• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - Examenspresent = Keeper for life

willbur

Rolex
2-Faktor
Jag har inget läshuvud och aldrig haft det lätt i skolan, ändå så bestämde jag mig för att göra en hel kandidatexamen utomlands. De senaste tre åren har varit otroligt tuffa men jag är så glad och stolt över mig själv för allt jag har lärt mig under den tiden och att jag klarade det. Jag ville köpa en klocka som jag kan bära och minnas hur jävla dåligt man ibland mår av att studera, att det är brutalt men också att det går över och nu när jag är veckor ifrån min examen så kan jag verkligen känna att snart är det över.

De senaste månaderna har jag funderat väldigt mycket på vad den ultimate klockan är att köpa till sig själv som examenspresent. De senaste veckorna och dygnen har varit horribla. Jag har aldrig funderat så mycket över ett klockköp som nu, nästan obehagligt mycket. Processen har varit lång och jag kom fram till att jag vill att klockan ska vara helt ny från butik och den ska vara utplockad av mig, därför gick vintage bort, beggat bort men också gråhandlare. Klockan är en keeper så vill ha gravyr på baksidan. Jag ville också att klockan skulle vara av tidlös design och elegant då det här är klockan jag kommer behålla i resten av mitt liv.

Jag kom fram till att det finns fyra modeller att välja mellan:
Cartier Tank Solo
Jaeger LeCoultre Reverso Classic
Rolex Explorer 1
Cartier Santos

De alla är klockor som uppfyller de kraven jag hade även om de är i fyra olika prissegment. Alla klockor har jag strykt från listan ena dagen för dagen efter känna att den är rätt. Explorer'n har jag ägt, så där visste jag vad jag får. Jag har haft en Reverso GT men den var lite hög, så jag har klämt på Classic många gånger. Jag klämde på tanken för några månader sen och tyckte den kändes som mest "Bang for the buck", samtidigt kände jag på nya Santos som är riktigt bra men lite dyr.

Idag så knatade jag runt i Canary Wharf här i London och plötsligt kände jag bara att nu är det dags, jag sätter mig på Jubilee line, kliver av på Green Park och tar vänster på Old Bond Street och vad finns där 20 meter på vänster sida?
IMG_20180716_152026.jpg


IMG_20180716_160743.jpg


Efter lite snack så blev jag klar vilken jag skulle välja. Gravyr ingår i priset och tar endast fem arbetsdagar (sjukt bra)
IMG_20180716_155129.jpg


IMG_20180716_161103.jpg


Äntligen hemma :)
IMG_20180716_182941.jpg


Fick med Travel case och rengöringsmedel, är det något alla får?
IMG_20180716_182601.jpg


IMG_20180716_182542.jpg


IMG_20180716_182952.jpg


IMG_20180716_182510.jpg


IMG_20180716_182513.jpg


IMG_20180716_182817.jpg


EDIT: Spec snodd från Cartiers hemsida
Tank Solo watch, large model, quartz movement. Steel case, beaded crown set with a synthetic cabochon-shaped spinel, silvered light opaline dial, Roman numerals, blued-steel sword-shaped hands, sapphire crystal, black grained calfskin interchangeable strap, steel double adjustable folding buckle. Case dimensions: 34.8 mm x 27.4 mm, thickness: 5.55 mm. Water-resistant to 3 bar (approx. 30 metres/100 feet).
Ref: WSTA0028

Innan jag tackar för mig så hjälp mig gärna vad jag ska ha för gravyr på baksidan genom att droppa en kommentar! Ska jag ha: Datum när jag tar på mig examenshatten? Mitt namn? Hjälp!

Tack för mig :)
 
Senast ändrad:

Norda

Panerai
Jag har inget läshuvud och aldrig haft det lätt i skolan, ändå så bestämde jag mig för att göra en hel kandidatexamen utomlands. De senaste tre åren har varit otroligt tuffa men jag är så glad och stolt över mig själv för allt jag har lärt mig under den tiden och att jag klarade det. Jag ville köpa en klocka som jag kan bära och minnas hur jävla dåligt man ibland mår av att studera, att det är brutalt men också att det går över och nu när jag är veckor ifrån min examen så kan jag verkligen känna att snart är det över.

De senaste månaderna har jag funderat väldigt mycket på vad den ultimate klockan är att köpa till sig själv som examenspresent. De senaste veckorna och dygnen har varit horribla. Jag har aldrig funderat så mycket över ett klockköp som nu, nästan obehagligt mycket. Processen har varit lång och jag kom fram till att jag vill att klockan ska vara helt ny från butik och den ska vara utplockad av mig, därför gick vintage bort, beggat bort men också gråhandlare. Klockan är en keeper så vill ha gravyr på baksidan. Jag ville också att klockan skulle vara av tidlös design och elegant då det här är klockan jag kommer behålla i resten av mitt liv.

Jag kom fram till att det finns fyra modeller att välja mellan:
Cartier Tank Solo
Jaeger LeCoultre Reverso Classic
Rolex Explorer 1
Cartier Santos

De alla är klockor som uppfyller de kraven jag hade även om de är i fyra olika prissegment. Alla klockor har jag strykt från listan ena dagen för dagen efter känna att den är rätt. Explorer'n har jag ägt, så där visste jag vad jag får. Jag har haft en Reverso GT men den var lite hög, så jag har klämt på Classic många gånger. Jag klämde på tanken för några månader sen och tyckte den kändes som mest "Bang for the buck", samtidigt kände jag på nya Santos som är riktigt bra men lite dyr.

Idag så knatade jag runt i Canary Wharf här i London och plötsligt kände jag bara att nu är det dags, jag sätter mig på Jubilee line, kliver av på Green Park och tar vänster på Old Bond Street och vad finns där 20 meter på vänster sida?
IMG_20180716_152026.jpg


IMG_20180716_160743.jpg


Efter lite snack så blev jag klar vilken jag skulle välja. Gravyr ingår i priset och tar endast fem arbetsdagar (sjukt bra)
IMG_20180716_155129.jpg


IMG_20180716_161103.jpg


Äntligen hemma :)
IMG_20180716_182941.jpg


Fick med Travel case och rengöringsmedel, är det något alla får?
IMG_20180716_182601.jpg


IMG_20180716_182542.jpg


IMG_20180716_182952.jpg


IMG_20180716_182510.jpg


IMG_20180716_182513.jpg


IMG_20180716_182817.jpg


Innan jag tackar för mig så hjälp mig gärna vad jag ska ha för gravyr på baksidan genom att droppa en kommentar! Ska jag ha: Datum när jag tar på mig examenshatten? Mitt namn? Hjälp!

Tack för mig :)

Kul tråd! Och Grattis!! Önskar jag hade handleder för att kunna bära en sån klocka...

Tips till gravyr:
Schoooool’s oout for summer!
School's out forever,
School's been blown to (time)pieces.

Skämt åsido. Ska du ha en gravyr så gör en personlig! :)
 

St Maxime

KS Explorers Club
Bra lista på klockor för det ändamålet!!

Riktigt stort grattis till examen och en elegant klocka!

När det gäller gravyr så kanske bara datum, möjligtvis kompletterat med intialer och förkortning på aktuell kandidat.

Återigen grattis!
 

Sveparn

Panerai
2-Faktor
Gratulationer till examen och en välförtjänt fin klocka! Hatten av(och hatten på för din del) :);)

Föreslår datum + kanske något av förkortning för skola/utbildning eller initialer.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Kul! Stort grattis!

Snyggt att markera milstenar med något du kan njuta av dagligen om du vill!

...och ett ännu större grattis till kommande examen också!
 

WatchIT

Panerai
Jag har inget läshuvud och aldrig haft det lätt i skolan, ändå så bestämde jag mig för att göra en hel kandidatexamen utomlands. De senaste tre åren har varit otroligt tuffa men jag är så glad och stolt över mig själv för allt jag har lärt mig under den tiden och att jag klarade det. Jag ville köpa en klocka som jag kan bära och minnas hur jävla dåligt man ibland mår av att studera, att det är brutalt men också att det går över och nu när jag är veckor ifrån min examen så kan jag verkligen känna att snart är det över.

De senaste månaderna har jag funderat väldigt mycket på vad den ultimate klockan är att köpa till sig själv som examenspresent. De senaste veckorna och dygnen har varit horribla. Jag har aldrig funderat så mycket över ett klockköp som nu, nästan obehagligt mycket. Processen har varit lång och jag kom fram till att jag vill att klockan ska vara helt ny från butik och den ska vara utplockad av mig, därför gick vintage bort, beggat bort men också gråhandlare. Klockan är en keeper så vill ha gravyr på baksidan. Jag ville också att klockan skulle vara av tidlös design och elegant då det här är klockan jag kommer behålla i resten av mitt liv.

Jag kom fram till att det finns fyra modeller att välja mellan:
Cartier Tank Solo
Jaeger LeCoultre Reverso Classic
Rolex Explorer 1
Cartier Santos

De alla är klockor som uppfyller de kraven jag hade även om de är i fyra olika prissegment. Alla klockor har jag strykt från listan ena dagen för dagen efter känna att den är rätt. Explorer'n har jag ägt, så där visste jag vad jag får. Jag har haft en Reverso GT men den var lite hög, så jag har klämt på Classic många gånger. Jag klämde på tanken för några månader sen och tyckte den kändes som mest "Bang for the buck", samtidigt kände jag på nya Santos som är riktigt bra men lite dyr.

Idag så knatade jag runt i Canary Wharf här i London och plötsligt kände jag bara att nu är det dags, jag sätter mig på Jubilee line, kliver av på Green Park och tar vänster på Old Bond Street och vad finns där 20 meter på vänster sida?
IMG_20180716_152026.jpg


IMG_20180716_160743.jpg


Efter lite snack så blev jag klar vilken jag skulle välja. Gravyr ingår i priset och tar endast fem arbetsdagar (sjukt bra)
IMG_20180716_155129.jpg


IMG_20180716_161103.jpg


Äntligen hemma :)
IMG_20180716_182941.jpg


Fick med Travel case och rengöringsmedel, är det något alla får?
IMG_20180716_182601.jpg


IMG_20180716_182542.jpg


IMG_20180716_182952.jpg


IMG_20180716_182510.jpg


IMG_20180716_182513.jpg


IMG_20180716_182817.jpg


EDIT: Spec snodd från Cartiers hemsida
Tank Solo watch, large model, quartz movement. Steel case, beaded crown set with a synthetic cabochon-shaped spinel, silvered light opaline dial, Roman numerals, blued-steel sword-shaped hands, sapphire crystal, black grained calfskin interchangeable strap, steel double adjustable folding buckle. Case dimensions: 34.8 mm x 27.4 mm, thickness: 5.55 mm. Water-resistant to 3 bar (approx. 30 metres/100 feet).
Ref: WSTA0028

Innan jag tackar för mig så hjälp mig gärna vad jag ska ha för gravyr på baksidan genom att droppa en kommentar! Ska jag ha: Datum när jag tar på mig examenshatten? Mitt namn? Hjälp!

Tack för mig :)

Stort grattis och jag vet ju att du kommer att bli nöjd :) Klockan passar till allt! Ta första bokstaven i ditt förnamn och kör den rättvänd och samma bokstav spegelvänd (så att dem går ihop) plus datum för examen.
 

Admm

KS Explorers Club
Mycket bra val av klocka! :hungry:
Jag skulle ingraverat skolans namn ( förkortning) och året med romerska siffror!
 

hm201

Omega
Jag hade också tyckt datum för examen och titel, men brittiska utbildningar har så skumma förkortningar att det ofta (för mig i vilket fall) är svårt att förstå vad det betyder. Jag blir förvirrad när jag ska översätta min egen examen till engelska så det kräver att du själv känner att förkortningen säger något, annars hade jag tyckt skolans förkortning var bättre.

Och Grattis till examen!
 
Topp