• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - En Tjockis, En Tunnis.. Och Nånting Däremellan (bildtung)

xTZ

Cartier
Herre vilken paketöppning! 3st riktiga skönheter, grattis grattis grattis! Hade inte tackat nej till den trippeln!
 
applauseexcitedcartoonscheeringthe-powerpuff-girlsgeorge-jetson.gif
 

Guden

Cartier
Waow.. Hatten av.
När man inte tror att det kan bli bättre - så blir det bättre två gånger om.
Stort jävla grattis, väldigt bra val. Hoppas de är med dig länge. :)

Nu blir det att söka efter dokumentärer, alt. köpa in boken. Tack! ;)
 

llindberg

Breitling
Det där var bland det värsta jag har skådat i paketöppningsväg! Habegäret efter en 5711 är nu enormt så det blir väl till att pantsätta lägenheten inom kort :D
 
Fellow nerds, ikväll är det dags för en paketöppning a la trestegsraket, vi börjar med "Nånting däremellan".

Bakgrund
Rattade BLNR i dryga 2 månader och gillade den riktigt mycket, en grym klocka. Den fick dessvärre lämna samlingen då jag behövde få loss lite stålar till Tunnisen och Tjockisen. Tanken var alltså från början att det skulle bli en helan/halvan, humle&dumle unboxing. Men efter div. kalkylerande och ändringar så kom jag fram till att jag även skulle kunna få loss även denna pjäs. Det blir alltså ett triangeldrama istället.
Anledningen till att jag valde just denna pjäs är för att jag ville ha en beater med så lite krusiduller som möjligt med keramisk vridring och vara ny, den ska också agera komplement till PAM111 som primär vardagsklockor.

Vilken blev det då? Vi hoppar över till bilderna.












Det blev alltså en Rolex SubC 114060.
Den allra första submarinern presenterades 1954 på Basel Watch Fair och är nog en av de mest populära klockorna out there idag.
Skillnaderna jmf med tidigare Rolex Submariners No-Date är ganska stora, boetten har gjorts större (till vissas förtret), länken har hottats upp rejält som även inkluderar det smidiga glide-lock för att kunna göra microjusteringar utan att behöva ta fram skruvmejseln, vridringen har uppgraderats från aluminiuminlägg till keramik, tavlan fick sig också en törn med större timmarkeringar och fetare visare.

Jämförelsen med BLNR (de jag upptäckt hittils är följande):

114060 har borstad stållänk rakt igenom, BLNR har polerade mittlänkar med borstade länkar runt om. Personligen föredrar borstat rakt igenom.
114060 bygger aningen mer på höjden jmf med BLNR, för mig är det inte en stor grej eftersom jag kommer från paneraivärlden som du säkert vet.
Kan ha fel men det känns som om 114060 är lite tyngre än BLNR

Vi kör lite specs innan vi går vidare till tjockisen.

Modell: Rolex Submariner 114060 (No-date)
Produktionsår: 2016
Urverk: 3130
PR: 48 timmar
WR: 300m
Bezel: Keramisk bezel
Case: Borstat (och polerat på vissa ställen) stål
Diameter: 40mm
Höjd: 4.8 mm

En Tjockis:

Lite bakgrund:

De flesta av er som känner mig vet att jag har en stor förkärlek till Panerai, det är hjärta och själ och hemmaplan för mig. Dock har det varit lite av stiltje när det gäller nya pjäser på senaste tiden eftersom jag scoutat och lagt mycket möda och inte riktigt kommit fram till något riktigt som jag brunnit för.

Detta ändrades för inte alltför länge sedan här på KS, ett frö såddes när jag hade en generell diskussion med @stoffe56 i paneraitråden (som jag rekommenderar er som inte vart där än, att gå in och läsa, det finns mkt kunskap och många fina pjäser där!) gällande Mike horn och de klockor som Panerai släppte under åren 2004-2008 för att hedra hans (galna) upptäcktsfärdsresor bla runt arktis, nordpolen osv.

Fröet var planterat, och det började med att jag köpte boken "Conquering the impossible - my 12000 mile journey around the arctic circle".


En helt fantastisk bok som har sin beskärda del av spänning då Mike var väldigt nära att dö både en, två och tre gånger! Tycker det är väldigt fascinerande att läsa när människor utmanar det som anses vara omöjligt, han tog i denna resa - som första människa ett försök att på egen hand utan "motorized vehicles" eller snöhundar att försöka göra ett helt varv runt arktis med start och slut i nordkap.



12000 miles motsvarar ungefär 20000 km, vi snackar 2000 mil till fots, med segelbåt och med skidor att försöka ta sig runt detta helvete där temperaturer når så mycket som -70 grader som mest! Han tog sig igenom den arktiska vintern i 4 månader som inte ens innuiterna (folket som bor vid arktis) skulle ens tänka på att försöka sig ta sig runt på egen hand.
Panerai som iom denna äventyrsresa (se: Galenskaper) valde att sponsra Mike Horn hade utvecklat en väldigt speciell klocka, en i princip oförstörbar klocka som skulle tåla de extrema temperaturer som Mike skulle utsättas för under dessa 2.5 år som resan skulle ta. Om Mike skulle klara av resan skulle Panerai släppa en limiterad serie av 500 exemplar av Panerai 92 (pam92).









