• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning: A. Lange & Söhne Saxonia Thin

Niklas

Rolex
2-Faktor
Ni som följde min tråd om köpråd inför ett dressurs köp vet att jag valde främst mellan denna A. Lange & Söhne Saxonia Thin och en Patek Philippe Calatrava 5196R.
https://klocksnack.se/threads/köpråd-dressklocka-pp-vc-als.33325/

De flesta sa att om de själva fick chansen att välja så hade de valt Calatravan som är det ikoniska klassiska kostym uret.
Jag fann mig själv att nästan gå i försvar för Langen, något som då fick mig att inse att det var den som jag ville ha.
Just idag kan jag säga att jag är överlycklig att jag insåg det, ibland ska man följa sitt hjärta :)

Det som gjorde att jag föll pladask för Langen var, i mitt tycke, den perfekta harmonin och balansen på urtavlan.
Inget datum eller sekundvisare som stör symmetrin. Inte ens minut markörer.
Bara en "argenté" tavla i massivt silver, tim markörer och slanka perfekt skulpterade tim och minut visare i roseguld. I mitt tycke återhållsam stram perfektion :)

Men innan vi går in på detaljer om mitt ur så vill jag gärna dela med mig av lite historia från denna intressanta tillverkare:

Företaget startades av Adolf Lange 1868 i staden Glashutte i Sachsen tillsammans med hans svåger och 15 lärlingar.
Han hjälpte även till att starta ett klockmanufaktur i Glashutte som med tiden växte sig starkt.
Företaget tillverkade från en början fickur och gjorde några fantastiska modeller, bla. Grande Complication med splitsekundkronograf, evighetskalender och månfas.
När Adolf Lange dog 1875 så tog hans söner över verksamheten som nu är känt som A. Lange & Söhne. (A. Lange och söner på Svenska..)
1919 så överlät Adolfs son Emil företaget till sina egna söner som fortsatte Lange traditionen.

På andra världskrigets sista natt, 8 maj 1945, så bombades Langes fabrik sönder men byggdes sedan upp igen.
I efterdyningarna av kriget så beslagtog östtyska regeringen familjeföretaget och beskyllde familjen Lange för att vara krigsförbrytare vilket de bestämt förnekade.
Walter Lange, sonsonson till grundaren Adolf, vägrade arbeta för dem som tagit över företaget och flydde till den Amerikanska zonen efter att ha fått besked om att han skulle straffas genom att tvingas arbeta i urangruvorna.
Strax därefter upphörde namnet Lange att existera och blev en av 7 tyska företag som den kommunistiska regeringen slog samman till Glashutte Uhren-betrieben, eller GUB.

När Tyskland återförenades 1990 så återvände Walter Lange till Glashutte och med ekonomisk och teknisk hjälp från IWC och Jaeger-LeCoultre så lyckades han 4 år senare presentera sin första serie Lange klockor: Lange 1, Saxonia och Arcade.

Numera arbetar 500 personer vid Lange Uhren GmbH, ungefär hälften av dem är urmakare, med att tillverka runt 5.000 klockor per år.
Med några väldigt få undantag så tillverkas alla Lange klockor i guld eller platina.
En lustig parantes är att de få limiterade klockorna i stål som gjorts, de säljs idag dyrare än deras ädelmetall bröder.

Deras urverk är utvecklade, tillverkade och byggda av Lange själva och gjorda i nysilver (German silver) vilket gör att de får en speciell lyster samt att de är handgraverade så varje klocka är unik.

Alla klockor som Lange tillverkar sätts först ihop en gång för att justeras in och se att allt passar och fungerar som det ska.
Sedan rivs hela klockan ner igen för att kontrollera varje del så inget har skadats vid justeringen.
Därefter byggs den ihop en andra gång innan den levereras till en överlycklig kund :)

Langes klockor tenderar att ha ett ganska speciellt stramt "Glashutte utseende" med asymmetriska tavlor, stora datum, urverk med trekvarts brygga och ocentrerade rotor osv.
Se bara på deras paradklocka, Lange 1:
http://www.alange-soehne.com/timepieces/lange-1/#lange-1-en-us

Så till min klocka:

A. Lange & Söhne Saxonia Thin.
http://www.alange-soehne.com/timepieces/saxonia/#saxonia-thin/introduction/211-026

Detta är Langes tunnaste klocka på 5.9mm och en diameter på 40mm vilket gör att den i mitt tycke ser väldigt välbalanserad ut.
Index, visare, boett, krona och spänne är i massivt guld, i mitt fall rosé.

