bli magnet för en rånare om du flashar klockan på klubben, kollektivtrafik, affären, gymmet.
Man kan aldrig vara för-försiktig.
 

Bas

Patek
Jag tar på mig vad jag vill när jag vill oavsett tid på dygnet eller område jag passerar!
Tänker aldrig låta rädslan för något ta över!
Jag är förberedd på det mesta så den dagen den sorgen.

Praeparandus supervivet - Den förberedde överlever
 
D

Deleted member 11690

Guest
Har funderat lite över att sluta bära dyra klockor de få gånger jag är ute på krogen. Slöddret där ute är ju fegare och aktivare än någonsin, man börjar trots allt närma sig 30, har två ungar och odödlighetskänslan man hade tidigare börjar tyna bort :)
Skämt o sido, får se om det blir mer än funderingar, tror inte det. Hade jag bott i Stockholm kanske för där verkar det hända sjukt mycket tråkigheter :/
 

svengbg

Omega
2-Faktor
Nej. Jag rör mig regelbundet i centrala Göteborg och Malmö sent och under natten. Det känns inte så himla farligt. Trist med fattigdom, alkoholmissbruk och hemlösa men i relation till andra europeiska storstäder inte oroväckande.
I Göteborg centrum är det för övrigt så många Rolex ägare som i en zebrahjord;). Skyddsfaktor?
 

Espresso

Cartier
Påverkar mig en del. har några klockor i samlingen som aldrig följer med ut på helger om det inte är privata tillställningar, på krogen använder jag oftast min mondaine. Däremot så påverkar det inte i vardagen i övrigt så jag använder den klocka jag känner för på dagtid osv.
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Här i stan finns det speciellt utsatta områden och där skulle jag inte drömma om att sätta min fot kvällstid, speciellt inte med en klocka på armen.
Men annars är det inget jag funderar direkt på, citykärnan är rätt lugn, även kvällstid
 

Salesmayne

Panerai
Självklart tänker jag på vilka människor jag har i min närhet. Men jag är inte rädd och använder alla klockor överallt. Är det någon som ser extra cool och intresserad så möter jag dennes blick så att personen förstår. Är det ett helt gäng så rör jag på mig då jag aldrig hade klarat mig. Jag hade dock inte tagit min daydate till Bukarests zigenarghetto, men det hade nog inte så många.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Börjar reflektera mer över det.
Inta arr jag låter det stoppa mig på något sätt, mer vetaskapen om att det händer allt mer. Mer ”vaksam” kanske?
 

Unter den Linden

Panerai
2-Faktor
Tänkte på det inatt i väntan på en spårvagn på väg hem från en sen utekväll. Drog jackan över klockan så att ingen skulle kunna se vad som fanns under. Men jag skulle aldrig bli så nojig att jag lämnar klockan hemma.
 

Dingdong

Omega
Börjar reflektera mer över det.
Inta arr jag låter det stoppa mig på något sätt, mer vetaskapen om att det händer allt mer. Mer ”vaksam” kanske?
Min vän höll på att bli av med sin klocka för någon helg sen samt hans kompis för någon månad sen. Det var på en vinbar.. Så tyvärr vaksam bör man vara.

Tänkte på det inatt i väntan på en spårvagn på väg hem från en sen utekväll. Drog jackan över klockan så att ingen skulle kunna se vad som fanns under. Men jag skulle aldrig bli så nojig att jag lämnar klockan hemma.
Känner igen mig har också gjort den flertal gånger.
 
Var ute med en polare där någon försökte rycka av klockan där de mysslyckades och han hittade den på golvet precis efter.. Obehagligt men tur att de inte fick med sig den, med det sagt reflekterar jag ibland över hur jag visar klockan. Skulle jag gå ut i något kortärmat kanske jag skulle fundera över valet, men annars brukar jag faktiskt köra på.
 

