• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - back to basics

Ernesto

Patek
2-Faktor
Tjabba,

Då var det dags igen. En paketöppning.

På senaste tiden har jag flippat runt som jag gjorde år 2014. Jag sökte lyckan i en klocka. Jag kände glädje över klockorna som jag köpte, men oftast bara i ett par dagar - nyköpskänslan, antagligen. Det spelar nog ingen roll vilken klocka som sitter på handleden med den inställningen. Det är ju "bara" en klocka egentligen, eller vad säger du @Gummo? Inget magiskt. Allt gick utför när @christian-h lurade av mig min keeper (din jäkla telefonförsäljare) men nu är det dags att ta tag i flippandet. Och jakten på lyckan... För jag är trött på att jaga nya klockor till mig själv varje dag, det är som en drog. Abstinens. Någon gång bör man stanna upp och känna "fan, det är ju riktigt fina klockor. Sluta jaga nytt. Njut!".

Nog om det. Nu åker vi!

The choice of the Italian marine

År 1860 öppnar Giovanni Panerai upp urmakeriet och butiken. Det var även den första urmakarskolan i Florens. År 1936 tillverkade Panerai tio stycken Radiomir till de salta gubbarna i den italienska marinen.

image.jpeg

Radiomir -36

År 1950 släpps modellen som ersätter Radiomir: Luminor. Denna modell är en utvecklad Radiomir. Nu är den mer hållbar och starkare. Bland annat tack vare det karaktäristiska kronskyddet.

image.jpeg

Luminor -50

Tidigare använde bara marinen klockorna från Panerai. Vilket är förståeligt med tanke på hur andra klockor såg ut på den tiden... Panerai tillverkade instrument - klockor som skulle sitta på utsidan av dykardräkten. Riktiga "toolwatches" och inga posörklockor. Men nu, nu var det dags för allmänheten att få gotta sig i klockor från Panerai. År 1993, året innan jag föddes, släppte de en limiterad batch à tre modeller: Luminor, Luminor Marina och Mare Nostrum.

image.jpeg

Mare Nostrum -93

Nu är det dags. Låt mig presentera Panerai Luminor Marina 005!

image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


Info
Tillverkare: Panerai
Modell: Luminor Marina
Referens: 005
Urverk: manuell
Storlek: 44 mm
WR: 300 m
Kända bärare av Panerai: Ralph Lauren, Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger, Jason Statham

Jag ville ha en stor klocka. En grisjävel. I slutändan stod valet mellan en Tudor North Flag och en Panerai. Jag har haft tre Tudor men aldrig en Panerai. Och i just denna kamp tycker jag att 005 vinner över North Flag. Jag bollade lite Panerai med @Palenkovich och sa då att jag nog föredrar en mer clean tavla, sen tittade jag tillbaka i arkivet och såg att jag hade lånat hem en Panerai 112 i ett par dagar. Den modellen var för steril för mig, inget hände. Därför föll valet tillslut på en fullset PAM005 med sausage dial, logo och subsekund. Det manuella verket är, för mig, perfekt eftersom att detta är min beater och det är inte ofta som jag använder en beater. Jag tror även att den kommer att få vikariera som helgklocka...

Vi slutar väl inte här...?

The first watch on Mount Everest

image.jpeg


Rolex sponsrade många bergsklättrare med varsin Rolex Explorer och därmed cementerade de en plats i historien som klockan för utforskaren. Visste ni att James Bond inte bar en Rolex Submariner i böckerna? Utan en Rolex Explorer 1016 på Oyster 7206.

image.jpeg


Vi går på bilderna redan nu. Låt mig presentera Rolex Explorer 14270!

image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


Info
Tillverkare: Rolex
Modell: Explorer 1
Referens: 14270
Urverk: automatisk
Storlek: 36 mm
Länk: 78790
WR: 100 m
Kända bärare av Explorer: Lalle Johnson, Brad Pitt, Matt Damon, Ian Flemming

Jag valde mellan 14270, 114270 samt 16570. Med hjälp av @acce1999's fantastiska info om Explorer, både här och på internationella forum, har jag intresserat mig en del för modellen. Valet föll på en übersen 14270, tillverkad samma år som efterföljande referens släpptes - år 2001. Just detta exemplar är i princip NOS med box och papper, jag har letat efter hairlines med lupp och jag hittar ingenting. Det enda som bevisar att klockan är använd är klistermärket på bakboetten annars ser den oanvänd ut... Detta är min vardagsklocka. Klockan osar "understated elegance" samtidigt som den har en sportig känsla. Just nu känns det bra och tryggt med en sån klocka efter att ha burit en hel del iögonfallande klockor såsom en diamantprydd Rolex Datejust, en Cartier Santos i 18 fkn karat och en Rolex Hulk.

Min nya dubbelpuffra känns bättre än tidigare dubbelpuffror. Tidigare har jag bland annat kört på Rolex Datejust x2 samt Rolex Datejust och Cartier Tank. Där och då kändes det bra med två klockor som passar samma klädstil, då jag är mycket klädinstresserad tänkte jag att det kunde vara trevligt att bara kunna ta vilken som på morgonen. Det slutade dock med att jag alltid valde Datejusten... Nu känns det annorlunda. Nu har jag en större kontrast i duon aka dubbelpuffran.

Här är min fintrio:

image.jpeg

Panerai 005 -06
Rolex 1601 -64
Rolex 14270 -01

Tre klockor. Tre stilar.

Tack för mig,
Simon
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Bra @Ernesto !

Behåll nu din 14270 allra minst de kommande tjugo åren, så blir din lika personlig för dig, som min är för mig. Min är strax inne på tredje årtiondet, med två avklarade. Född i mitten av nittiotalet och inhandlad ny av mig. Den enklaste och enda sportisen i storlek 36... Helt min stil. Numera i mycket hård konkurrens från min 1016.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Precis, ingen magi! Men bra byggen med schysst design är inte direkt kattskit:D
En stabil trippel har du men du lär inte nå Nirvana eller glida genom livet med ständig lycka för det.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Mycket bra grabben! Panerai är helrätt och en bra kontrast till lilla och mer eleganta Explorern; de två utgör en riktigt skön dubbel!
 

Ketan

Cartier
Stort grattis!! Bra val av klockor! I början var jag lite tveksam till explorer men den har verkligen växt hos mig! Den är riktigt clean!
 

Apansson

Torpare
Mycket flipp, börjar nästan tro du köper nya klockor bara för att få skriva av dig! ;)
Tack för fin läsning, hoppas du blir nöjd ett par veckor! ;)
 
Topp