• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning av Shanghai 8120 Re-Issue

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Vafalls, under femhundringen? Den var ny sa du?

Visst är den det. Detta är en klocka jag kikat på lite från och till, namnet på modellen, 8120 Re-issue, är lite missvisande då Shanghai aldrig producerat modellen i fråga själva, utan dragit inspiration från en anrik Schweizisk tillverkare. Tavlan påminner (väldigt mycket) om en del utav Eternas Kontikimodeller, men jag tycker personligen att boetten, färgställningen och avsaknaden av datum gjorde Shanghaien snyggare.

Dessutom är den i en, enligt mig, rimligare storlek, med sina blygsamma 35mm, gentemot Eternans 42. Dessutom råkar det vara så att Originaleternan, som den nya Eternan tar sin inspiration ifrån kom i 36,5mm, och med bombéluggar, den är alltså mer lik Shanghaien än nyproduktionen av och hyllningen till sig själv.

Så, en sen kväll i slutet av Augusti bestämde jag mig, efter att ha läst några inläggen av @meijlinder i en tråd som hade goda förutsättningar att bli skräp, för att beställa klockan. Jag passade på att ställa lite frågor om verket i samma tråd, och fick svaret, ännu en gång av @meijlinder att "Verket är Shanghais förbättrade standardverk. De (som i princip alla Kinas tillverkare) började tillverka Tongji-verket i början av 70-talet. Shanghais kallades SS7 eller 7120. Detta verk utvecklades sen till SS8 eller 8120. Framförallt blev det tunnare. Ibland heter de också SB1H, SZB-1, eller bara B

Tongji-verken kommer inte vinna några skönhetspris, de är inte de mjukaste att dra upp, men mina tickar på och tickar på. Har klockor från mitten 70-tal som aldrig servats som fortfarande går inom 10-15 sek/dygn."

Det var det, min beställning var gjord och jag gick i väntans tider. Så, igår, knackade en man i blå uniform på dörren, bestyckad med en brun låda i handen. Den var här. Nedan följer lite bilder från paketöppningen.

Första lagret med adresser och grejer fotograferade jag inte, jag blev lite för ivrig. Innanför denna dock, fanns ännu en brun pappkartong.

IMG_0271.JPG


Nu började det hända grejer, man kunde skymta rött och guldigt där inne i lådan. Väl inslagen i bubbelplast kom den lilla röda Klocklådan.

IMG_0272.JPG
IMG_0273.JPG


I den röda lådan hittade man mer bubbelplast, lite garantier och liknande. Under plasten kunde man dessutom skymta vad som såg ut att vara en klocka. :)

IMG_0274.JPG


Här har vi den! En vintageproportionerad efterapning av Eternas moderna tolkning av sin egna vintagemodell! ;)

IMG_0276.JPG


Innan första intrycket kommer här lite specs:

Diameter: 35mm
Lug to lug: 44mm
Bandbredd: 18mm
Glas: Kupat akrylglas
Verk: Shanghai watch factory 8120, handjagat med 17 juveler
Band: 18/16 Krokopräglat läder med Shanghaimärkning, märkt spänne

Papplådan som klockan kom i var väl ungefär vad jag förväntade mig av en klocka som kostar under rödingen ny, den var i hårdpapp, kul att de hade applicerar tillverkarens logga och namn på locket i guld dock!

Första intrycket av klockan var "Wow, den där tavlan var faktiskt långt över förväntan" andra var "Den dras ju upp hur mjukt och fint som helst.". Klockan var fin, boetten påminner mycket om den hos en vintage Certina DS, både till storlek, känsla och utförande. Med det sagt är DS-boetten en av de skönaste boetterna jag vet. Den är helt polerad, ingen borstning eller liknande, men det är heller inget jag kände att jag saknade. Bakboetten var rätt trist, tillverkarens namn var stämplat där men i övrigt var det blankt.

Tavlan är väldigt fin tycker jag, index är inte applicerade, utan stämplade i tavlan och sedan målade på toppen, något man ser om man tittar noga. Målningen i sig är det dock inget fel på, utan den är snyggt gjord. Även trycket inuti vågmönstret i mitten på tavlan är också välgjort. Något jag blev förvånad över på en så här billig klocka är att loggan är stämplad på spänne, och avgjuten på kronan.

