• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - 35,000 feet in the air and 330 feet under water!

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Hej kära vintagenerds!

Det var ett tag sen jag körde en paketöppning. Jag vet inte riktigt vad det beror på men här kommer något nytt som jag hoppas någon kommer gilla:)

Mitt klockintresse tog fart hösten 2013 och jag drog hem två klockor från ebay av en säljare med inte alltför många referenser och dessutom från Guatemala. Trodde inte riktigt att jag skulle få något levererat men mindre än 5 dagar senare står DHL utanför dörren med en klocka som jag föll pladask för. EN autavia 7763MH. Detta är nog den enda klockan jag verkligen ångrar att jag sålt..och det är inte för värdeutvecklingen utan just för att det är den klocka som tilltalat mig mest...och kanske även sättet som jag köpte den på? Hursomhelst har jag försökt köpa tillbaks den ett flertal gånger men aldrig lyckats komma till skott...inte menat helt enkelt..
Nåja, bjuder på lite bilder från en 2,5 år gammal paketöppning:)
pg202Bi.jpg
dXguHKm.jpg
Xfd0Udn.jpg
9oMfqn2.jpg


Nåja, tiden gick och jag var som sagt dum nog att sälja den för att testa på annat men suget fanns där...Ganska exakt ett år senare så gjorde jag ett försök till att komma över den. Jag slog till på en fantastiskt fin 2446MH med compressor case men det var nåt som inte klickade och den fick lämna kort därefter. Jag kan inte riktigt sätta fingrarna på vad det var men jag tror att det var en 2 reg jag ville ha...upplevde den som lite för stor också...

Nåja, bilder it is...
20141119_121955.jpg
20141119_122811.jpg




Ytterligare tid gick, övertalade mig själv att det var en Carrera jag ville ha men det förhållandet sprack det med när den här dök upp.
Carreran fick lämna snabbare än blixten då jag för tillfället tillämpar en "en in-en ut" policy....dock fick båda mina klockor lämna för att den här skulle in...
Så en carrera 3647 och en vit 1680 lämnade och gjorde plats för en ny klocka som jag faktiskt har haft i ett par dagar utan att ha presenterat än.



Innan vi går vidare tänkte jag snabbt gå igenom 2 register autavians olika utföranden:

1st execution screw-back cases kom med 1st execution dial AND hands (sk full lume hands)
21Aut36461st1st1st.jpg


1st execution case med 1st execution dial och 2nd execution hands (sk dauphine)
21Aut36461st.jpg


1st execution case med 2nd execution dial and hands
11Aut3646FirstSecond.jpg


Detta var 1st execution case som mäter 38,3mm i diameter, 47,7 mm lugg till lugg och 13,4mm i tjocklek. 2nd execution case 38,8mm, 47,9 och 13,5mm i tjocklek. Den har en tunnare bezel och båda har 19mm i bandbredd.

Den andra generationen cases kom i två utföranden:
2nd execution dial and hands
22Aut3646SecSec.jpg



3rd execution dial and 3rd execution hands
21Aut3646SecondPM.jpg


Därefter ersattes den av 7763 och 7768(datum) som även den kom i 2 utföranden.
3rd execution dial and 3rd execution hands:
IMG_5069.jpg


och 4th execution dial and hands:
31Aut7763C.jpg



Nåja, låt oss komma till min nya klocka. Den är känd inom Heuerkretsarna som Andretti-autavian eftersom den bars av Mario Andretti och den har referensen 3646H, där H betecknar bezel insertet. Den skiljer sig från 7763 som jag hade tidigare genom storlek, urverk samt produktionsår. 3646 producerades mellan 62-69, hade valjoux 92 verk, smalare men längre bandhorn med mer prominenta bevels. Den mäter 38mm medan 7763 är 40mm.
Mario Andretti:
4583806183_525x809.jpg

souzbk.jpg



Jag gick från en " fine quality chronograph" till en "top quality super waterproof chronograph"
20-2.jpg



Jag vet vad jag hade gjort med en time machine.....
Carreran marknadsfördes för racing förare medans autavian för rally förare:)
1967Chronos-2.jpg




35,000 feet in the air and 330 feet under water
1967w750-3.jpg




Nåja, nedan följer bilder på min. Jag måste säga att den är i ett exceptionellt bra skick för åldern. Bortsett från lumen på tavlan som saknas så är den i ett fantastiskt skick.
1.png
5.jpg
2.jpg
7.jpg


Sådär, hoppas ni gillade den här paketöppningen. Även om den har synts till på forumet innan så tyckte jag att den förtjänade en egen "liten" tråd.

Må väl
Karatekid
 

Bilagor

  • 1967Chronos.jpg
    1967Chronos.jpg
    187.8 KB · Visningar: 27
  • 31Aut3646SecSec.jpg
    31Aut3646SecSec.jpg
    45.3 KB · Visningar: 28
  • 21Aut3646SecondPM.jpg
    21Aut3646SecondPM.jpg
    117.2 KB · Visningar: 28
  • 4.png
    4.png
    282.7 KB · Visningar: 27

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Hej kära vintagenerds!

