• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning. En till gammal Omega :)

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Eller, paketöppning och paketöppning.
Skit i den.
Vem vill glo på en tejpad skokartong som öppnas under en sekvens av 10 bilder? Ärligt.


Så, efter lite strul med kollinr och missad paketutkörning hämtade jag ikväll ut mitt nyförvärv. En tidig julklapp till mig själv :)

Det blev en Speedmaster 145.022 från 1971 med stepped dial. Detta är tydligen sista årgången som har den tavlan.
Detta är min första riktiga vintageklocka så jag har verkligen kastat mig en bit ut i vintageträsket känner jag. Kanske lite längre än tänkt för en vintagenybörjare.

Klockan är i mitt tycke i fint vintageskick med härligt blekt bezel som blivit gråblå till färgen.
Visarna är dessvärre utbytta men originalen följde faktiskt med.
Ska nog byta tillbaka till dom vid tillfälle för jämn och fin patinering :)


En rasslig 1171-länk följde även den med men jag hade faktiskt redan beställt en ny till min SM300 (innan jag bestämt mig för en gammal Speedy) så det blir nog mest den nya som kommer sitta på om jag inte kör med läder eller nato.

Hittils är jag riktigt nöjd. Alltid älskat Speedmaster men aldrig kommit till skott och köpt en.

Nedan följer några halvdassiga iPhonebilder. Ska leka lite med systemkameran vid tillfälle och får väl starta en ny tråd med bra bilder istället.



K084Clt.jpg


s8joBYt.jpg


Nato funkar fint
fSELm9M.jpg



Brunt läder?
yHnDAgo.jpg


mxmBFBH.jpg
 

Daniel B

Omega
Sjukt snygg! Gillar verkligen bandet också. Speedybegäret bara växer och växer.

Bart hittar ni alla speedys ? Forumet eller ebay?
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Sjukt snygg! Gillar verkligen bandet också. Speedybegäret bara växer och växer.

Bart hittar ni alla speedys ? Forumet eller ebay?

Tack!

Du kan regga dig på fler forum ute i världen om du inte vill köpa på ebay.
Finns ju också Omega forums, watchuseek mfl. Sen har du även Chrono24

Annars kan väl en köpesannons här fungera bra ;)


mvh
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Inte illa. Grattis!
Vad innebär stepped dial?

Hej,

Det innebär att tavlan är nedsjunken. sluttande sista bit, strax efter där timendexen "börjar" om man går innifrån och ut på tavlan. Tittar man på timindexen så är det ganska tydligt. Detta kallas även Pie-Pan men då främst för Omega Constellation få formen på tavlan ser ut som upp-och-nedvänd pajform.

På de tidigaste 145.022 med cal 861 från 1969-1971 fanns stepede dial, så min klocka är bland de sista med denna typ av tavla om jag förstått saken rätt.

Lånar en bild som visar det ganska bra(doc inte exakt samma tavla som min då den nedan har applicerad Omega-logga):

128325d1221548987-speedmaster-pie-pan-definition-321on-wristm.jpg


Mvh
 
Topp