• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning: Audemars Piguet Royal Oak 15202 Jumbo

Niklas

Rolex
2-Faktor
Wow, vilka underbara kommentarer!
Ni är alla fantastiska som förgyller min dag ännu mer :)
Tack från hela mitt hjärta :happyhappy:

Så vacker att man fäller en tår.. underbar klocka :) Antar att du sitter med ett stort leende och en fin fredagsöl och bara tittar på klockan o njuter? Grattis !

Tack!
Leendet finns där och riskerar att klyva ansiktet mitt i tu..
Men ingen bira, det var några år sedan jag la av med det för att kunna ägna mig åt klockor på heltid :D

Först och främst ett stort grattis till en fantastisk klocka, men även tack för ett väldigt trevligt inlägg.
Skulle vara kul att se hela din samling utöver APs, har förstått att det finns en hel del fint där :)

Tack Erik :)
Ja, en dag så kanske det dyker upp en tråd på hela samlingen.
Kanske lite fånigt att säga efter en sådan här egotrippad tråd men det känns lite skrytsamt att lägga upp en tråd på samlingen, men vem vet.. :smug:

Nu får du slå till på den där guld AP RO som kommer på kaplans pant nu på tisdag. Den är diskret gömd under "parti guld".... Vågar inte köpa den själv för då lär jag sugas in i AP samlandet. Grattis till en fantastisk samling!

Jag såg den men det verkar lite märkligt med en guld AP i guld som säljs som guld parti och inte som en klocka. Dessutom utan någon beskrivning?
I 36mm eller hur?
 

demondave

Rolex
Föredömlig öppningstråd och framför allt, föredömligt klockval!

Suget triggades rejält! Tur att medlen saknas, annars hade frustrationen över väntetider varit enorm nu ;)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Stort grattis Niklas! Den nya blåa tavlan är fantastisk och urverket, speciellt rotorn är ju bland det bästa jag sett!
Tack för en trevlig paketöppning och bra skriven text. Jag tänkte dock komplettera med lite fakta; mellan ursprungsreffen 5402 så släpptes faktiskt en jubileumsupplaga som fick namnet 25402. Sedan kom 15002 innan just 15202.
Kul att din med senaste tavlan har minskade rutor på tavlan till 30 rader. Detta fick mig att plocka fram min 5402 från mid sjuttiotal som har orginaltavlan. Jag kunde där räkna till minst 32 rader, så det finns utrymme för kanske en mark 4 också , nördigt men kul!
Något mer jag reagerade på är att tjockleken (eller snarare tunnheten) är 8,1 mm. Jag tog fram skjutmåttet för att dubbelchecka och min är 7,2 mm. Dvs din nya är ca 10% tjockare och det härstammar säkert från att den har display back.
Njut av din nya klocka, den är världsklass. :cigar:
image.jpg
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Alltså Niklas jag smäller av, jävla fin klocka. Helt rätt val. Hus känns den mot 15400? Får för mig att 15400 kommer kännas stor nu eller vad tror du?

Du har så rätt. För att inte tala om ROO Safarin. Som en väckarklocka på armen efter denna :D
Det är konstigt hur fort man kan ändra uppfattning, när jag köpte 15400 för ca 1,5 år sedan så tyckte jag den var liten och diskret.
Men för ca ett halvår sedan så började jag se den som en stor klocka, nästan så jag började ångra att jag köpte den istället för 15300 eller 15450. Ända tills den åker på förstås, på armen är den fortfarande magiskt.
Jämfört med 15202 så är 15400 så klart större på alla ledder, tjockare boett o glasring, tjockare armband och så klart diameter.
Men alla klockor i min samling fyller en funktion (inbillar jag mig) och alla har en plats i mitt hjärta.
Har väldigt svårt att tänka mig att jag skulle kunna sälja någon ur min nuvarande samling. Alla har sin egen historia.

Galen samling! Grattis igen till ytterligare en magisk skapelse! Tycker du ska fortsätta samla likes!!!

Jag jobbar stenhårt på det! :D

Men 12,5m stort urverk är ju jättestort! Är det därför den är så dyr? [emoji6]
Skämt o sido, grattis återigen [emoji7]

Haha.. Ja, jag såg det.. Men vi kan väl låtsas att jag gjorde det med flit för att se vilka som har läst inlägget ordentligt ;)

Underbart! Själv hade jag nog valt en AP RO och kompletterat med andra klockor, men svårt att säga annat än RESPEKT!

Tackar Rolle! Men jag har några andra klockor också. Inte bara AP.
Dock så måste jag erkänna att AP tillsammans med IWC är mina klara favoriter. Men jag diskriminerar inget märke! :D
 
Mycket trevligt!