Det var ett tag sen jag körde en paketöppning. Jag vet inte riktigt vad det beror på men här kommer något nytt som jag hoppas någon kommer gilla:)

Mitt klockintresse tog fart hösten 2013 och jag drog hem två klockor från ebay av en säljare med inte alltför många referenser och dessutom från Guatemala. Trodde inte riktigt att jag skulle få något levererat men mindre än 5 dagar senare står DHL utanför dörren med en klocka som jag föll pladask för. EN autavia 7763MH. Detta är nog den enda klockan jag verkligen ångrar att jag sålt..och det är inte för värdeutvecklingen utan just för att det är den klocka som tilltalat mig mest...och kanske även sättet som jag köpte den på? Hursomhelst har jag försökt köpa tillbaks den ett flertal gånger men aldrig lyckats komma till skott...inte menat helt enkelt..
Nåja, bjuder på lite bilder från en 2,5 år gammal paketöppning:)
pg202Bi.jpg
dXguHKm.jpg
Xfd0Udn.jpg
9oMfqn2.jpg


Nåja, tiden gick och jag var som sagt dum nog att sälja den för att testa på annat men suget fanns där...Ganska exakt ett år senare så gjorde jag ett försök till att komma över den. Jag slog till på en fantastiskt fin 2446MH med compressor case men det var nåt som inte klickade och den fick lämna kort därefter. Jag kan inte riktigt sätta fingrarna på vad det var men jag tror att det var en 2 reg jag ville ha...upplevde den som lite för stor också...

Nåja, bilder it is...
20141119_121955.jpg
20141119_122811.jpg




Ytterligare tid gick, övertalade mig själv att det var en Carrera jag ville ha men det förhållandet sprack det med när den här dök upp.
Carreran fick lämna snabbare än blixten då jag för tillfället tillämpar en "en in-en ut" policy....dock fick båda mina klockor lämna för att den här skulle in...
Så en carrera 3647 och en vit 1680 lämnade och gjorde plats för en ny klocka som jag faktiskt har haft i ett par dagar utan att ha presenterat än.



Innan vi går vidare tänkte jag snabbt gå igenom 2 register autavians olika utföranden:

1st execution screw-back cases kom med 1st execution dial AND hands (sk full lume hands)
21Aut36461st1st1st.jpg


1st execution case med 1st execution dial och 2nd execution hands (sk dauphine)
21Aut36461st.jpg


1st execution case med 2nd execution dial and hands
11Aut3646FirstSecond.jpg


Detta var 1st execution case som mäter 38,3mm i diameter, 47,7 mm lugg till lugg och 13,4mm i tjocklek. 2nd execution case 38,8mm, 47,9 och 13,5mm i tjocklek. Den har en tunnare bezel och båda har 19mm i bandbredd.

Den andra generationen cases kom i två utföranden:
2nd execution dial and hands
22Aut3646SecSec.jpg



3rd execution dial and 3rd execution hands
21Aut3646SecondPM.jpg


Därefter ersattes den av 7763 och 7768(datum) som även den kom i 2 utföranden.
3rd execution dial and 3rd execution hands:
IMG_5069.jpg


och 4th execution dial and hands:
31Aut7763C.jpg



Nåja, låt oss komma till min nya klocka. Den är känd inom Heuerkretsarna som Andretti-autavian eftersom den bars av Mario Andretti och den har referensen 3646H, där H betecknar bezel insertet. Den skiljer sig från 7763 som jag hade tidigare genom storlek, urverk samt produktionsår. 3646 producerades mellan 62-69, hade valjoux 92 verk, smalare men längre bandhorn med mer prominenta bevels. Den mäter 38mm medan 7763 är 40mm.
Mario Andretti:
4583806183_525x809.jpg

souzbk.jpg



Jag gick från en " fine quality chronograph" till en "top quality super waterproof chronograph"
20-2.jpg



Jag vet vad jag hade gjort med en time machine.....
Carreran marknadsfördes för racing förare medans autavian för rally förare:)
1967Chronos-2.jpg




35,000 feet in the air and 330 feet under water
1967w750-3.jpg




Nåja, nedan följer bilder på min. Jag måste säga att den är i ett exceptionellt bra skick för åldern. Bortsett från lumen på tavlan som saknas så är den i ett fantastiskt skick.
1.png
5.jpg
2.jpg
7.jpg


Sådär, hoppas ni gillade den här paketöppningen. Även om den har synts till på forumet innan så tyckte jag att den förtjänade en egen "liten" tråd.

Må väl
Karatekid

Stort grattis till den, riktigt trevligt skick också :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ser ut att vara en riktigt bra boett, lite avundsjuk på den! Grattis till en superdinka, hoppas den får en permanent plats i din låda.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Löjligt fin. Kul att du, efter lite fundering, hittat tillbaka till vad du gillar. Jag själv tycker även denna är finare än din första!
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Ser ut att vara en riktigt bra boett, lite avundsjuk på den! Grattis till en superdinka, hoppas den får en permanent plats i din låda.
Tack! Denna stannar förhoppningsvis, lär krävas mycket för att rucka på den och jag kommer inte göra om samma misstag:D Din är ju inte så pjåkig heller;) Denna dök upp inte långt efter att jag hörde av mig till dig faktiskt.
Jag är riktigt nöjd med boetten , nöjd med allt men just boetten är riktigt grym. Har tejpat graveringen så att den inte slits ner (tips jag fått av Darren).
Grattis! Skitfin! Gick Carreran till utlandet?
Tack! Yes, blixtoffensiv när denna dök upp.
Riktigt trevlig! Grattis. Tar gärna över den med så småningom...;)
Tack! Noterat :)
Grattis, du har hört det många gånger ifrån mig. Jag är överlycklig att jag är etta i kön när den väl ska säljas.
Du måste visa dig värdig...sälj nu din SubC så har du kommit en bit på vägen:D
 
Topp