• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning, efter regn kommer solsken...

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Det kunde ju, ha varit en riktig paketöppning, iof så är det ju det på sätt och vis, eftersom jag öppnar ett paket så här på kvällskvisten :D! Men det är inget nytt som kommer den här gången, nä det är en klocka som har varit på service! Denna Day-Date har varit ett riktigt sorgebarn redan från start då jag köpte den hösten 2014 av en forummedlem. För att göra en lång historia kort så fick jag veta att klockan inte hade fått den service man betalat för när jag bytte tavla hos Rob Engström, jag hör av mig till till Jälmers Ur och påtalar detta, här hade jag väl hoppas att det skulle gå enkelt till och låta klockan vara kvar hos Rob.E så dom kan göra rent automaten och byta packningar. Men Jälmers Ur vill att jag skall skicka klockan till han för översyn, och det är väl inga konstigheter med det egentligen. Men eftersom jag inte känner något förtroende just då för den tilltalade urmakaren så väljer jag att låta klockan vara kvar, och jag och säljaren delar på servicekostnaden som är väldigt rimlig, tack för det @ROB-1832.

https://klocksnack.se/threads/just-me-mywatch-and-i-paketöppning.29875/

Här kunde det ju tagit slut med all bedrövelse, men nästan på pricken 1,5 år efter jag hämtade klockan hos Rob.E så händer det en riktigt tråkig sak, en fredag för snart fyra veckor sedan så skall jag ställa tiden på min DD, då lossnar kronan helt plötsligt. VA FAN HÄNDE PRECIS?! Känns väldigt snopet och få kronan i handen så där, klockan är ju ganska så nyservad, är ju bara 1,5 år sedan det gjordes en helservice, samtidigt som ställaxeln byttes, visst kan det ha hänt någon olycka med klockan, så kan det ju naturligtvis vara, men jag kan helt ärligt säga att jag har varken tappa klockan i golvet eller slagit i klockan i någon dörrkarm etc. Jag funderar ett litet tag på hur jag skall göra, men eftersom en bekant från forumet skall förbi Sthlm och bo ett stenkast från Nymans Ur så hör jag av mig till dom. Om det är bara kronan som behövs skruvas dit, så kommer det gå på någon dag, det är ju taget tycker jag.

dsc_6152-jpg.298527


https://klocksnack.se/threads/va-fan-hÄnde-precis.53431/

dsc_6155-jpg.298528


På onsdag eftermiddag så äntrar klockan Nymans Ur, på torsdag eftermiddag får jag svar från Nymans Ur att klockan behöver en helservice för 5600kr + ett byte av kronan, VA! säger jag lite chockat, hur är det möjligt, klockan är ju relativt nyservad (1,5år :arghh:) nä det kommer inte på frågan, jag måste höra av mig till den som servade klockan sist. Vill bara tillägga att det var en fin gest av Nymans Ur att inte ta betalt för att skruva dit kronan igen, bra där!

Hör av mig till Jälmers Ur och talar om mitt problem, Jälmers ber mig att skicka ner klockan till Borås, så han får titta på klockan för ett utlåtande, det går ett antal dagar utan att jag hör något, när Jälmers väl hör av sig så talar han om att han har kollat amplituden som visar sig inte vara den allra bästa, han har plockat ner klockan i delar och har även hunnit skruvat ihop den igen. Nu visar amplituden att den går från nja, till så där JA! Han vill behålla klockan i några dagar till så att han kan se att den tickar på som den skall, nemas problemas säger jag, det låter bra. Och idag så kom äntligen klockan tillbaka till mig, efter knappt två veckor, det är riktig starkt jobbat skulle jag säga.

1000 delar :nailbiting:.
image.jpeg
image.jpeg


Amplituden före.
image.jpeg


Och efter.
image.jpeg



Mycket har nog sagt om Jälmers Ur, både positivt och negativt, mest negativt säkert, och det kommer säkert pratas en hel del om Jälmers ur i framtiden också skulle jag tippa. Och kan helt ärligt säga att jag personligen inte varit glad och inte har haft höga tankar om just Jälmers Ur med hur han har bemött mig angående denna Day-Date, men jag måste iaf säga detta, att denna gången så har @Jälmers, @Urmakarn sköt sig exemplariskt och professionellt inget snack om den saken, och det skall så klart premieras på ett forum som detta tycker jag. Tack skall du ha Jälmers för ett mycket väl utfört jobb! Nu kommer säkert någon som säger att en gång är ingen gång, men en gång är bättre än ingen gång enligt mig.

https://klocksnack.se/threads/visst-skall-man-kunna-lita-på-sin-urmakare.31208/#post-682467

Nu hoppas jag, att jag och Ricvins fredagstråd kan avnjuta denna DD i många år framåt utan några fadäser.

