• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Packad och glad, hur reser ni klockmässigt?

Är det inte dags att med lite mer djup och tyngd diskutera hur vi vintagenördar tacklar både vårt beroende och hur vi hanterar det på resande fot? Hur gör ni? Hur tänker ni?

Jag brukar oftast resa med min klockrulle i handbagaget vilken har plats för två klockor, band och verktyg, jag har alltså oftast med mig tre klockor på resor (en på armen, två i rullen) trippeln som fyller mina behov bäst just nu är!
- Tudor 79090, tål det mesta och väldigt bra på nästan allt.
- Scubapro 500, ultimat vintage beater.
- Uno chrono, sportig och allmänt trevlig till det mesta.

Alla tre har 20mm luggar och det gör bandvalet enklare gällande vad som ska med i utbytesväg :)
Känner mig ganska nöjd med antal och typ av klockor men självklart har vi alla olika tycke, smak och behov men för mig passar det både på jobb och familjeresor, i värme och kyla, några dagar eller några veckor .....
Otroligt nog har det aldrig varit någon fråga i säkerhetskontrollen runt klockrullen och verktyget men det kommer säkert en dag och land där någon finner det intressant ur en säkerhets aspekt och verktyget ryker ...

Så kom igen, hur reser ni och varför tänker ni som ni gör? Komplettera med bilder så klart!
//Holy

88FF74CD-1807-4859-9CBF-07DD1B2B84F3.jpeg
34F57FB8-9428-46D5-B586-1F58ACC9BF78.jpeg
0CD2F941-1608-4B22-BCB2-76228186B4A5.jpeg
 

Fadershan

Patek
Senast jag la ut min reselåda blev jag retad.. men det var nog mest av "diskussionsfolket" ;)

Jag försöker att ha med lite av varje när jag reser.. beror oxå på vart resan går och hur länge jag e borta såklart! 3 klockor för en weekend, 7 klockor för en vecka, 9-11st för två-tre veckor :) Denna låda var ifrån semestern i somras:
Ds på länk, SC, squale beater, dykkronograf1, dykkronograf2, jumbo bumper sm på bor, vulcain på bor, Tissot AM 35 på länk, Glycine Airman för ALLA tillfällen, Candino tre kronor på läder, Benrus krigare på hålat läder.
IMG_20180803_125707_345.jpg
 
Senast ändrad:
Senast jag la ut min reselåda blev jag retad.. men det var nog mest av "diskussionsfolket" ;)

Jag försöker att ha med lite av varje när jag reser.. beror oxp oxå på vart resan går och hur länge jag e borta såklart! 3klockor för en weekend, 7 klockor för en vecka, 9-11st för två-tre veckor :) Denna låda var ifrån semestern i somras:
Ds på länk, SC, squale beater, dykkronograf1, dykkronograf2, jumbo bumper sm på bor, vulcain på bor, Tissot AM 35 på länk, Glycine Airman för ALLA tillfällen, Candino tre kronor på läder, Benrus krigare på hålat läder.
IMG_20180803_125707_345.jpg
Det är skönt att vissa av oss har högre ambitioner än andra, fantastiskt @Fadershan :)
 

Fadershan

Patek
Det är skönt att vissa av oss har högre ambitioner än andra, fantastiskt @Fadershan :)
Vissa tyckte det var vansinne men allt är ju relativt..speciellt på ett klockforum. Antagligen var min reselåda med fler ur än vad vissa har i sin samling men procentuellt hur många ur jag tog ur min samling mögelhög så var det nog lika som de som tar med 1-3st. Vissa samlar dyra blanka Rolexar och andra gillar att bada i gamla dammiga delar som typ blir några anständiga klockor med lite jobb ;)
 
Vissa tyckte det var vansinne men allt är ju relativt..speciellt på ett klockforum. Antagligen var min reselåda med fler ur än vad vissa har i sin samling men procentuellt hur många ur jag tog ur min samling mögelhög så var det nog lika som de som tar med 1-3st. Vissa samlar dyra blanka Rolexar och andra gillar att bada i gamla dammiga delar som typ blir några anständiga klockor med lite jobb ;)
Vi är galna, men det var ju det jag vill koka ner med den här tråden, att resa med sprillans nya sportRolex och vara nöjd får andra syssla med, vi komponerar en tilltalande OCH funktionel mögelhög i stället :)
 

Jonte76

Breitling
Senast jag la ut min reselåda blev jag retad.. men det var nog mest av "diskussionsfolket" ;)
Du är ju galen på riktigt :)
Jag försöker att ha med lite av varje när jag reser.. beror oxå på vart resan går och hur länge jag e borta såklart! 3 klockor för en weekend, 7 klockor för en vecka, 9-11st för två-tre veckor :) Denna låda var ifrån semestern i somras:
Ds på länk, SC, squale beater, dykkronograf1, dykkronograf2, jumbo bumper sm på bor, vulcain på bor, Tissot AM 35 på länk, Glycine Airman för ALLA tillfällen, Candino tre kronor på läder, Benrus krigare på hålat läder.
IMG_20180803_125707_345.jpg
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Jag har varit orolig för att ta med mig mitt 6767 i handbagaget och att de ska ta det i säkerhetskontrollen.. :bag: Kan man alltså utan att fundera på det ha med sig det?
 

frere

Audemars
2-Faktor
Imponerande engagemang! Jag väljer oftast en klocka som funkar för hela resan, i regel en kronograf men gärna gmt om annan tidszon. Ibland inte ens vintage, ifall jag behöver bada. Har en gång haft med mig ett extra natoband som låg orört i väskan i två veckor. Sjukt, jag vet :bag:
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag brukar ta med några klockor jag gillar om jag åker till landet eller något annat tryggt resmål. Brukar inte vilja ha dyrare klockor som ligger på hotellrummet. Kanske packar 2-3 klockor + något Nato. Så här såg det ut i somras. Certina beatern brukar ligga på landet och får ofta följa med på resor också.

