• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - en svensk påfågel.

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Hej KS!

DSC_0162.JPG

I dag är den dagen som jag kickar min första paketöppning här på forumet, nykomlingen behöver en närmare presentation.

1986, då startade Christer Sjöö & Mikael Sandström gemensamt märket som vi idag känner till som just Sjöö Sandström. Med ett gemensamt klockintresse & bagkrund som ingenjörer startade processen. 1993 introducerades Sjöö Sandströms första klocka – Sjöö Sandström Automatic. Klockan vann ”Utmärkt svensk Form”-priset 1995.

ss.jpg


Här är klockan som tog hem priset.

Felix-024.jpg


Det här är en modell som jag har letat efter ett tag, men som verkligen inte växer på träd begagnat & att lägga 25.000:- på en ny har inte varit aktuellt, men nu var det dags. Allt genom en blocketannons. Här kommer den tekniska biten.

DSC_0172.JPG


Tillverkare: Sjöö Sandström
Modell: Royal Steel Classic – Specialbeställd med isad tavla
Mått: 37 mm (finns även i 32 & 41 mm)
Vattenresistens: 100 meter
Urverk: SS GS/ETA 2824-2

Klockan finns med flera uppsättningar av tavelkonfigurationer .


Vad som är extra kul med min modell är att den är specialbeställd & borde vara (notera borde) lite halvt, som halvt one of a kind. Historian är som så att den var en gåva i ett förhållande där den specialbeställdes & jag blir andra ägaren. Klockan har i sin tur ett värderingsintyg från Sjöö Sandström & levererades till mig utöver det som full-set.

Varför valde jag då den här klockan?

Efter att ha testat runt lite har jag återigen hittat tillbaka till 116610LN (närmare presentation behövs ej) & nu denna Sjöö Sandström.

Jag ägde tidigare en sexsiffrig Datejust med just isad tavla som fick lämna i förmån av en 116610LN igen.

DSC_0766.JPG
DSC_0008.JPG


SubC är en vardagsklocka som gör det bättre för mig, så är det bara, men min åsikt är att den faller till mer dressat då jag upplever den som något för stor & sportig. Därav behövde någonting mer dressat in, men mitt dilemma var att min budget ska ligga omkring 50.000:- (OK, jag tänjde lite). Tanken var sport-dress, max 38 mm & gärna på länk. Fullträff, speciellt med den lilla roliga detaljen att tavlan är isad precis som min tidigare DJ.

Nu har jag en duo som tar sig an hela min garderob väldigt bra & som dessutom ligger i en OK prisklass för en ung pojkspoling som mig. Allt detta efter lite testande – ”Mångfald med begränsad plånbok” som någon myntade här på Klocksnack. Nu finns det lite viktigare saker för min del än att främja mitt klockintresse, så är det bara.:rolleyes:


Nog med snack, här kommer ett gäng bilder!

DSC_0165.JPG
DSC_0166.JPG
DSC_0168.JPG
DSC_0169.jpg
DSC_0173.JPG


DSC_0193.JPG

DSC_0183.JPG
DSC_0185.JPG
DSC_0182.JPG
DSC_0195.JPG
DSC_0196.JPG
DSC_0192.JPG
DSC_0199.JPG
DSC_0201.JPG
DSC_0187.JPG


Tack för er tid & trevlig helg, jag avslutar med ett vristskott.

DSC_0198.JPG


Christian

Kuriosa – Sjöö Sandström passaorund här på KS.

https://klocksnack.se/threads/passaround-sj%C3%B6%C3%B6-sandstr%C3%B6m-royal-steel-classic.43952/page-2

 

Bilagor

  • DSC_0203.JPG
    DSC_0203.JPG
    105.4 KB · Visningar: 75
Topp