• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Packningar plus glas i Seiko SKX031

jurassicjay

Cartier
Ärade medlemmar!
Jag har en skx031 med någon slags 62mas mod. Jag erhöll den här från forumet för ett tag sedan, och tänkte att jag kanske skulle ge mig på att fixa skavankerna på den.
Det är lite olika sådana;

1: Vridringen är supertrög och klickar inte.
2. Det sitter ett plexi i som väldigt lätt repas.
3. Jag vill gärna ha den tät.

Jag trycktestade klockan hos klockmaster för ca en vecka sedan och de sade att den inte ens klarade 3 bar. Detta får mig att undra om den som moddar klockan ens har satt i några packningar. Då jag har ett litet barn vill jag gärna att den ska vara tät om det går att fixa.
Vidare till glaset; Jag skulle vilja ha ett hardlex eller någon slags safir som är mer tåligt.
Vridringen vill jag gärna att även den ska fungera som tänkt.
Nu till frågan; Jag tänker att jag eventuellt skulle försöka ge mig på detta på egen hand då jag tycker att sånt här småpils är roligt och anser mig generellt ganska bra liknande saker, men har absolut noll erfarenhet när det kommer till att skruva och greja i armbandsur. Är detta en helt idiotisk idé som kommer att sluta med att jag sabbar klockan helt?
Vad skulle detta kalas kunna kosta mig i runda slängar?
Jag vet ju att det finns flera av er här som är mer eller mindre experter på detta, så ni kanske har några visdomsord?
MVH
Jurassicjay
 

rogart-63

Patek
Vet inte hur vanlig denna SKX031 är? Men tittar man runt lite på internet så hittar man mycket delar till nyare Seiko . Packningar finns att få tag i på Ebay . Vad gäller ett annat glas ta en titt på yobokies på photobucket. Tror det finns en hel del glas där?
 

d@ke

Cartier
Surfa in på cousinsuk.com och leta dig fram till Seiko case parts. Där anger du 7S26-0040 så får du en lista på tillgängliga originaldelar.
1 - Vridringen behöver ny packning (o-ring) originalet verkar vara slut så ta en med 33,0 mm inner och 0,60 tjock.
Klicket återställs antingen genom rengöring eller så behövs ny kula och fjäder. Köp kulor i 5-pack på ebay. Det brukar alltid försvinna några när man klantar sig. Fjäder tas lämpligast ur en bandsprint.
2 - Originalhardlex finns fortfarande på cousins, eller så letar du upp ett mineral eller safir med måtten 30,0 mm x 2,0. Du kan ta ett tunnare beroende på vilket du tycker passar bäst med det insert du har. Originalklockan har ett sluttande insert som möter överkanten på glaset. Här är det bra att även ha en ny packning 8658.9955 och självklart en glaspress. Om du använder originalglaset ska den fasade kanten på glaset vara nedåt. På de andra glasen är båda kanterna fasade.
3 - Packning till boettlocket heter FE298BAA1 = 29,8 mm flat o-ring. Köp originalet eller leta upp en liknande i cousins sortiment. Gissar att det sitter en fet SKX-krona på som behöver en ny EZ0140B0A-packning. Alla nya gummipackningar behöver silikonfett.
Självklart fixar du detta själv, men var försiktig med glaspackningen när du pressar i glaset och rör inte balansen i urverket. Jag gjorde en tråd om SKX033 här på forumet https://klocksnack.se/threads/seiko-skx033-renovering.36414/ med bilder som visar hur din klocka ser ut i delar.
Lycka till!
 

jurassicjay

Cartier
Surfa in på cousinsuk.com och leta dig fram till Seiko case parts. Där anger du 7S26-0040 så får du en lista på tillgängliga originaldelar.
1 - Vridringen behöver ny packning (o-ring) originalet verkar vara slut så ta en med 33,0 mm inner och 0,60 tjock.
Klicket återställs antingen genom rengöring eller så behövs ny kula och fjäder. Köp kulor i 5-pack på ebay. Det brukar alltid försvinna några när man klantar sig. Fjäder tas lämpligast ur en bandsprint.
2 - Originalhardlex finns fortfarande på cousins, eller så letar du upp ett mineral eller safir med måtten 30,0 mm x 2,0. Du kan ta ett tunnare beroende på vilket du tycker passar bäst med det insert du har. Originalklockan har ett sluttande insert som möter överkanten på glaset. Här är det bra att även ha en ny packning 8658.9955 och självklart en glaspress. Om du använder originalglaset ska den fasade kanten på glaset vara nedåt. På de andra glasen är båda kanterna fasade.
3 - Packning till boettlocket heter FE298BAA1 = 29,8 mm flat o-ring. Köp originalet eller leta upp en liknande i cousins sortiment. Gissar att det sitter en fet SKX-krona på som behöver en ny EZ0140B0A-packning. Alla nya gummipackningar behöver silikonfett.
Självklart fixar du detta själv, men var försiktig med glaspackningen när du pressar i glaset och rör inte balansen i urverket. Jag gjorde en tråd om SKX033 här på forumet https://klocksnack.se/threads/seiko-skx033-renovering.36414/ med bilder som visar hur din klocka ser ut i delar.
Lycka till!
TACK d@ke !!! Sanslöst vänligt av dig att ta dig tiden och ge ett så oerhört detaljerat svar. Det uppskattas mycket!
Jag ska grotta in mig i detta så fort jag får lite tid över!
 

jurassicjay

Cartier
@d@ke går sakta men säkert framåt!
Plockade isär lite igår.. tog som du sade en fjäder från bandsprint, men istället för kulor från eBay tog jag en kula från en kulspetspenna. Kanske inte är helt korrekt, men den klickar och glider fint nu.
Bara tätning och glas kvar!
Tänkte också kolla om man kan lägga i en chapter ring, för som det är nu finns ingen alls verkar det som. Fast nu när jag tittar kanske det blir tight med tavlan som sitter i nu. Vad tror du?
 

Bilagor

  • IMG_2887.jpg
    IMG_2887.jpg
    187 KB · Visningar: 74

d@ke

Cartier
bra gjort med kula från kulspetspenna! Funkar absolut. Såg nåt gnäll nånstans om att den sortens kulor är för hårda men skit i det.
chapterring funkar inte till den tavlan. Har byggt två såna där från mod från grunden. Det är dessutom snyggare utan.
 
Topp