961B80F1-B9D7-4A7A-A3D1-C60AAE153D9E.jpeg
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Jag brukar ta något billigt och vattentätt på armen typ en Casio, Vostok eller Suunto och något pyttelitet och dressat i handbagaget typ Seiko. Sen oftast brukar jag leta upp någon trevlig att köpa på resmålet också :) Reser jag dock i tjänsten eller över dagen blir det någon jobbklocka typ Rado, SS eller Breitling.
913270E7-AF06-459E-9B0B-6F3056B164B3.jpeg
68A88D16-4D70-40D6-99E5-9CFCC70359E3.jpeg

A01FEBA0-0264-4913-BBCD-E91BCE2B3061.jpeg

D4C715C8-4D99-4EBF-8665-00C4EE908176.jpeg

2B7C508F-AF8C-4251-B280-66C95437C8DE.jpeg
65180103-7FC8-418F-8AE9-1F10E7FD1131.jpeg
9AE67C0C-A672-42F8-977F-D94EA7EEE69B.jpeg
 
Senast ändrad:

Fadershan

Patek
Jag brukar ta något billigt och vattentätt på armen typ en Casio, Vostok eller Suunto och något pyttelitet och dressat i handbagaget typ Seiko. Sen oftast brukar jag leta upp någon trevlig att köpa på resmålet också :) Reser jag dock i tjänsten eller över dagen blir det någon jobbklocka typ Rado, SS eller Breitling.
913270E7-AF06-459E-9B0B-6F3056B164B3.jpeg
68A88D16-4D70-40D6-99E5-9CFCC70359E3.jpeg

A01FEBA0-0264-4913-BBCD-E91BCE2B3061.jpeg

D4C715C8-4D99-4EBF-8665-00C4EE908176.jpeg

2B7C508F-AF8C-4251-B280-66C95437C8DE.jpeg
65180103-7FC8-418F-8AE9-1F10E7FD1131.jpeg
9AE67C0C-A672-42F8-977F-D94EA7EEE69B.jpeg
Den där Radon var cool, när är den ifrån?
 
Imponerande engagemang! Jag väljer oftast en klocka som funkar för hela resan, i regel en kronograf men gärna gmt om annan tidszon. Ibland inte ens vintage, ifall jag behöver bada. Har en gång haft med mig ett extra natoband som låg orört i väskan i två veckor. Sjukt, jag vet :bag:
Så du menar att du ägnar dig åt annat än att byta klocka och fundera på bandbyten när du åker iväg på semester? Helt sjukt...... :)
 
Jag brukar ta med några klockor jag gillar om jag åker till landet eller något annat tryggt resmål. Brukar inte vilja ha dyrare klockor som ligger på hotellrummet. Kanske packar 2-3 klockor + något Nato. Så här såg det ut i somras. Certina beatern brukar ligga på landet och får ofta följa med på resor också.

961B80F1-B9D7-4A7A-A3D1-C60AAE153D9E.jpeg
Svårt att misslyckas med en GMT på resande fot, trevlig samling :)
 
Sportlovstider..... så jag bumpar, kliver på flyget med familjen i morgon men har inte bestämt mig vad som ska packas än, hur har det gått för er?!? :)
 

B Wooster

Panerai
2-Faktor
Var iväg för någon vecka sedan. Blev GMT Master II, Seiko Padi och G-shock som fick följa med. Och en Garmin Forerunner som jag hade glömt att ladda upp...

/B
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Jag brukar ta med några klockor jag gillar om jag åker till landet eller något annat tryggt resmål. Brukar inte vilja ha dyrare klockor som ligger på hotellrummet. Kanske packar 2-3 klockor + något Nato. Så här såg det ut i somras. Certina beatern brukar ligga på landet och får ofta följa med på resor också.

961B80F1-B9D7-4A7A-A3D1-C60AAE153D9E.jpeg
Vad har du Tudor suben för ref? Inte sett utan datum tror jag. Åtminstone inte tänkt på :)
 

Salesmayne

Panerai
Kul att du tar upp ämnet då jag har tänkt på det mycket senaste veckorna. Jag reser alltid med 2-4 klockor och har på mig dom vart jag än går. Nu ska jag på en längre resa till Sydamerika med frugan och lill-grabben och har fått klockförbud av henne. Inte ens en billigare Omega eller dylikt får följa med och visst förstår jag henne, jag vill inte sätta dom i en rånsituation i onödan men har inte varit utan klocka på år. Det kommer att kännas riktigt tomt.

Tråkigt för klockorna att vara inlåsta i ett bankfack också, jag vill tro att dom gillar frihet.
 
Topp