Intressant fakta om 5402; A-serien av denna hade länkar som inte var tillverkade av AP själva, utan tillverkades av den legendariske länktillverkaren Gay Frères, som även tillverkade länkar åt Heuer, Patek och Rolex...
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Stort grattis Niklas! Den nya blåa tavlan är fantastisk och urverket, speciellt rotorn är ju bland det bästa jag sett!
Tack för en trevlig paketöppning och bra skriven text. Jag tänkte dock komplettera med lite fakta; mellan ursprungsreffen 5402 så släpptes faktiskt en jubileumsupplaga som fick namnet 25402. Sedan kom 15002 innan just 15202.
Kul att din med senaste tavlan har minskade rutor på tavlan till 30 rader. Detta fick mig att plocka fram min 5402 från mid sjuttiotal som har orginaltavlan. Jag kunde där räkna till minst 32 rader, så det finns utrymme för kanske en mark 4 också , nördigt men kul!
Något mer jag reagerade på är att tjockleken (eller snarare tunnheten) är 8,1 mm. Jag tog fram skjutmåttet för att dubbelchecka och min är 7,2 mm. Dvs din nya är ca 10% tjockare och det härstammar säkert från att den har display back.
Njut av din nya klocka, den är världsklass. :cigar:
image.jpg

Underbar 5402! Har sett den tidigare på forumet och den får mig alltid att bli glad :)
Tack för tilläggs infon! Ska jag vara ärlig så visste jag faktiskt inte det.
Hoppas jag inte har misslett någon nu, i eftertänksamhetens bleka ljus borde jag har lagt in en disclamer att det kan ha smugit sig in faktafel i texten.
Men hur som helst: mycket intressant, tack! :)

Den här texten från 2009 hittade jag nu på Purist postat av ägaren till forumet:
5402 has a solid back (original Royal Oak series)
14802 has a sapphire back (1992 Jubilee Limited Edition with special rotor)
15002 has a solid back: 1990-1998
15202 has a sapphire back: 2000 - current (June, 2002)

Då har vi ju även lite årtal :)

Mycket trevligt!

Intressant fakta om 5402; A-serien av denna hade länkar som inte var tillverkade av AP själva, utan tillverkades av den legendariske länktillverkaren Gay Frères, som även tillverkade länkar åt Heuer, Patek och Rolex...

Där ser man, mer härlig fakta att nörda ner sig i :) Tack!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Underbar 5402! Har sett den tidigare på forumet och den får mig alltid att bli glad :)
Tack för tilläggs infon! Ska jag vara ärlig så visste jag faktiskt inte det.
Hoppas jag inte har misslett någon nu, i eftertänksamhetens bleka ljus borde jag har lagt in en disclamer att det kan ha smugit sig in faktafel i texten.
Men hur som helst: mycket intressant, tack! :)

Den här texten från 2009 hittade jag nu på Purist postat av ägaren till forumet:
5402 has a solid back (original Royal Oak series)
14802 has a sapphire back (1992 Jubilee Limited Edition with special rotor)
15002 has a solid back: 1990-1998
15202 has a sapphire back: 2000 - current (June, 2002)

Då har vi ju även lite årtal :)



Där ser man, mer härlig fakta att nörda ner sig i :) Tack!
Enligt Royal Oak Club är 14802 i platina med Lapid Lazulis tavla och endast åtta stycken tillverkade.

http://www.royaloakclub.com/search/...e&ref1=46&ref2=&ref3=&ref4=&ref5=&ref6=&ref7=
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Wow, vilka underbara kommentarer!
Ni är alla fantastiska som förgyller min dag ännu mer :)
Tack från hela mitt hjärta :happyhappy:



Tack!
Leendet finns där och riskerar att klyva ansiktet mitt i tu..
Men ingen bira, det var några år sedan jag la av med det för att kunna ägna mig åt klockor på heltid :D



Tack Erik :)
Ja, en dag så kanske det dyker upp en tråd på hela samlingen.
Kanske lite fånigt att säga efter en sådan här egotrippad tråd men det känns lite skrytsamt att lägga upp en tråd på samlingen, men vem vet.. :smug:



Jag såg den men det verkar lite märkligt med en guld AP i guld som säljs som guld parti och inte som en klocka. Dessutom utan någon beskrivning?
I 36mm eller hur?

Den är numera återtagen.
"Auktionsnr: 4203 Varunr: 1 137 135
Parti Guld
Herrur 18K brv151,3g
Utgått"

Jag glömde skriva att jag är enormt imponerad över att du har beställt klockan, och sedan fått vänta "en evighet"......det hade jag aldrig klarat av, fast du har ju ett gäng klockor att använda under tiden. Fantastiskt!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Mycket trevligt!

Intressant fakta om 5402; A-serien av denna hade länkar som inte var tillverkade av AP själva, utan tillverkades av den legendariske länktillverkaren Gay Frères, som även tillverkade länkar åt Heuer, Patek och Rolex...
De ROs jag haft har varit bestyckade med GF länkar? Viklåsen var märkta GF iaf.
 
Topp