• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning dykarklocka. Fast ingen Submariner... ;-)

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Trevligt! Grattis till ny klocka!

Hur är den på höjden? Topptung?
Klockan är ganska tung men med höjden 12,8mm håller den en hyggligt låg profil över handleden. Sen är länken så bekväm att jag kan ha den lite tightare vilket gör att den inte uppfattas som topptung. Länkjusteringen är annars en nackdel på AT'n. Det finns ingen finjustering så man måste kombinera 1 och 1,5 länkar till rätt kombination. Jag har alltså haft lite tur som fått till det perfekt.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Grattis! Cool dykare! Du funderade aldrig på en i titan? Att den klarar 1000m med intern vridring är häftigt. Är båda kronorna skruvade?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Den var cool, IWC har gjort och har väldigt trevliga klockor, denna var inget undantag, stort GRATTIS!
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Grattis till klockan. Supernice.
Har tidigare haft en själv. Jag var mycket nöjd och gillar det enkla formspråket.
Har haft både en 3548 och en 3536
Vad jag tyvärr inte klarade av och som var en anledning till försäljning var det tjocka
Konvexa glaset som förvränger. (Likt billiga kopior eller förstoringsglas).
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Grattis! Cool dykare! Du funderade aldrig på en i titan? Att den klarar 1000m med intern vridring är häftigt. Är båda kronorna skruvade?
Skulle mycket väl tänka mig en i titan:) Jag tror inte min resa med AT slutar här;) Ännu hellre kan jag tänka mig en av de limiterade Cousteau Divers. Riktigt läckra.
Bara den vanliga kronan är skruvad. Den för vridringen har någon form av tätning som aktiveras under tryck. Har inte full koll hur det fungerar ännu.
IMG_4953.PNG
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Grattis till klockan. Supernice.
Har tidigare haft en själv. Jag var mycket nöjd och gillar det enkla formspråket.
Har haft både en 3548 och en 3536
Vad jag tyvärr inte klarade av och som var en anledning till försäljning var det tjocka
Konvexa glaset som förvränger. (Likt billiga kopior eller förstoringsglas).
Det var en intressant iakttagelse. Jag märker faktiskt inte någon förvrängning alls. Tvärtom tycker jag formen bidrar positivt. Dels blir dom små reflexerna som antireflexbehandlingen inte tar lite mer livfulla och kanske också mindre än på ett helt plant glas. Dels är feelingen att ta på glaset trevligare. Här bidrar också den jämna övergången till stålkanten. Känslan blir lite åt plexihållet, fast bara nästan. Safir är trots allt hårt och kallt:(
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Eftersom detta är min första IWC och en modell som man inte ser varje dag på KS så tycker jag faktiskt att den kan få en alldeles egen paketöppning.

IWC har flugit lite under min radar fram tills nu. Eftersom jag föredrar tool watches så har deras dressare gått bort. Återstår då flygarna som jag gillar skarpt, Ingenieur’erna som jag inte riktigt klickat med och dykarna som jag sneglat på lite från och till genom åren men utan att komma till skott.

Just dykarna har dock aldrig varit riktigt i fokus hos IWC och den första dykarklockan från IWC lanserades så sent som 1967 och långt efter andra stora tillverkarna. Samlingsnamnet på dykarklockorna blev Aquatimer och först ur var referens 812AD. Kännetecken var den inre vridringen för dyktid och extrakronan för att manövrera den.
Aquatimer_1967.jpg


1982 visade man resultatet av samarbetet med Porsche Design och den första dykaren i titan såg dagens ljus i form av Ocean 2000. Namnet Aquatimer lades på hyllan. Designen är kliniskt ren och kommer att följa IWC's dykarklockor många år framöver.

Ocean 2000.jpg


När sen namnet Aquatimer återintroducerades 2004 ser vi den tydliga kopplingen till historiken. Den inre vridringen och extrakronan från den allra första generationen och den rena designen från Porsche Design på Ocean 2000 modellen. Länken ärvs från generationen före dvs GST serien som kom 1994. Resultatet blir imho kanske det elegantaste dykarur som producerats.

IW3548_1.jpg


Utan tvekan är dessa Aquatimers mellan 2004 och 2008 mitt självklara val med det tydliga arvet från förr, något som de nuvarande referenserna tyvärr saknar. Sen att jag till slut kom till skott var en kombination av att klämma på @jabla ingenieur och blivit påmind om IWC’s kvalitétskänsla samt att ett fint ex dök upp på nära håll.