Mike klarade efter mycket om och men att genomföra resan (han failade första försöket) vilket ledde till att Panerai släppte pam92. Vidare släppte panerai ytterligare Mike Horn pannor med referenserna Pam186 (med tillägget GMT+stålvisare) och Pam252 (GMT+stålvisare+blå urtavla).
Vidare släpptes även pam307 pangea för att hedra hans 4-åriga resa runt världen med segelbåten Pangea för att lära ut till unga utforskare hur de kan hjälpa till att bidra till miljön.
Det finns mycket mer att läsa om Mike Horn, och jag rekommenderar den som är intresserad att kolla in hans hemsida (googla).

För mig är det dock den första pam92 som tilltalar mig mest, och när jag hittade ett exemplar (dom är svåra att hitta) i jättefint skick och i princip komplett var det inget att tveka på.
Vidare är denna modell väldigt unik ur ett Paneraihänseende, den kommer bla med stavindex, med svarta skeletonvisare, saknar texten "automatic" på urverket och har en annan datumbubbla jmf med övriga "subbar" från Panerai.

Samtliga Arktosklockor är ganska tjocka (19mm), detta eftersom klockorna har en speciell antimagnetic soft-iron för att motstå de kraftiga magnetfält som finns norrut och även med speciella oljor och annat som Panerai valt att hålla hemligt för att göra dessa klockor mer eller mindre oförstörbara.

Hur ser 92:an ut då?











Instruktion i hur man navigerar med väderstrecken


Boxen är marinblå - riktigt läcker!


Grym lume som vanligt på pannor






Läckra baksidan som är dekorerad med kartan över akrtosresan.


Legenden själv med Pam92


Modell: Panerai Luminor Arktos Pam92
Produktionsår: 2004
Urverk: Calibre OP III
PR: 42 timmar
WR: 300m
Bezel: Borstat stål
Case: Borstat stål
Diameter: 44mm
Höjd: 19 mm

För den som är intresserad av videoklipp, kör youtube och sök på "Mike Horn - Fearless".

Innan vi hoppar över till Tunnisen, kör vi en mini add-on unboxing.





Skål på er!


En Tunnis:

Då kommer vi fram till den sista unboxingen, Tunnisen är en helt sanslös och magisk klocka, en graal utan tvekan. Inga bilder gör denna klocka rättvisa, den måste ses IRL. Superlativen flödar, och det är väl lika bra att gå på bilderna direkt.
























Wait for it.........!






















Det blev alltså en Patek Nautilus 5711. Anledningen till att jag valde just 5711 är för att jag blivit inbiten Patekfantast efter Aquanaut 5167, den upplevda känslan är väldigt speciell och när jag fick se den första gången IRL slog hjärtat dubbelslag.
Jag funderade faktiskt lite på om jag skulle gå loss på en AP15300/15202 istället, men för mig var det enkelt val (trots extra premiumen) att välja 5711 givet känslorna den rör upp.
Historiken för 5711 är tätt sammansvetsad med AP's Royal Oak, som var en braksucce för AP när den kom ut. Designgeniet Gerald Genta som designade AP RO designade klockan med inspiration från hyttventilen till en båt. Namnet Nautilus kom från Jules Vernes roman "Twenty Thousand Leagues Under the Sea", där kapten Nemos sub hette just Nautilus.
Den första Nautilusen släpptes 1976, med referensen 3700/1 i hela 42mm och med urverket 28-255 C som var baserad på JLC's caliber 920. Samma urverk användes även i AP's första Royal Oak ref 5402 och i Vacheron Constantins 222. 5711 släpptes lagom till 30-årsjubileet 2006 med 40mm istället.

Specifikationer:
Modell: Patek Philippe Nautilus 5711/1A-010
Produktionsår: 2016
Urverk: 324 SC
PR: 45 timmar
WR: 120m
Bezel: Borstat stål
Case: Borstat/polerat stål
Diameter: 40mm
Höjd: 3.3 mm

Tack till @Telefonplan och @MartinHook för er hjälp!



Ha en fortsatt trevlig kväll gott folk!

Fy fan vilken jäkla trippel. Vilka klockor!! Bra jobbat!
 

Goose

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Fantastiska klockor och väldigt trevlig paketöppning. Grattis! Tack för Youtube-tipset. Han Mike Horn.... vilken kille!
 

007

Cartier
Grymt imponerad. Magiskt. Ett riktigt stort Grattis:)
Suveränt skrivet. Spännande läsning om Mike Horn. Blir till att googla mer om.
Har "Nöten" fått lämna?
 
Topp