• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning – Zenith ChronoMaster Elite HW Platinum ref. 39.0240.655/01

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Ni vet hur det är...

Man sitter och slösurfar KS och lite andra klocksidor. Märker att man börjar lägga märke till och gilla klockor från en tillverkare man inte provat. Surfar mer fokuserat. Känner att man på något vis letar efter något. Ett ”behov” byggs upp. Hittar inte riktigt något som riktigt tickar alla boxar, för stor, för liten, tåkiga index, fel visare, för likt det jag redan har osv. Inser att det börjar närma sig ett jämt 1000-tal inlägg på KS. Hmm, vore kanske kul med lite ädelt... :)

Och så plötsligt så finns den bara där. Så självklar.

Nästa fas infinner sig – förhandlingen. Google translate går varm. Den där varma känslan i kroppen när man är överrens. Den där andra känslan när man betalar. Mini-frustrationen när köparen NU meddelar att han är på semester och inte kan skicka förrän om en vecka... :arghh:

Nåväl, en paketöppning för 2000-ish inlägg på KS. Tack alla för att ni gör detta till en fantastisk plats!!!! :heart::heart::heart:

Brand: Zenith
Model: ChronoMaster Elite HW
Year : 1997-1999 (tror jag)
Reference: 39.0240.655/01
Material: platinum (case), white gold (buckle)
Functions: power-reserve indication, date, hour, minute, second
Dial: silvered with Breguet numerals
Movement: cal. 655, 31 jewels. COSC
Water-resistant: 30m.
Diameter: 36 mm.
Thickness 8.30 mm​

Över till bilder.

Säker transport från dörr till dörr.... :rolleyes:

20190905_172520.jpg


Ingen orginalbox utan ursprungliga klockhandlarens egen.

IMG_0051.JPG
IMG_0052.JPG


Levande tavla med många poleringar/mönster och delikata visare...

IMG_0053.JPG


Världens snyggaste tim-index!!!

IMG_0061.JPG


Snedskuret, snedställt datumfönster mellan 4 och 5??!! En vattendelare....;)

IMG_0058.JPG

Krona med gamla Zenith-loggan

IMG_0056.JPG

Denna har gravyr på baklocket - min första - borde kanske räknas som ett kryss i excel-arket?
Någon som kan komma på något kul som hände 22 januari 2009?

IMG_0057.JPG


Fick med två Zentih-band extra. Kommer nog att byta till det svarta inom kort.

IMG_0078.JPG

Avslutande WS:

handled.jpg


Edit: det svarta åkte på efter en timme...

B61DA495-EFFD-47A7-8BFD-7406FF6A16D6.jpeg


Sammanfattningsvis
: jag gillar den! Bra gubb-potential stilmässigt. Bra tyngd och härlig finnish. Perfekt storlek. Älskar Breguet-siffrorna och de olika ytorna i tavlan. Lite stökig kanske, hade gärna tagit bort lite text. Får se om jag börjar störa mig på det...

Excelarksmässigt denna gång? Ett kryss för nytt märke och så ett tveksamt för gravyren.... :p:p:p
 
Senast ändrad:

bjarne.heden

Rolex
2-Faktor
Ni vet hur det är...

Man sitter och slösurfar KS och lite andra klocksidor. Märker att man börjar lägga märke till och gilla klockor från en tillverkare man inte provat. Surfar mer fokuserat. Känner att man på något vis letar efter något. Ett ”behov” byggs upp. Hittar inte riktigt något som riktigt tickar alla boxar, för stor, för liten, tåkiga index, fel visare, för likt det jag redan har osv. Inser att det börjar närma sig ett jämt 1000-tal inlägg på KS. Hmm, vore kanske kul med lite ädelt... :)

Och så plötsligt så finns den bara där. Så självklar.

Nästa fas infinner sig – förhandlingen. Google translate går varm. Den där varma känslan i kroppen när man är överrens. Den där andra känslan när man betalar. Mini-frustrationen när köparen NU meddelar att han är på semester och inte kan skicka förrän om en vecka... :arghh:

Nåväl, en paketöppning för 2000-ish inlägg på KS. Tack alla för att ni gör detta till en fantastisk plats!!!! :heart::heart::heart:

Brand: Zenith
Model: ChronoMaster Elite HW
Year : 1997-1999 (tror jag)
Reference: 39.0240.655/01
Material: platinum (case), white gold (buckle)
Functions: power-reserve indication, date, hour, minute, second
Dial: silvered with Breguet numerals
Movement: cal. 655, 31 jewels. COSC
Water-resistant: 30m.
Diameter: 36 mm.
Thickness 8.30 mm​

Över till bilder.

Säker transport från dörr till dörr.... :rolleyes:

20190905_172520.jpg


Ingen orginalbox utan ursprungliga klockhandlarens egen.

IMG_0051.JPG
IMG_0052.JPG


Levande tavla med många poleringar/mönster och delikata visare...

IMG_0053.JPG


Världens snyggaste tim-index!!!

IMG_0061.JPG


Snedskuret, snedställt datumfönster mellan 4 och 5??!! En vattendelare....;)

IMG_0058.JPG

Krona med gamla Zenith-loggan

IMG_0056.JPG

Denna har gravyr på baklocket - min första - borde kanske räknas som ett kryss i excel-arket?
Någon som kan komma på något kul som hände 22 januari 2009?

IMG_0057.JPG


Fick med två Zentih-band extra. Kommer nog att byta till det svarta inom kort.

IMG_0078.JPG

Avslutande WS:

handled.jpg


Sammanfattningsvis: jag gillar den! Bra gubb-potential stilmässigt. Bra tyngd och härlig finnish. Perfekt storlek. Älskar Breguet-siffrorna och de olika ytorna i tavlan. Lite stökig kanske, hade gärna tagit bort lite text. Får se om jag börjar störa mig på det...

Excelarksmässigt denna gång? Ett kryss för nytt märke och så ett tveksamt för gravyren.... :p:p:p
Trevlig paketöppning, gattis! Härlig tavla och coola timindex.
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Riktigt vacker klocka.
Kan vara en ingraverat för att hylla Chau Sen Cocsal Chhum, Kambodjas premiärminister 6 augusti–6 oktober 1962, som dog vid en ålder av 103 år den 22/1 2009. Kan också vara något helt annat :D
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt vacker klocka.
Kan vara en ingraverat för att hylla Chau Sen Cocsal Chhum, Kambodjas premiärminister 6 augusti–6 oktober 1962, som dog vid en ålder av 103 år den 22/1 2009. Kan också vara något helt annat :D
Hade varit fantastiskt kul och intressant om man kan påvisa den proveniensen. Om någon försöker och lyckas bjuder jag på en bättre middag... :cigar::pompus::cigar:
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Gratulerar! Indeed vacker klocka, silvered index, innebär det att index är i metallen silver?
Enligt certet är kronan, visarna, indexen och spännet i vitguld. Själva tavlan tror jag är i silver.
Jag tycker själv att kronan avviker lite i färg från boetten. Kanske gulnar vitguld lite mer än platina över tid?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Enligt certet är kronan, visarna, indexen och spännet i vitguld. Själva tavlan tror jag är i silver.
Jag tycker själv att kronan avviker lite i färg från boetten. Kanske gulnar vitguld lite mer än platina över tid?
Vitguld är ett gulare material helt enkelt. Just kronor i vitguld är ju inte heller rodinerade som mycket annat är pga slitaget.
 
Topp