• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning; Behöver jag verkligen en femte Longines?

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Baseltrådarna står som spön i backen och köplusten vaknar åter. Jag hade en period när jag ville ha allt och hade svårt att fokusera på vad jag egentligen ville ha; svartsvart, månfas, tachymeter, kronograf, damklocka, diamanter. Var på vippen att köpa en Lindbergh hour angle för att hedra min far, den gamle sportflygaren som ville ha in mig i flygsvängen men jag insåg att det krävdes alltför mycket tankemöda för att sätta mig in i hanteringen av densamma och kände mig nöjd med att jag redan hade två dykarur (hydroconquesterna) till hans minne (han dök ju också och hur den där vridbara bezelen funkade lärde jag mig som barn). Valmöjligheterna var oändliga och enda begränsningen var min beslutsvånda som blev så svår att jag bara tappade sugen totalt.

Sen kom som sagt Baseltrådarna igång och köpsugen vaknade åter, men den här gången ville jag ha en liten nätt damklocka. Det ville jag. Och gärna med svart pärlemor. En Sjöö Sandström UTC Extreme dam ungefär. Men sen suktade jag även efter en Oris Sixty Five. Attans snygg och nästan gratis men jag bestämde mig för att hia mig tills jag bestämt mig för vad jag egentligen ville ha.

Så idag sken solen och jag hade för en gångs skull en lång mötesfri lunch som jag fick tillbringa med maken i centrala Göteborg. Och vad passar då bättre än att gå på klockvandring?

Vi började på Bergströms där jag såg en damOmega med den där eftersökta kombon brunröd tavla och guldbezel som jag satte på önskelistan, och vandrade därefter vidare till Sandins, beundrade den svartsvarta Speedmastern i fönstret och klämde på den ganska nya svartsvarta Aquaracern. Den har jag klämt på förr och tyckt var trivsam men idag var den inte riktigt rätt längre. Det kändes som jag lämnat min svartsvarta period bakom mig och jag var mer inne på mörk pärlemor och Sandins hade inte UTC extreme dam i svart pärlemor, så vi vandrade vidare mot Magnussons. Jag har fyndat där förr, men vid de senaste besöken har jag inte känt mig tilltalad av något utan lämnat butiken tomhänt.

Idag däremot var det som att komma in på en kennel när man ska köpa hundvalp.
I vartenda glasskåp fanns något jag ville titta närmare på. En Oris Sixty Five i babyblått, en Longines Legend Diver, den eftersökta UTCn, en damseiko med kronograf och svart pärlemor, en blingad Frederic Constant med månfas, en vintagereplikaLongines och en tvåfärgad column wheel kronograf och mermermer. Överallt var de. Likt oemotståndligt söta valpar kastade de sig över mig och bad mig att ta med just dem hem. Jag fick god hjälp av en förtjusande expedit vars vintageautomatur jag gav en komplimang. Hon såg lite vemodig ut och berättade att det var den andra klockan den här veckan som hon testade åt en äldre kund som hävdade att den stannade och inte gick som den skulle, men där den egentliga anledningen snarare var att ur-ägaren i fråga inte rörde sig så mycket som förr och därför laddades uret inte upp sig per automatik längre. Lite sorgligt men tänkvärt. Rör man sig så lite så att ens självuppdragande ur stannar behöver man nog addera en promenad eller ett enklare träningspass i sin dagliga rutin. Jag bär den kunskapen med mig tills jag blir pensionsfärdig.

Efter att ha tittat närmare på Seikon (vars svarta keramik tyvärr gav ett plastigt intryck) och UTCn (vars tre likadana kronor på högersidan drog ner helhetsintrycket) tittade jag närmare på Longineserna. En grymt kul nyproducerad Valjoux och den tvåfärgade Column-wheel kronografen. Valjouxen var verkligen fin, men lite för stor och tung men den andra var så tilltalande att jag bara smälte direkt. Det gick inte att sluta titta på den. Det var bara kärlek när den är som vackrast. Damen nämnde priset men sa i samma andetag att de har haft den ett tag som visningsexemplar och det var ett litet märke på boetten som gjorde att jag kunde få den 25% billigare. Det kändes som jag satt mitt i valphögen och den där lilla förtjusande halvhalta valpen som inte dög för avel och utställningar just klättrat upp i knät och tittade på mig med sina stora ögon och bönade om att jag skulle ta med den hem.
Det var inget svårt val. Trots att det blev min femte Longines (Jag är inte beroende. Jag kan sluta när jag vill.) tog jag den under mina vingar och på min handled och bar hem den med glädje.
Vad var det för en då?
The Longines Column-Wheel Chronograph L2. 750.4.96.0 är den fullständiga titeln

Longines L688 urverk, automatiskt och självuppdragande, specialgjort för Longines av ETA (som ju båda ingår i Swatchgruppen) och en sån här column wheel kronograf som tydligen ska vara bättre än alla gamla vanliga kronografer. Heritage-serien är jag ju bekant med sen förr (har två Heritage Conquest) och trivs med. Krokodilband som är det enda jag inte riktigt är hemma med, det byts nog ut snart och återbördas rituellt till någon släkting till den stackars krokodil som fått sätta livet till (funderar på om de har krokodiler i Borås djurpark) Självlysande visare och svartlackerad urtavla som verkar skifta i blått. De tre subdialpidutterna är vita, men inte tråkvita utan skiftar vackert i regnbågens alla färger.

Longines som märke vill ju gärna förknippas med stil och elegans och väljer ambassadörer med omsorg. Spannet är stort och omfattar såväl det manliga kinesiska gymnastikteamet som vår nästa Jackie Chan, Eddie Peng. Även en rad namnkunniga aktriser och idrottsmän- och kvinnor av varierande härkomst väljer att vara ambassadörer för Longines och det känns ju betryggande. Ingen nämnd, ingen glömd.

Longines grundades redan 1832 och på dess hemsida finns en rad intressanta nedslag i historien, men en av höjdpunkterna torde vara 1899 då märket första gången associerades med äventyr och upptäcktsresande då Prins Luigi av Savojen, Hertigen av Abruzzi tog med sig ett ur på sin arktiska expedition och därmed startade en trend, ”Kolla när jag fryser ner mitt ur”. Dessvärre var tillgången till sociala medier tämligen begränsad och han fick inte så många likes för den bedriften som han förtjänade.
Året efter, 1900, fick man fler pris än något annat märke för sitt fickur, La Renommé, som innehöll en 21.59-caliber och klockvärlden håller nu andan i väntan på att ett exemplar ska dyka upp i någon avliden morfars gömmor.
1912 används världens första elektromekaniska tidtagarfunktionen i sportsammanhang vid en idrottsfestival i Basel. Föga anade de då att vid just denna plats skulle det i framtiden anordnas evenemang som under ett par dagar i mars betänkligt skulle dra ner produktionen i ett land som då nyligen genomlidit en unionsupplösning.
Jag tror vi lämnar historien där och går över på bilderna.
Nu har jag skrivit så länge att jag inte står ut med massa lådbildstrams utan går rakt på klockan.
Här är den.

image.jpg
image.jpg

Jag älskar den men inser när jag ser de nytagna bilderna att de inte gör den rättvisa. Å andra sidan kommer den troligtvis frekventera en rad Dagens klocktrådar inom kort och få en andra chans.
Innehar inte paketöppningen nog verkshöjd och tekniska specifikationer överlåter jag till admin att flytta inlägget till samlingstråden

Grattis! Väldigt trevlig. Wristshot?
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Grattis och tack för att vi följa med på resan till klock köpet :)
Instämmer med tidigare, fler bilder, ska hålla gluggarna öppna efter dags bilder närmaste dagarna i klock trådarna ;)
 

Cryssarn

Rolex
Stort Grattis till en fin klocka och roligt att du kunde hia dig, du är ju inte alls i total avsaknad av impulskontroll. :)
Vill även tacka för en underbar lång berättelse om hur det gick till när du valde din klocka.
Långt ifrån mitt fylleköp av en Bratte bara för att jag missade en Exp II med fem minuter.
Slutade lyckligt med att en Göteborgare förbarmade sig över den utan förlust för mig.
Till sist undrar jag bara om du kan basta med den. ;)
som jag sagt tidigare....kan du basta med klockan så har du det för kallt!!!!

Grattis Urkvinnan...den väcker ett enormt ha begär så nu lämnar jag tråden :p
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Ojdå. Läste den gamla bumpade tråden om hur en paketöppning ska se ut och inser att det fattas en del för att den här ska vara värd namnet och förstår också varför frågades så efter wristshots...
Kompletterar här med jämförelse med makens Speedmaster för att ge en uppfattning om tjockleken.
image.jpg

En ny bild på baksidan, (nu utan serienummer), där det blånade kolumnhjulet som @Undersköterskan skriver om i sin kommentar syns tydligt.
image.jpg

Och ett handledsskott där 41mm-uret pryder min arm som är knappt 17 cm i omkrets
image.jpg

Sådär. Nu känns lådöppningen mer komplett.
Tack för alla snälla ord och gratulationer.
Nästa öppning gör jag rätt direkt.
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Nice, ser bra ut :)
Tack för de nya bilderna, uppskattas även om man har sett någon bild i dagens tråd ;)
Nu vill vi ha bilder varje dag de närmaste veckorna, en om dagen enlig doktorn ;)
 
Topp