• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Paketöppning - Czapek Antarctique (OBS Bildtung)

ChumpTime

Silver
Hej KS, här kommer utlovad paketöppning. Jag har tidigare dokumenterat beställningsprocessen i den andra tråden: https://klocksnack.se/threads/tråden-om-czapek-cie.136857/

Sammanfattningsvis är Czapek ett gammalt klockmärke med anor från första iterationen av Patek (Czapek, Patek & Cie 1839-1845) som återuppstått som en slags crowdfundad startup (ish, de första 200 som köpte den första klockmodellen blev delägare i företaget). De gör högkvalitativa klockor och sticker inte under stol med vilka underleverantörer de använder, vilket jag tycker är sympatiskt. I maj 2020 lanserade de sin första stålklocka på integrerad länk, ett hypeat segment där det finns många i startfältet men där ingen tycks rå på Nautilus och Royal Oak.

I en första batch görs Antarctique i två lackade varianter (Orion nebula och Abyss) i 10 exemplar vardera samt Terre Adelie, namngiven efter det franska territoriella anspråket på Antarktis, i en limiterad utgåva om 99 exemplar. De har nyligen även lanserat Passage de Drake som inte tycks vara limiterad (https://czapek.com/passage_de_drake/).

orion.jpg abyss.jpg
1-2: Antarctique Orion Nebula resp Abyss

TA.jpg
3. Terre Adelie lanserades i fyra färgvarianter. Jag bestämde mig för den blå i slutändan.

Jag beställde min klocka i maj och har väntat på leverans sedan september-oktober då leveransdatum ursprungligen var planerad. Pga förseningar med både tekniska problem (minirotorn i guld var för lätt, så de fick byta ut mot platina) samt ren otur (tillverkaren som skulle leverera lådor fick se sin fabrik i Portugal brinna ner helt i november) dröjde det till december innan leverans.

Tydligen har Czapek kapacitet att bygga en (1) Antarctique per dag. För att bidka kunderna och garantera så många leveranser som möjligt innan jul bad de de av sina delägare som hade beställt en Terre Adelie att avstå leverans innan årsskiftet, för att vi andra som hade beställt skulle kunna få våra klockor. Det slutar inte där. För att jag skulle få min klocka före jul skickade VDn Monsieur de Roquemarel sin 20-åriga son Axel på ett tåg från Geneve till Zürich (2h) där jag befinner mig för att leverera min Antarctique personligen, på dagen före julafton. Mitt intryck av själva företaget är alltså mycket positivt, särskilt då de varit mycket flitiga med info under väntetiden, hjälpsamma med byten av önskad tavelfärg, önskemål om att skippa den röda tippen på sekundvisaren osv..

Specs:
Rostfritt stål, Vattentät till 120m. Integrerad länk/gummi/läder med quickswitch.
Storlek: 41mm 10-4. Bärs mindre. Känns klart mindre än 41mm RO. 10,6mm hög.
Urverk: SXH5, Czapeks första in-house design. 56h gångreserv. Kronometercertifierad.
Tavla: Vertikal brush med polerade minutmarkörer. Applicerade index.
Pris: CHF 18000 (ca 165kkr)

Detaljerade specs finns på https://czapek.com/product/terre-adelie-pp/.

Nåja, vidare till paketöppningen.
IMG_5308.jpeg IMG_5310.jpeg IMG_5311.jpeg
4-6. Förpackning med kartong sleeve och ytterbox. so far so good.

IMG_5309.jpeg
7. Handskar och instruktioner. Intressant.

IMG_5312.jpeg
8. Innerlåda, med tvådelad konstruktion och ett "C" såsom på länken.

IMG_5314.jpeg

9. Boom.

IMG_5315.jpg

10. C:et innehåller extra straps i gummi och läder, spännen, verktyg för länkjustering och länkbyte (bl.a 3D-printat specialverktyg för friction pins i länken), och papper.

IMG_5317.jpeg IMG_5318.jpeg IMG_5319.jpeg
11-13. Första intrycket av klockan är tiptopp. Tavlan skiftar färg utan att vara för skrikig, fasningen på boetten är mycket tillfredsställande och länken är bland de bästa jag sett och känt på. Möjligtvis inte 100% om man jämför med Royal Oak-armband men det är uteslutande pga friction pins istället för skruvad länk. Den här slår en Nautilus i kvalitet vilken dag som helst.

IMG_5325.jpeg

14. Och så baksidan. Herrejösses.

IMG_5329.jpeg IMG_5340.jpeg IMG_5341.jpeg
15-17. Tavlan skiftar mycket i olika ljus.

IMG_5339.jpeg IMG_5330.jpeg IMG_5362.jpeg
19-21. Dags för bandbyte.

IMG_5358.jpeg IMG_5359.jpeg IMG_5357.jpeg
22-24. Gummi.

IMG_5332.jpeg
25. Läder.

IMG_5356.jpeg
26. Den inre lådan kan dras isär för att skapa ett etui.

IMG_5363.jpeg

27. En till urverksbild because hot damn.

Sammanfattningsvis ett av mina mest minnesvärda köp och ett som känns 100% rätt trots att klockan var dyr och värdet högst troligen går åt pipan såsom dylika märkens produkter brukar göra. Klockan är, i min mening, kvalitets- och designmässigt bättre än alla Gentaiter och Genta-isher därute utom RO. De enda minus jag kan komma på är att länken har friction pins och saknar microadjust, samt att quickchange-mekanismen skymtar fram mellan boett och länk.

God jul och god fortsättning på er alla!

Bilagor

• IMG_5316.jpeg
    IMG_5316.jpeg
    814.3 KB · Visningar: 43
  • IMG_5342.jpeg
    IMG_5342.jpeg
    463.1 KB · Visningar: 43
  • IMG_5354.jpeg
    IMG_5354.jpeg
    369.9 KB · Visningar: 46
  • IMG_5355.jpeg
    IMG_5355.jpeg
    457 KB · Visningar: 46
Hoppla vilken jäkla pjäs och fantastiskt inlägg, stort grattis!
Förbluffande baksida och länk, ser mäktigt solid ut. Kanske årets paketöppning imho, keeper!

Mycket trevligt beskrivet, med inbjudande bilder.
Helt ny bekantskap för mig.
Riktigt fin klocka, med en underbar länk.
Tack för att du delar med dig.

Aldrig hört talas om och kan ärligt säga att jag initialt i inlägget var lite reserverad.....men den ser ju väldigt rejäl ut och med inhouse 👍🏻. Grattis till en fin klocka.

Tillbaka
Topp