16610

Patek
2-Faktor
Har absolut blivit påverkad av det jag har hört och blivit utsatt för. MEN tänker inte gå och vara rädd. Min familj är det viktigaste och hotar de eller rör dom är vi i ett annat läge.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Blev utsatt för ett grovt personrån och misshandel mitt på ljusa dagen för 16 år sedan. Satte sina spår men efter ett tag så rykte jag mig i kragen och bestämde mig för att brottslingar inte ska få styra över hur jag lever mitt liv. Jag är försäkrad ifall något skulle inträffa men utöver det så lever jag som jag själv vill.
Så nej, stölder rapporterade i närtid har inte påverkat mig alls.
 

Chad

Rolex
Nej, inte ett dugg. Bor inte i Sverige & det är betydligt lägre kriminalitet här. Personrån och dylikt är extremt sällsynt.

Äger inga särskilt dyra klockor just nu, hade jag gjort det och bott i Sverige - hade jag nog tänkt till en extra gång dock.
 

RBJSWE

Cartier
Man flashar ju inte klockan på tunnelbanan direkt. Har inget behov av det heller iofs, men tråkigt att det ska bero på en risk.
 

Belfort

Omega
Man flashar ju inte klockan på tunnelbanan direkt. Har inget behov av det heller iofs, men tråkigt att det ska bero på en risk.
Nu går det mot sommartider och klädesplaggen brukar bli lite mindre döljande. Man har tyvärr då och då fått blickar mot handleden (Bär Omega Planet Ocean) både i tunnelbanan men även på gatan. Oftast är blickarna från människor i adidasbyxor och midjeväska, inte den uppmärksamhet man vill ha tyvärr.

Värst var väl när jag hade handlat på Fridhemsplan och det satt tre just sådana på en bänk, de satt på vänstersidan om mig och hade bra vinkel, följde klockan med blicken hela vägen när jag passerade. De såg ut som hundar som sitter och väntar på maten medans man går förbi med matskålarna och vrider på nackarna som de aldrig fått mat förr.
 

a.i

Omega
2-Faktor
Nu går det mot sommartider och klädesplaggen brukar bli lite mindre döljande. Man har tyvärr då och då fått blickar mot handleden (Bär Omega Planet Ocean) både i tunnelbanan men även på gatan. Oftast är blickarna från människor i adidasbyxor och midjeväska, inte den uppmärksamhet man vill ha tyvärr.

Värst var väl när jag hade handlat på Fridhemsplan och det satt tre just sådana på en bänk, de satt på vänstersidan om mig och hade bra vinkel, följde klockan med blicken hela vägen när jag passerade. De såg ut som hundar som sitter och väntar på maten medans man går förbi med matskålarna och vrider på nackarna som de aldrig fått mat förr.
Fy fan, inte kul. En kompis hamnade i en snarlik situation på spårvagnen, tvåton DJ som drog åt sig blickar. Tre personer inom det klientelet du beskrev satte sig runt honom som hyenor och släppte inte blicken på den. Han hoppade av långt innan han skulle för att ta taxi sista biten, de satt kvar som tur var. Att det ska behöva vara så här...:mad:
 

HSK

Patek
2-Faktor
Nu går det mot sommartider och klädesplaggen brukar bli lite mindre döljande. Man har tyvärr då och då fått blickar mot handleden (Bär Omega Planet Ocean) både i tunnelbanan men även på gatan. Oftast är blickarna från människor i adidasbyxor och midjeväska, inte den uppmärksamhet man vill ha tyvärr.

Värst var väl när jag hade handlat på Fridhemsplan och det satt tre just sådana på en bänk, de satt på vänstersidan om mig och hade bra vinkel, följde klockan med blicken hela vägen när jag passerade. De såg ut som hundar som sitter och väntar på maten medans man går förbi med matskålarna och vrider på nackarna som de aldrig fått mat förr.

Fy fan, inte kul. En kompis hamnade i en snarlik situation på spårvagnen, tvåton DJ som drog åt sig blickar. Tre personer inom det klientelet du beskrev satte sig runt honom som hyenor och släppte inte blicken på den. Han hoppade av långt innan han skulle för att ta taxi sista biten, de satt kvar som tur var. Att det ska behöva vara så här...:mad:
Det kanske är fellow KSare som inte vågar hälsa. :D
https://klocksnack.se/threads/den-officiella-tracksuit-watch-tråden.131712/
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp