• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning Blancpain Fifty Fathoms

jabla

Sarlacc
Grattis!
Fet klocka och en trevlig paketöppning, vad mer kan man begära.
Hoppas ni kommer att trivas ihop länge. :)
 

Sveparn

Panerai
2-Faktor
Jag som trodde de skulle bli en kronograf. Men denna är inget annat än grym. Stort grattis! Ser framemot din recension :)
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Sick! Sick! Mycket trevlig. Men lite besviken att du inte högg en till bratte. Man kan inte ha bara en bratte. ;)
Men GRYM blancpain, grattis!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Fet klocka som inhandlats pojkvasker, och riktigt underhållande paketöppning @yonsson, tack och bock! Stort STORT GRATTIS till din ny köpta FATHOMS!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad du är modig Yonsson, landar ena udda fågeln efter den andra (Alla helt i min smak dessutom). Stort fett grattis! Tycker den är asgrym.
Man måste chansa annars blir man ju uttråkad. Jäkligt nöjd över skicket dock vilket jag var mest orolig för i och med typ obefintlig info och kassa bilder. Ibland är man bra sjuk. En normal människa hade tyckt man var fullständigt galen. :D
Grattis! Flyg från SKX mod till the real deal med mellanlandningar på...2 år? :)
Njaaa, inte 2 år, snarare 5-6 år. :)
Men visst, det går utför fort. För några år sedan kändes denna prisklass helt omöjlig och helt vansinnig. Lätt att bli fartblind.
 
Senast ändrad:

egbert

Panerai
Gratulerar! Superfin! Den där växer i samma takt som klockidiotin tilltar. Tyckte inte den var något speciellt för nåt år sedan.
Och som du säger, det är kul att den flyger under radarn för gemene man. Den flyger faktiskt så långt under radarn att den tar i trädtopparna.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Grattis till en grym klocka!
Håller med Gummo : NATO!
Har faktiskt fått hem ett 23mm nato men detaljerna var bortstade trots att jag beställde polerade så det ska icke på. :)

Har dock beställt 24mm Hirsch Pure-gummi samt har ett 24mm Hadley Roma kevlarband. Tänkte testa alla men hexskruvarna ser jäkligt små ut. :nailbiting:
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Man måste chansa annars blir man ju uttråkad. Jäkligt nöjd över skicket dock viker jag var mest orolig för i och med typ obefintlig info och kassa bilder. Ibland är man bra sjuk. En normal människa hade tyckt man var fullständigt galen. :D

Njaaa, inte 2 år, snarare 5-6 år. :)
Men visst, det går utför fort. För några år sedan kändes denna prisklass helt omöjlig och helt vansinnig. Lätt att bli fartblind.
..och i mitt fall blind för hur kalenderbladen rasslar förbi. ;)

PS och vad gäller recensionen så förväntar vi oss en riktigt bra som vanligt :)
 

MJ24

Patek
2-Faktor

"Since 1735 there has never been a Blancpain quartz watch and there will never be one"
- Jean-Claude Biver driver reklamkampanj mitt under kvartskrisen.

Väldigt kort historik (mer kommer i recensionen):

Den första moderna dykarklockan lanserades av Blancpain 1953 på uppdrag av och utifrån krav ställda från franska militären. Klockan behövde ha envägsvridring med tidsangivelse samt lysmarkering, stöttålighet samt en vattentäthet som klarar max rekommenderat djup för dykning utan tryckkammare, alltså 50 fathoms (91,44m).

Bevisligen har kraven stått sig ända till idag då detta är några av de krav som ingår i ISO 6425 vilket är nutidens ISO-krav för dykarklockor.

1981 JCB (Jean-Claude Biver) lämnar Omega och köper tillsammans med Jacques Piguet rättigheterna till Blancpain för CHF22000.

1988 presenterar Blancpain 6st nya modeller vilka alla inom urmakarbranchen ansågs kräva stor kunskap: Ultraslim klocka, månfasklocka, evighetskalender, split-second kronograf, tourbillon och minute repeater. Detta gjordes givetvis för att visa att Blancpain var på banan igen samt att visa att de var hi end.

1992 säljs företaget tillbaka till SSIH för CHF60 000000 men JCB fortsätter som chef fram till 2002 då JCB lämnar över till Marc Hayek som är nuvarande boss på bland annat Blancpain.