Lite bilder osså :rolleyes::p:cool::cigar::pirate::hungry:

DSC_6562.JPG
DSC_6563.JPG
DSC_6566.JPG
DSC_6567.JPG

Är så jäkla nice att ha klockan tillbaka.
DSC_6568.JPG

And the Winner is...
DSC_6569.JPG
DSC_6570.JPG

Grönt är väl för JÄVLA skönt!
DSC_6571.JPG


Eftersom det är en paketöppning så kommer lite fakta om klockjäveln :D.

Märke: ROLEX
Referensnr: 18238
Uppvridning: Automatisk
Boettmaterial: Gulguld
Material länk: Gulguld
Lås: viklås/dolt
År: 1995 men uttagen 1997
Skick: GRYMT
Uppvridning: Automatisk
Kaliber/Urverk: 3155
Diameter: 36 mm
Vattentät: 10 ATM (100m)
Glas: Safirglas
Urtavla: Vit med Romerska siffror.
Komplikationer: Datum, Veckovisning med skruvad krona.

Som om det inte räckte med att få klockan servad på nytt så fick jag en liten present av Jälmers, det uppskattades verkligen, Tack som bara den för...
DSC_6572.JPG
DSC_6573.JPG
Manschettknapparna.
DSC_6574.JPG

DSC_6577.JPG

Grymma tillsammans.
DSC_6576.JPG


Tack för mig och trevlig kväll Klocksnack.
 

Wiliamo

Panerai
Skönt att ha den hemma igen. Nu får vi hålla tummarna för att den inte krånglar mer :) ser vi den i fredagstråden Affe? ;)
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Underbar, glad att se den tillbaka hel o fin igen, hoppas du får njuta av den länge nu :)
 

MånsT

Rolex
Trevligt att det blev bra till slut, ser fram emot den på fredag morgon! Och ja, grönt är så jävla grymt :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra där! Fick du någon förklaring till varför den uppvisade så dåliga värden 1,5 år efter en service som det betalades 8500kr för?
Är fortfarande nyfiken på om det var någon på Jälmers Ur eller om de hade lejt bort jobbet när den "servades" den för 1,5 år sedan.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Sju sorger och åtta bedrövelser.. Skönt att det löste sig till slut!
Hoppas du får njuta av skönheten i många problemfria år :)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Bra där! Fick du någon förklaring till varför den uppvisade så dåliga värden 1,5 år efter en service som det betalades 8500kr för?
Är fortfarande nyfiken på om det var någon på Jälmers Ur eller om de hade lejt bort jobbet när den "servades" den för 1,5 år sedan.

Det är väldigt bra skulle jag säga, har jag inte, och det lär vi nog aldrig få veta heller, jag är dock lika nyfiken som du, fast nu hoppas jag att problemet är löst iaf!
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
STILIGT Affe! Den där klockan är sjukt bra.
Hoppas verkligen den håller sig nu!

:cool::D
 

noeLLY

Cartier
Bra där! Fick du någon förklaring till varför den uppvisade så dåliga värden 1,5 år efter en service som det betalades 8500kr för?
Är fortfarande nyfiken på om det var någon på Jälmers Ur eller om de hade lejt bort jobbet när den "servades" den för 1,5 år sedan.

Det är väldigt bra skulle jag säga, har jag inte, och det lär vi nog aldrig få veta heller, jag är dock lika nyfiken som du, fast nu hoppas jag att problemet är löst iaf!
Nu hänger jag inte med, var väl rob som servat den sist?
 

Simpatico

Rolex
Grattis till återföreningen och nu håller jag tummarna för att ni får lång tid tillsammans innan nästa urmakarträff.
 
Topp