• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning: En riktigt udda fågel!

Charles_

Rolex
Jag har alltid varit sjukt fascinerad av klockmärken som vågat ta ut svängarna och inte låta konventionell tidvisning sätta stopp för deras design- och urmakaridéer. Urwerk och MB&F är två sådana "independents" som jag dreglat över sedan jag såg dem live för första gången.

Urwerk grundades av Martin Frei och Felix Baumgartner för snart 20 år sedan. De slog ihop sina kloka huvuden och presenterade sin första modell på Baselmässan 1997. Den togs antagligen emot med blandande känslor; den kostade som en Rolex och såg bokstavligt talat ut som ett ufo. Modellen hette 102 och gjordes i stål, helt för hand. Urwerk hade ännu inte råd med CNC-maskiner. I en gammal intervju berättade Felix Baumgartner att de tillverkat omkring 50-55 stycken och att de flesta såldes till vänner/familj, så att hitta en till salu hör inte till vanligheterna. Parallellt med produktionen och med hjälp av intäkterna från 102 så tillverkades också 101, en nästintill identisk modell fast i ädelmetall.

75_urwerk_102_noir.jpg

Urwerk 102 i stål

80_urwerk_ur-101_304.jpg

Urwerk 101 i gult guld

En person som fick upp ögonen för Urwerk var just Max Büsser ("MB" i MB&F) som då hade en högt uppsatt position på Harry Winston. Han var ansvarig för Opus-serien, ett projekt som innebar att Harry Winston varje år lät samarbeta med någon framstående urmakare för att ta fram en exklusiv och komplicerad klocka. Opus V släpptes 2005 i samarbete med Urwerk och blev väldigt rejält hyllad. Vågar nästan säga att det är min favorit i den serien.

rv_plat_square.jpg

Harry Winston Opus V

Så vad har jag köpt? Jo, en 102! Urwerks första modell. En ufoliknande skapelse med boett i stål som mäter 38mm. Den fick också smeknamnet "Sputnik" (efter den ryska satelliten) för sin runda form och spretande luggar. Idén till själva tidvisningen fick Felix Baumgartner när han studerade sin pappa jobba med ett gammal italiensk "nattklocka". Det var några bröder vid namn Campani hade presenterat till påven år 1652, och det var tänkt att utformningen skulle underlätta avläsning av tid på natten. Den är alltså 50% digital (timmar) och 50% analog (minuter). När siffran 12 står i mitten av halvcirkeln innebär det alltså att klockan är halv ett, osv.

Och så lite bilder på mitt exemplar som är i fantastiskt skick, med orginalband, orginalspänne, box och dessutom certifikat. Såldes ny här i Aten 2002 och har antagligen inte suttit många minuter på en handled :)

















Grymt nöjd! Tack för titten! :)
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Fantastiskt! Vilken raritet, den ska du vara stolt över :)
Stort grattis, att du lyckades hitta en i nästan orört skick!
 

pjmb

Cartier
Cool klocka, extraknäcker också som spegel ser det ut som ;)
Om jag förstår rätt så är klockan 5-10 i 9 på dina bilder?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kul! Tokigaste jag sett på forumet, tufft! Tycker kanske att bandet är lite för konservativt? Ska fundera på det lite... Handledsbild! vilken förmodligen även blir en selfie...
 
Senast ändrad:

Charles_

Rolex

Syven

Panerai
2-Faktor
Grattis till en fräck skapelse!
Alltid härligt med folk som vågar det lite mer udda. Hoppas den skänker dig mycket glädje!
 

pjmb

Cartier
Yes, det stämmer! På handledsbilden nedan är klockan kvart i 10 :)


Det var kul att höra. Tack! :)



Helt omöjlig att fota...
Tack för svar, då fattade jag lite iaf ;)
Ja du får hålla koll på bakgrunden när du fotar så inget kommer med som inte ska vara där ;)
Återigen, grattis till grym och ovanlig klocka!
 
Topp