• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning, 2 x Rolex (mycket bilder)

Smack

Omega
Hej

Jag har under en längre tid varit sugen på att köpa mig en lite finare klocka. Från början var jag mest lockad av Omega och då särskilt en Aquaterra på 41,5 mm och blå urtavla. Stulen bild:
aquaterra.png
Vid denna tidpunkt var jag inne på stora klockor och tyckte faktiskt att detta ur var en aning litet på min handled. Det blev därför inget köp. Jag har sedan dess kommit på bättre tankar och denna klocka står definitivt på önskelistan igen. Speciellt efter att ha läst Undersköterskan hyllningstråd till denna klocka (https://klocksnack.se/threads/omega-seamaster-aqua-terra-8500.2776/).​
Jag började istället titta på Breitling. En vän och kollega tillika KS-are (joF) hade en Navitimer World, och när den skulle ut till försäljning var jag spekulant. Tyvärr kändes inte denna klocka helt 100 heller. Jag ville ha något "enklare" med länk istället för läderband som Navitimern satt på.​
Ett tag var jag väldigt sugen på Breitling Transocean Chronograph med svart eller blå urtavla, men när allt kom omkring ville jag ha något sportigare. Jag fastnade för Breitling Superocean Heritage 46 med mesh band. Stulen bild:​
breitling-superocean-heritage-46-watch.jpg
Det gick så långt att jag la ett bud på en klocka som såldes på blocket, men säljaren ångrade sig samma dag som affären skulle genomföras. I efterhand är jag glad för detta för 46 mm är alldeles för stort även på mina ganska tjocka armar.​
Jag började tack vare joF hänga här på klocksnack och då vet ni ju vad som brukar hända. När min sambo sedan frågade mig varför jag inte kollar på Rolex och jag inte hade något bra svar var saken biff.​
Efter att ha varit smakråd på otaliga klockprovningar fastnade även min sambo för en klocka vilket leder oss fram till denna dubbla paketöppning!​
Efter att vi valt att köpa nytt och fått ett bra pris från Rob E var det självklart att de fick sälja.​
IMG_3289.jpg
Olika stora lådor brukar vara ett tydligt tecken på att någon har gått för guld:​
IMG_3292.jpg
IMG_3293.jpg
Redan där avslöjades mitt val :hungry:
Modell: Rolex Explorer II, 216570, med vit urtavla (spoiler :facepalm:)​
Storlek: 42 mm. Passar perfekt på min handled. Den äldre Explorer II känner jag var för liten för mig.​
Urverk: Rolex 3187. Ett GMT urverk som utvecklats speciellt för denna klocka. Verket är utrustat med Rolex senaste uppfinning som de kallar Paraflex shock absorber. Detta ska göra verket tåligare för stötar. Tiden hålls med hjälp av den blåa Parachrom fjädern som sägs vara både mindre känslig för magnetfält och temperaturförändringar.​
IMG_3295.jpg
Detta kan bara innebära att det blev guld för tjejen. Lite iaf ;).​
Modell: Rolex Datejust Lady 31, 178274, med vitguldsring, silvertavla med enkla index och Jubilee länk med crownclasp.
Storlek: 31mm. Det var ett svårt val för sambon mellan denna och den mindre 26mm klockan. Se jämförelsebilden i halvbra kvalitet nedan. Jag pushade ganska hårt för den större då jag tyckte den lilla knappt såg ut som en klocka utan mer som ett rent smycke (tråkigt :shifty:). Dessutom var den lilla lite på gränsen till tantig (får man säga så om en Rolex? :oops:). I efterhand är vi båda väldigt nöjda med att jag lyckades påverka. Den passar verkligen perfekt.
Urverk: Rolex 2235. Här är jag inte lika påläst, men jag kan säga att det är exakt samma verk som sitter i den mindre 26 mm Datejusten. Här finns en mycket bra text om detta urverk om någon är intresserad: http://people.timezone.com/msandler/Articles/ZbindenRolex/Rolex1.html

Jämförelse mellan lilla och stora. Ni får ignorera de olika urtavlorna och läkarna:
IMG_20140627_165136.jpg

I den större boxen får Datejust manualen plats inne i boxen:
IMG_3297.jpg

Fina tillsammans:
IMG_3299.jpg

Jag vet att champagne brukar vara en populär rekvisita när folk fotar sina klockor, men sådan svagdricka pysslar vi inte med i det här hemmet. Äkta finskt brännvin med tillsatt franskt druvdestilat!
IMG_3319.jpg

Det märks rätt tydligt att det finns mer lume på Exp II tavlan. Klockorna har varit i samma ljus innan denna bild togs:
IMG_3320.jpg

Avslutningsvis kör vi några handledsskott. Datejust:
IMG_3321.jpg
IMG_3328.jpg
Exp II:​
IMG_3267.jpg
Älskar den här länken:​
IMG_3273.jpg
Det var allt för denna gång. Jag har redan börjat fundera på om jag inte ska ha en svart tavla att byta till när hösten kommer. Är också lite suger på ett orange band från rubber b. Är det någon som har erfarenhet av det till just Exp II? Bilderna som google hittar är mediokra. Och sen var det ju den där Omegan :greedy:...​
Jag bjuder på en bildkavalkad till i nästa post. Tack för besöket.​
 

Randel

Cartier
Stort grattis till er båda för riktigt grymma val av Rollar! Jag tycker din sambo gjorde helt rätt att välja 31mm istället för 26mm :)
 

Apansson

Torpare
Mm-m! Crownclasp! Sån jävla elegans. 31mm helt rätt val för kvinnan din. Ja, din 42mm exp2 går ju inte av för hackor heller. Fantastisk klocka som man varit sugen på ett tag!
 

Smack

Omega
Stort grattis till er båda för riktigt grymma val av Rollar! Jag tycker din sambo gjorde helt rätt att välja 31mm istället för 26mm :)


Mm-m! Crownclasp! Sån jävla elegans. 31mm helt rätt val för kvinnan din. Ja, din 42mm exp2 går ju inte av för hackor heller. Fantastisk klocka som man varit sugen på ett tag!

Fina bilder på fina klockor, grattis till er båda! Rätt val med 31 ist. för 26mm.



Tack. Det blir hon glad av att höra. Det var beslutsångest ändra fram tills hon hade den i handen. Vi hade faktiskt inte sett rätt boett med rätt tavla tillsammans innan klockan levererades... Fanns ingenstans att tjuvkika på.
 

Carlton

Cartier
Stort grattis!

Du får hälsa tjejen att hon har en bra karl som pushade henne i rätt riktning. Den större modellen var otroligt mycket snyggare i mina ögon. Bådas klockor ser verkligen ut att sitta som ett smäck.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Trevlig öppningstråd och alldeles eminent val av klockor!
Självklart ska du liksom jag ska göra med min 216570 till hösten kila förbi Rob och byta till svart tavla! Underbar med vit tavla till sommarhalvåret och fasligt fin med svart till höst/vinter!
Grattis!
 
Topp