(Bild från @Cristian )
2003 då Blancpain firade jubileum lanserade de en 40mm Fifty Fathoms med safirglasinlägg i vridringen. Modellen var väldigt lik originalmodellen från 1953 men med nya materialval och uppdaterad teknik. De sålde slut snabbt och genast uppstod en efterfrågan på en ny olimiterad version i större storlek. Dessa begagnade kostar idag 2016 i runda slängar ungefär vad de kostade nya 2003, alltså runt en hundring och de är väldigt svåra att hitta.

Blancpain besvarade efterfrågan på en större modell 2007 med att presentera 3st modeller; Fifty Fathoms Automatique, Fifty Fathoms Tourbillon och Fifty Fathoms Chronographe Flyback, samtliga med en diameter på 45mm.

Specifikationer
Referensnummer: 5015-1130-52
Specifikationer
Diameter: 45mm
Höjd: 15,5mm
Lug/lug (vertikalt mått): 50mm? Kommer mätas.
Band: 23/20mm "Sailcloth" med vanligt spånne alternativt vikspänne.
WR: 300m
Listpris: 125300kr

Urverk
calibre_1315_back.png


Blancpain cal 1315
120 timmars kraftreserv
Frekvens: 28800bph
Tjocklek: 5.65 mm
Diameter: 30.60 mm
Kraftreserv: 120 timmar (5dygn)
Antal fjäderhus: 3st
Antal juveler: 35st
Antal delar: 227st

Byggt utifrån sitt syfte med diverse anpassningar för att göra urverket så tåligt mot stötar och magnetism som möjligt. Bland annat har "vanlig" justering ersatts av skruvar på balanshjulet och hela urverket är inkapslat i en bur av metall. Glasbaksida är tack och lov därför inte aktuellt.

Varför Blancpain Fifty Fathoms?
Fifty Fathoms har alltid varit en modell jag velat testa, 2014 skrev jag följande:


En del i det roliga med att köpa klocka sägs vara jakten. Här håller jag absolut inte med, jakten för mig är valet av modell, därefter vill jag att det går fort. Jag fick ett bytesförslag på min JLC DSC mot en BP FF Dark Knight. Det är en modell jag inte vill ha men det slog mig som en blixt att jag nu var i ett läge då jag måste testa en vanlig BP FF. Sedan mitt intresse blommade ut på riktigt har det varit en graal, en riktig hi end dykarklocka jag tidigare tyckte var alldeles alldeles för dyr och därmed ouppnåelig.

Efter mycket googlande på barnsjukdomar och service mm kom jag fram till att de verkar klara sig rätt länge utan service. I princip samtliga sålda exemplar, även från 2008 var nämligen oservade men beskrevs fungera som de skulle ändå. Enda barnsjukdomen verkar vara klickfjädern under vridringen men detta ska ha åtgärdats typ 2010.

Som vanligt köpte jag denna i ett rastlöst tillstånd. I princip obefintlig beskrivning och riktigt kassa lågupplösta bilder har gett vissa mentala skavsår under transportens gång. Så, hur är då skicket på denna dykarklocka från 2012?

Bildfest Fifty Fathoms Automatique
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Full set, cool och oväntat. :D

image.jpeg
image.jpeg

:)

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Fet kronhals

image.jpeg

#mkshot

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Typ nyskick, sjukt!

Sammanfattning
Modellen har nu 9 år på nacken och man kan gissa att det kan komma en uppdatering snart. Bathyscape får väl i och för sig anses vara en uppdatering men den faller mig inte riktigt i smaken, i alla fall inte versionen utan kronograf. Den modell jag nu slog till på känns klassisk, någorlunda tidslös och jäkligt cool. För mig har den en given plats bland våra samtida hi end dykarklockor. Den finns i många olika varianter, flera av dem limiterade, men för mig är denna ursprungsmodellen den mest tilltalande.

Dykarklocka i direkt nedstigande led från världens första "riktiga" dykarklocka från världens äldsta klocktillverkare. I min lilla värld finns det inte många dykarklockor (nu i produktion) som kan konkurrera med denna. Det är även trevligt att det bara är nördar som vet vad Blancpain är. :)

Modellen har i princip hyllats av samtliga recensenter för sin finish och den sägs bäras mindre än sina 45mm. Tavlan ska vara magnifik och lumen sägs vara sjukt bra. Håller jag med om detta? Recension kommer :)
Bra där @yonsson riktigt fin!:)
 

Dronten

Cartier
Grymt! Stort grattis till klockan! Det var en föredömlig paketöppning. Jag är också sugen på en Blancpain, mest lockar Bathyscaphe Chrono.
 
Topp