Det krokopräglade bandet klockan kom på var inget att hurra för, så det byttes snabbt ut till ett stoppat mockaband som jag tyckte gjorde sig bättre på klockan, sen fick den hänga med på handleden. Sen dess har den legat på +10 sek över drygt ett dygn.

Så, in conclusion, är detta för cynikern en klocka där tavlan är snodd och verket inget att hurra för. Jag ser den dock som ett perfekt sizead klocka med designen hos en modern Kontiki, men storlek och känsla hos en vintageklocka. Kan man leva med att designen inte är helt egen, är detta en väldigt trevlig klocka för en ringa slant.

Vi avslutar med ett handledskott, och hoppas att detta uppfyllt alla krav som ställs på en paketöppning! :)

IMG_0318.JPG
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Kul att du slog till och är nöjd. Bra att höra att uppdraget blivit mjukare, mina tongji är alla vintage så det kan ju förklara lite.
Lite kul när man läser om de 3 stora kinesiska tillverkarna (Beijing, SeaGull och Shanghai) är att kineserna själva ser Shanghai som nr1. Det var klockan de flesta kunde skaffa och de var kända för att alltid vara kvalitativa och prisvärda. Beijing var alltid lite mer high-end, seagull mer fokuserade på export, medan Shanghai gjorde klockor för "den vanlige kinesen".
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Snyggt, härlig klocka och stort grattis.
Kul klocka för en (orimligt) låg peng!:) Grattis!

Tack allihop! :)

Kul att du slog till och är nöjd. Bra att höra att uppdraget blivit mjukare, mina tongji är alla vintage så det kan ju förklara lite.
Lite kul när man läser om de 3 stora kinesiska tillverkarna (Beijing, SeaGull och Shanghai) är att kineserna själva ser Shanghai som nr1. Det var klockan de flesta kunde skaffa och de var kända för att alltid vara kvalitativa och prisvärda. Beijing var alltid lite mer high-end, seagull mer fokuserade på export, medan Shanghai gjorde klockor för "den vanlige kinesen".

Kul att veta! Men är inte Sea-Gull den fortsatt största tillverkaren, eller? :)
 

soderlund

Cartier
Då var min hemma sedan någon vecka, och jag känner lite blandade känslor. Tycker att den är lite liten för min handled, är van med klockor om minst 40mm. Den har i ärlighetens namn inte fått så mycket handledstid och anledningen är primärt att den inte är vattentät.

Jag är däremot imponerad av att mitt verk verkar hålla tiden riktigt bra, har noterat en avvikelse på 6 sekunder över 2 dygn. Även imponerad över gångreserven som jag mätte upp till 50 timmar. Drog upp den fullt och ställde in den på 12:00, sedan lät jag den bara ticka på. Stannade efter 2 dygn, 2 timmar och 15 minuter.

Denna kommer inte få stanna så länge tror jag. Endera så ger jag den till min far som verkade gilla den, eller så gör jag en modd eller något.

Hur som, för ~400kr så är det verkligen ett prisvärt ur.
Avslutar med två armskott.
IMG_4374.JPG
IMG_4373.JPG
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Då var min hemma sedan någon vecka, och jag känner lite blandade känslor. Tycker att den är lite liten för min handled, är van med klockor om minst 40mm. Den har i ärlighetens namn inte fått så mycket handledstid och anledningen är primärt att den inte är vattentät.

Jag är däremot imponerad av att mitt verk verkar hålla tiden riktigt bra, har noterat en avvikelse på 6 sekunder över 2 dygn. Även imponerad över gångreserven som jag mätte upp till 50 timmar. Drog upp den fullt och ställde in den på 12:00, sedan lät jag den bara ticka på. Stannade efter 2 dygn, 2 timmar och 15 minuter.

Denna kommer inte få stanna så länge tror jag. Endera så ger jag den till min far som verkade gilla den, eller så gör jag en modd eller något.

Hur som, för ~400kr så är det verkligen ett prisvärt ur.
Avslutar med två armskott.
IMG_4374.JPG
IMG_4373.JPG
@AdrianO fortfarande sugen? ;)
 
Topp