• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning 40-årsklockan

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Med nyväckt klockintresse och som purfärsk medlem på Klocksnack, vi snackar oktober 2012, så blev jag en dag helt tagen av en bild som jag tror postades under Vintage. Hittar idag inte tråden hur jag än söker men det var en bild på en klocka som satte svåra spår…

Om jag minns rätt så var det en tämligen blekt och patinerad Rolex GMT Master 1675 på vitt band, möjligen sandfärgat. Detta var för mig ”the klocka with stort K”. Oj vilken pjäs. En sån kommer jag aldrig att äga, tänkte jag då där jag satt med min SKX007 på armen och förfasades över att klockor kunde kosta som en bättre begagnad bil, gärna en volvo amazon vilket var min dåvarande passion ;-)

Ska inte säga att jag aktivt sedan dess jagat en egen GMT men den har legat och gnagt där i bakhuvudet hela tiden. En GMT skulle jag ha innan jag fyller 40 var planen och nu klarade jag detta med exakt en månad tillgodo. 40-årsklockan är dock inte identisk med ”drömklockan” jag såg in min klockungdom. Smak och tycke förändras med tiden så det blev en 16750 med glossy dial och vitguldsindex istället.

edudureq.jpg


Vad har vi här då?

e5uve7a5.jpg


Jo, en 16750 från tidigt 1985 om jag ska tolka tabellerna rätt. Modellen tillverkades 1981-1988 och är 40mm stor med plexi vilket är kul för oss putsnissar. Ett lagom patinerat insert pryder en bezel som roterar åt bägge håll utan klick. Inuti tickar ett 3075-verk som har quickset för datumet vilket är den största skillnaden mot föregångaren 1675. Länken är en 78360 med 580 ändlänkar och claspcoden säger att den är tillverkad sent 1984 vilket får mig att tro att detta är originallänken. Skicket på länken säger samma sak, inga större användarspår och måttligt med stretch.

ujudupuv.jpg


mu4ydepu.jpg


En fin boett tycker jag är viktigt så jag är extra glad åt detta exemplar J Så väldigt många 16750 med bevels kvar har jag inte sett faktiskt, om jag får vara lite dryg, vilket jag såklart får. Är riktigt nöjd med denna boett. Är den polerad så är det marginellt och inget som stör mig.

ubahy4uh.jpg


abapuza2.jpg



Vore väldigt roligt att veta hur denna klocka har spenderat större delen av sin tid. Inte som beater hos en PanAm-pilot är jag säker på i alla fall ;-)

apy9epa8.jpg


Volvo Amazon är fortfarande aktuellt :)

8uta9ere.jpg
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Kul! Mycket fin! Grattis!

Riktigt fin och tjock boett ser det ut som och jag har aldrig tidigare reflekterat över att kronskydden har förändrat form, på ovansidan, mellan 1675 och 16750, det ser rundare ut på 750n.

Men bevels gör mig alltid så förbryllad och konfunderad. Jag trodde i princip att bevelsen försvunnit vid den här tiden? Kan någon utbilda mig? Kan dom ha 'satts dit' senare? De ser ju rätt blanka och fina ut...

Snygg bil också, och snygga fälgar!

Edit: Och grattis i förskott så klart! Tjoho! :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Kul! Mycket fin! Grattis!

Riktigt fin och tjock boett ser det ut som och jag har aldrig tidigare reflekterat över att kronskydden har förändrat form, på ovansidan, mellan 1675 och 16750, det ser rundare ut på 750n.

Men bevels gör mig alltid så förbryllad och konfunderad. Jag trodde i princip att bevelsen försvunnit vid den här tiden? Kan någon utbilda mig? Kan dom ha 'satts dit' senare? De ser ju rätt blanka och fina ut...

Snygg bil också, och snygga fälgar!

Edit: Och grattis i förskott så klart! Tjoho! :)

De fasades mer och mer ut på 70-talet för att försvinna på 80-talet.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Ha den äran å grattis till klockan! Stort grattis även till bilen. Hade den tveksamma äran att få sitta bak i en 123 GT när den sladdade in i en tall på en skogsväg en gång i min ungdom.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
De fasades mer och mer ut på 70-talet för att försvinna på 80-talet.


Precis min poäng. Eller det är vad jag har lärt mig iaf.

16750 är från 80-talet. Så jag vet inte vad man ska dra för slutsats.

Förmodligen att bevels är 'i ropet' och att det numer anses att en opolerad boett ska ha bevels. Oavsett årgång. Jag har sett fenomenet på flera håll.

Eller så hade vissa ex. bevels? Men jag har förstått det som att handpoleringen försvann i princip helt mot slutet av -70 och att det därför gör det mindre troligt.

Ovanstående ex ser dock tjockt och fint ut hursom.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Precis min poäng. Eller det är vad jag har lärt mig iaf.

16750 är från 80-talet. Så jag vet inte vad man ska dra för slutsats.

Förmodligen att bevels är 'i ropet' och att det numer anses att en opolerad boett ska ha bevels. Oavsett årgång. Jag har sett fenomenet på flera håll.

Eller så hade vissa ex. bevels? Men jag har förstått det som att handpoleringen försvann i princip helt mot slutet av -70 och att det därför gör det mindre troligt.

Ovanstående ex ser dock tjockt och fint ut hursom.

Inte ovanligt att de fick bevels vid service, tänk Bexley.
 
Topp