Det manuella urverket, Calibre L093.1, är tunt. Endast 2.9mm på höjden och 28mm i diameter och det utvecklades enkom för denna modell.
28mm i diameter är i minsta laget för en så stor boett med glasbaksida men det finns andra dressur med betydligt mindre urverk ;)
Den slår med 21,600 slag per timme och gångreserven är +72 timmar.
Finishen på urverket är utsökt med genomarbetade detaljer även på delar som inte syns, tex så är kanterna på nersänkningarna till de blåa skruvarna avfasade och högglans polerade.
Och givetvis så har även detta urverk Langes handgraverade "balance cock" (balansklove?).

Nu har jag bara haft klockan en kort stund men i mina ögon är detta en blivande klassiker :)
Antagligen för stor för att klassas som ett klassisk dressur av puristerna men det är inte så jag ser den ;)
Den är elegant, subtil, diskret och stram. Underbart hantverk på allra högsta nivå.
En klocka som jag kan se mig bära även till lite mer ledig klädsel och det är inget jag kan säga om alla dressur.
Om jag får säga det själv så tycker jag att den passar min handled perfekt även fast den på handleds bilderna ser större ut än vad den är i verkligheten.
Jag fick möjlighet att prova en Lange Saxonia automat i 38mm men den såg lite vilsen ut på mig.. Verkar som min "sweetspot" är 39-40mm.

Urtavlan i massivt silver som på bild kanske kan uppfattas som lite platt och tråkig är i verkligheten väldigt levande och ändrar färg och nyans beroende på hur ljuset faller på den.
Det verkar som tavlan reflekterar mycket av omgivningen.
Den går från vit, silver, grå till creme färgad. Tycker mig även se att den reflekterar det omgivande guldet under vissa förhållanden. Den är metallik i ena stunden för att se matt ut i nästa. Fascinerande :)

Jag vet att det är lätt att bli förälskad i sin nyaste klocka men så här lätt har jag inte blivit kär sedan jag träffade min fru..
Det var faktiskt kärlek vid första ögonkastet vid båda tillfällena :)

Försöker mig på lite bilder även fast ljuset (eller frånvaron av den) inte kan göra denna klocka rättvisa så här mitt i vintern.
Om jag hinner så ska jag försöka uppdatera med lite bilder i solen imorgon (dock så har jag även lovat dottern att åka pulka..)

Slutligen: ett stort tack till Mr P på Nymans. Kunglig service och bemötande.

01.JPG


Freebie :)
02.JPG


03.JPG

04.JPG

05.JPG

06.JPG

07a.JPG

08.JPG


Kortsidorna på index är avfasade.
Något man inte kan se med blotta ögat men som gör att ljuset bryts av och det glimrar lite extra :)
09.JPG

10.JPG

11.JPG

12.JPG


Fortsättning i nästa post :)
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
13.JPG

14.JPG

15.JPG


Hemskt ljus men man kan se strukturen på kavlan
16urtavla.JPG


Försöker mig på lite bilder som visar upp hur olika tavlan kan uppfattas när ljuset faller på den.
17.JPG

18.JPG

19.JPG

20.JPG


Ledsen för bilder från muggen men det var enda platsen med lite ljus..
21badrum.JPG

22.JPG


Tack för mig och hoppas ni alla får en trevlig mellandagshelg :)
 

R0B

Panerai
13.JPG

14.JPG

15.JPG


Hemskt ljus men man kan se strukturen på kavlan
16urtavla.JPG


Försöker mig på lite bilder som visar upp hur olika tavlan kan uppfattas när ljuset faller på den.
17.JPG

18.JPG

19.JPG

20.JPG


Ledsen för bilder från muggen men det var enda platsen med lite ljus..
21badrum.JPG

22.JPG


Tack för mig och hoppas ni alla får en trevlig mellandagshelg :)
Skitsnygg, bra val! Grattis :)
 
Topp