Data:
Referensen: IW3548-05
Tillverkningsår: 2004-2008 (kan ha producerats en bit in på 2009 också)
Material: Rostfritt stål
Glas: AR Safir
Diameter: 42mm
Tjocklek 12,8mm
Verk: Basverk ETA 2892-A2 (modifierat av IWC)
WR: 1000m

Så lite bilder. Ingen snygg inpackning. Blev ett f2f köp:)
pack.jpg


Snygg box
box.jpg


Ännu snyggare inredning:)
innehåll.jpg


Snyggast av allt är klockan:cool:
front1.jpg

left.jpg
right.jpg


Vrist shot:D
vs.jpg


Lume shot
Lume.jpg


Till sist mitt omdöme. Kombinationen av den rena och eleganta designen, den matta svarta tavlan med högglanspolerade index under det svagt välvda antireflexbehandlade safirglaset blir ren magi. Lägg sen till den skönaste länken jag någonsin burit. Hela klockan utstrålar en kvalitetskänsla långt över den rimliga prissättningen.
Så jäkla rätt! Snyggt jobbat, vill klämma på ;)
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Man skall vara glad och nöjd över sin samling, inte ursäkta sig för något eller någon. Det kommer alltid finnas någon som har 10x dyrare och 10x fler klockor än en själv, med dessa ord säger jag STORT GRATTIS :)
Härlig inställning och precis det som kännetecknar en riktig entusiast. Det är inte antal och pris som räknas när det väl gäller:)
 

Sideshow Bob

Cartier
Eftersom detta är min första IWC och en modell som man inte ser varje dag på KS så tycker jag faktiskt att den kan få en alldeles egen paketöppning.

IWC har flugit lite under min radar fram tills nu. Eftersom jag föredrar tool watches så har deras dressare gått bort. Återstår då flygarna som jag gillar skarpt, Ingenieur’erna som jag inte riktigt klickat med och dykarna som jag sneglat på lite från och till genom åren men utan att komma till skott.

Just dykarna har dock aldrig varit riktigt i fokus hos IWC och den första dykarklockan från IWC lanserades så sent som 1967 och långt efter andra stora tillverkarna. Samlingsnamnet på dykarklockorna blev Aquatimer och först ur var referens 812AD. Kännetecken var den inre vridringen för dyktid och extrakronan för att manövrera den.
Aquatimer_1967.jpg


1982 visade man resultatet av samarbetet med Porsche Design och den första dykaren i titan såg dagens ljus i form av Ocean 2000. Namnet Aquatimer lades på hyllan. Designen är kliniskt ren och kommer att följa IWC's dykarklockor många år framöver.

Ocean 2000.jpg


När sen namnet Aquatimer återintroducerades 2004 ser vi den tydliga kopplingen till historiken. Den inre vridringen och extrakronan från den allra första generationen och den rena designen från Porsche Design på Ocean 2000 modellen. Länken ärvs från generationen före dvs GST serien som kom 1994. Resultatet blir imho kanske det elegantaste dykarur som producerats.

IW3548_1.jpg


Utan tvekan är dessa Aquatimers mellan 2004 och 2008 mitt självklara val med det tydliga arvet från förr, något som de nuvarande referenserna tyvärr saknar. Sen att jag till slut kom till skott var en kombination av att klämma på @jabla ingenieur och blivit påmind om IWC’s kvalitétskänsla samt att ett fint ex dök upp på nära håll.

Data:
Referensen: IW3548-05
Tillverkningsår: 2004-2008 (kan ha producerats en bit in på 2009 också)
Material: Rostfritt stål
Glas: AR Safir
Diameter: 42mm
Tjocklek 12,8mm
Verk: Basverk ETA 2892-A2 (modifierat av IWC)
WR: 1000m

Så lite bilder. Ingen snygg inpackning. Blev ett f2f köp:)
pack.jpg


Snygg box
box.jpg


Ännu snyggare inredning:)
innehåll.jpg


Snyggast av allt är klockan:cool:
front1.jpg

left.jpg
right.jpg


Vrist shot:D
vs.jpg


Lume shot
Lume.jpg


Till sist mitt omdöme. Kombinationen av den rena och eleganta designen, den matta svarta tavlan med högglanspolerade index under det svagt välvda antireflexbehandlade safirglaset blir ren magi. Lägg sen till den skönaste länken jag någonsin burit. Hela klockan utstrålar en kvalitetskänsla långt över den rimliga prissättningen.

Riktigt fin klocka
 
Topp