• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

PAKETÖPPNING - spår av 18k guld!

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Slösurfade på nätet efter klockor för några månader sedan och hittade denna av en slump. Brukar inte sitta vid datorn efter midnatt men den veckan hade jag semester så det löste sig. Räfflad glasring, datum och ädelmetallen guld... de hemliga ingredienserna fick mig på fall. Alarmet aktiverades och nästa morgon (föör tidigt) klickade man hem klockan, för att sedan lägga sig och sova om :)

Märke: Longines
Urverk: quartz L970.2
Modell: ingen som helst aning
Solitt 18k guld med räfflad glasring, datumvisare och urtavla med stavindex.

Men, och det finns alltid ett men(!), glaset visade sig vara defekt och kronregeln gick av när jag skulle justera tiden för första gång. Typiskt men inte världens undergång.

Kollade med farfars om glas men det fanns inget med det måttet. Ringde till Magnussons, Beso och Gaston men de hade inget heller.. Nästa steg var att kolla med alla grossister i landet...de hade inget heller.
Första tanken i hjärnskålen: wtf?!

Klockan fick dra till Gaston där regeln fixades för att sedan samla damm i väntan på ett glas med passande mått. Longines kunde inte hjälpa då inget ref.nr kunde hittas, endast casenummer. Klockan är pre-Swatch och Longines register är tydligen dåligt bevarade från den tiden. Dessutom så ska dåtida svensk agentur ha slängt sitt lager när denne la ner, sjukt! Swatch Group Nordic kunde dessutom inte bestämma ålder på klockan. Om någon här har en aning får ni gärna upplysa mig.

16 veckor senare löste det sig. Urmakaren lyfte på rompan och gjorde väl något custom (svarvade till ett glas). Helt plötsligt låter 6-8v för en helservice av klocka inte som en lång tid, trodde aldrig att ett glas kunde ta 16v att hitta. Men men, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge!

Det tog ett bra tag men jag gillar klockan och det var värt väntan! 16 veckor var dock överdrivet långt, under den tidsperioden hade ett befruktat ägg utvecklats till ett barn med ett huvud som mäter 3cm i diameter!

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
16 veckor låter helt galet, borde ju inte behöva ta så lång tid!
Men grattis till att den äntligen kommit hem, trevligt med guld :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är väl busenkelt för en bra urmakare att fixa till ett nytt glas, men jag tolkar det som att väntan var för att du letade originalglas. Fin blev den i alla fall och känslan är ju oslagbar när en klocka kommer tillbaka i bra skick. :)

Häftigt med guldkvartsare dessutom!
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
mmmmysig!

Hur lyckades du somna om efter att ha klickat hem en sådan sköning? Jag brukar få en djävla adrenalin-rush efter en budgivning.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Det är väl busenkelt för en bra urmakare att fixa till ett nytt glas, men jag tolkar det som att väntan var för att du letade originalglas. Fin blev den i alla fall och känslan är ju oslagbar när en klocka kommer tillbaka i bra skick. :)

Häftigt med guldkvartsare dessutom!
Klart man vill ha orginalglas.

Originalglas gick inte att få tag på längre enligt samtliga urmakare. Detta var ett vanligt no-name glas...
 

Watch out

Cartier
Grattis till hemkomsten!​
Fin liten sak, kul skrivet och skönt att det inte börjat växa ett litet huvud på den.​
 
Topp