• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - Audemars Piguet Royal Oak

Brogren

Cartier
När man inte litar på posten och deras pakethantering för dyrare paket får man vänta längre på sina klockor.
Men som tur är har man en Ernesto som agerar babysitter för min AP då jag inte hade möjlighet att åka upp till Stockholm. Som betalning ville han inte ha något annat än att få låna den i 2 veckor och ta med den på diverse GTGs. Så ni som har sett den vet nu vem den var ämnad till - mig.

Angående klockan så tycker jag att min modell (14790ST) på 36 mm sitter bättre på mina smala handleder än vad 39 mm skulle gjort. Speciellt eftersom Royal Oak bärs rätt stort så passar 36 mm mig bättre. Har ni inte läst @Wheddas tråd om hans Royal Oak så gör det: https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-whedda-torsdag-v-20.24045/ .
Min historia är dock inte lika nagelbitande utan mer en lång väntan från köp tills jag hade klockan i handen.

Det gick förvånansvärt smidigt att få tag på ett exemplar av denna klassiker. Dumtur kan man nog kalla det. Jag lade helt sonika ut en annons på Köp och Sälj och fick svar dagen efter. Skickade Ernesto till säljaren efter ytterligare 5 dagar och sen var affären klar.
Tack till http://www.nordicwatch.se/ för stabil affär.

Klockan i sig behöver inte en presentation men modellen är den lite ovanliga (och mindre) 14790. Nästa modell som kom var 15300 och efter det 15400 som är 39 mm respektive 41 mm.
14790 slutade tillverkas år 2007 och min version av 14790 är den senaste med kortare index och romerska siffror i utkanten av tavlan.

Nu är jag fortfarande nybörjare och varit klockintresserad i cirka 18 månader så jag har inte klämt på ett löjligt stort antal klockor än men kvalitetskänslan man får när man håller denna klocka är inget jag har upplevt tidigare. Har förvisso inte klämt på någon Patek än men det kommer nog.
Bara känslan när man drar upp klockan. Att det knappt finns något motstånd alls. Till och med det blev jag förvånad över. Jag håller mig mest till vintage med okänd servicehistorik och då känna på denna klocka var rätt fantastiskt.
Skicket kunde varit bättre men det tyder på att klockan inte varit slipad flertalet gånger vilket jag uppskattar mer än en nypolerad som börjar tappa formerna utan hairlines. Priset reflekterade också detta vilket jag blev glad över.
Den integrerade länken är helt otrolig och tacka gud för att den passar perfekt på min handled.
Nu jämför jag med min 1601:as vikta jubilée och min Zenith El Primero Rainbows länk men Royal Oakens länk är inte bara ett snäpp bättre än deras.

Jag är helt enkelt störtkär och har tagit några bilder under kvällens gång.
Hoppas ni njuter lika mycket som jag av dessa bilder.

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg
10.jpg
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Den är fantastisk! Grattis till en verklig klassiker! Avundsjuk? Jag? Absolut!

Har aldrig reflekterat över hur claspen egentligen ser ut - löjligt snyggt med loggan!

Och stort tack för storleksjämförelsen mot DJen. Rollen ser ju riktigt maffig ut, antar att man lurar sig lite på tavelstorleken, vet ju hur stort RO bär. Skulle vara kul att höra mer om hur de känns på armen jämfört med varandra.

...men det där är inte romerska siffror! ;)
 

Brogren

Cartier
Den är fantastisk! Grattis till en verklig klassiker! Avundsjuk? Jag? Absolut!

Har aldrig reflekterat över hur claspen egentligen ser ut - löjligt snyggt med loggan!

Och stort tack för storleksjämförelsen mot DJen. Rollen ser ju riktigt maffig ut, antar att man lurar sig lite på tavelstorleken, vet ju hur stort RO bär. Skulle vara kul att höra mer om hur de känns på armen jämfört med varandra.

...men det där är inte romerska siffror! ;)


Menade såklart arabiska... :bag:
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor

Ernesto

Patek
2-Faktor
Där kom den! Fint skrivet min vän.

Skynda dig att skriva specs innan ägarna flyttar in den i "Den stora och enda klumpaketöppningstråden-som-ingen-hittar-i". Den här förtjänar en egen tråd!
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Underbar klocka Brogren, stort grattis till en klassiker som man inte skulle säga nej till. Så det var den lilla härligheten du levererade lillebror Ernesto :cool:

Trodde en fullsetknarkare som du skulle känna igen boxen på tåget! Besviken på dig storebror, den här gången är det 1-0 till Suarez. Får se om besvikelsen är över snart, för nästa långa resa är till Dalarna ;)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Trodde en fullsetknarkare som du skulle känna igen boxen på tåget! Besviken på dig storebror, den här gången är det 1-0 till Suarez. Får se om besvikelsen är över snart, för nästa långa resa är till Dalarna ;)

Nja...är inte belevad med AP så jag tar det gula kortet med högt huvud! Blir kul om du sveper förbi, Dalarna din drullputte :p
 
Riktigt snygg, stort grattis!!
Har haft turen att få klämma lite på en 15400, och om kvalitetskänslan är densamma kan jag bara säga wow!
Riktigt häftigt!
 
Topp