• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning, första gången i Svea rike. IWC Aquatimer Brons! (mkt bildtung)

TKVF

Panerai
Ja, då vart det äntligen dags, typ 7 månaders väntan på en klocka jag aldrig sett i verkligheten, än mindre prövat. Idag small det till ordentligt. Vissa har ju redan sett den, på IWC Masterclass och redan lämnat avtryck på nätet, men alla kan inte ha sett den, plus de saker som medföljde vid köp.

Lite info först om klockan, den är ju speciell, på många sätt. IWC Aquatimer Brons Galapagos Edition, är en klocka gjord av brons, med IWC inhouseverk 89365, gummerade knappar och en antireflexbehandling som gör att man undrar om glaset verkligen är med. Aquatimer (AT) är IWC dyklinje och i år så var det stora uppdateringar på just denna linjen.
Det är första gången i historian som IWC gör en bronsklocka och de gör det för att hedra Charles Darwin och sjöfarten. Sedan att brons just blir väldigt snyggt patinerat med tiden gör inte saken sämre. Övriga klockor i den nya AT-linjen är allt från den "vanliga" AT till speciella modeller som är limiterade eller som du kan dyka med på 2000 meters djup. Brons, 68-timmars gångreserv, inhouseverk, kronograf, 44 mm stor, 17 mm hög, 35 juveler, 30 bar trycktålighet och olika färger på lysmassan gör denna klocka till en bastant pjäs. Vridringen (bezeln) går självklart att bara vrida åt ett håll, men det är en inre ring (likt Longines Legend diver) men med "gammaldags" vridring, alltså ingen knapp att vrida dyktiden med. Svårt att förklara, men det fungerar verkligen.

Jo, ni som vart med ett tag vet att jag beställde denna klocka på det speciella event som vi i Göteborg hade hos Jarl Sandin. Och nu har den alltså Sverigepremiär här, kanske skandinavienpremiär. Servicen hos Jarl Sandin är som vanligt utmärkt, man blir alltid "påprackad" massa trevliga böcker, tdningar och i detta fallet medföljde till köpet bland annat ett par torrdräktssimfenor av bra märke (Mares) samt ett par bra Tusa-cyklop, kan bara säga att för en dykare som mig är det värt 1500 kronor bara det. En flygbok och en portugese-bok fick jag också med hem. Nu blir frugan väldigt glad att se mer böcker i bokhyllan. Jag har på gammaldags maner tagit ett gäng foton på öppningen och bifogar dem här nedan. Men innan dom kommer så vill jag skriva lite mer fakta kring klockan.

Jag tror AT kom hos IWC 1967, en klocka med inre vridring, alltså två kronor, en för tiden och en för vridringen. Denna var vattentät till 20 bar. Sedan kom det en klocka 1982 som var vattentät till 200 meter, gjort i titan. 1999 kom första AT som även hade djupmätare, nu är IWC inne på generation tre av AT med djupmätare, som mäter aktuellt djup samt djupaste djup under dyket utöver tiden på dyket. I dagen klockor används mer och mer inhouseverk av IWC. Några modeller har i AT-serien komplicerade verk med kalender som håller reda på skottår m.m. Dessa klockor är gjorde på grundkalibern 89000 och har bland annat "digital" datumvisning för datum och månad. 2000-meterklockan är i dagsläget en stor klocka, 46 mm och 20,5 mm hög, innehållande ett enklare verk (inhouse) utan kronograf. Som sagt finns det fler klockor i serien, men orkar inte skriva mer. För er som vill läsa om AT och speciellt min klocka gå till denna länk http://www.iwc.com/en/collection/aquatimer/IW3795DA/
Länk om AT-famlijen http://www.iwc.com/en/collection/aquatimer/

För er som inte orkar klicka er vidare kommer en sammanfattning här. Allt är i stort sett översatt från IWC hemsida. Referens 3795 Vattentät till 30 bar, Aquatimer Chronograph Edition "Expedition Charles Darwin" tillverkad i brons är en hyllning till denna man som observerade olika arter på Galapagosöarna. Bronset man använder i klockan är tänkt som en påminnelse av det fartyg, HMS Beagle, som han seglade med till Galapagosöarna. Bronsfärgen återkommer på det självlysande materialet (Super Luminova) på visarna, indexen och 15-minuterskalan på den inre vridringen. Verket som IWC stoppat in är av kaliber 89365, vilket är grundat på 89000-familjens baskaliber. Gummiklädda tryckknappar och krona tillsammans med "SafeDive"-systemet och 30 bars vattentäthet gör denna klocka utmärkt att upptäcka världen både över och under vattenytan. Baksidan är graverad med ett porträtt av Charles Darwin som enligt utsagor är gjort då han började producera sina ideér om evolutionen. Hård fakta: Automatisk kronografverk med möjlighet till manuellt uppdrag IWC-inhouseverk 89365 (89000-kaliberfamiljen) 68-timmars gångreserv Mekaniskt extern/intern dykring med SafeDive-systemet Datum Tidtagarur med minuter och sekunder (upp till en timma) Sekundvisare klockan 6 för vanlig tid SuperLuminova självlysande massa på visare, tavla och intern dykring Inskruvningsbar krona Safirglas, konvekst, antireflexbehandling på båda sidor av glaset Vattentät till 30 bar IWC speciella snabblänkbytarsystem Höjd 17 mm Diameter 44 mm

Länk till video om SafeDive-systemet http://bcove.me/nteptuqb
Länk till reklamfilm om AT-familjen
Länk till Hodinkeerepotage om IWC samarbete på Galapagos http://www.hodinkee.com/blog/field-notes-galapagos-iwc-charles-darwin-foundation
Länk till Hodinkee där presentation om nya AT-familjen finns före SIHH http://www.hodinkee.com/blog/pre-sihh-2014-introducing-the-new-iwc-aquatimer-collection
Länk till blogg som testar klockan http://www.ablogtowatch.com/iwc-aquatimer-chronograph-charles-darwin-watch-bronze-hands/
Länk till blogg med många bilder (se speciellt självlysandebilderna) http://www.watch-agora.com/p/287-wa...ph-expedition-charles-darwin-bronze-live-pics

Egentagna bilder nedan här då!

Första katalogen jag fick, gammal, men det var då drömmarna startade.
_1010115.jpg

Här är den nyare katalogen, läs BOK, trycket är grymt.
_1010116.jpg

Tvärr är prislistan med. Dyraste IWCklockan ligger på c:a 7 miljoner svenska pengar.
_1010117.jpg

Fick ytterligare en väska med, den till höger.
_1010118.jpg

Och nya WatchWorld, för framtida inköp kanske.
_1010119.jpg

Upptäckte ett tryck inne i påsen, som för övrigt höll god kvalité. Riktiga tyghandtag.
_1010120.jpg

Två ytterligare böcker medskickade.
_1010121.jpg

En bok om Portugese-serien.
_1010122.jpg

Och en riktigt fin bok om flyg, inte klockorna, bara plan. Men grymt fint!
_1010123.jpg

Tog slumpvis vald sida, ni ser hur den ser ut.
_1010124.jpg

Till väskan då, fick den av den mycket trevliga personalen på Jarl Sandin, vet ännu inte vad som är i den. Överraskning.
_1010125.jpg

Öppnar den och upptäcker innehållet.
_1010126.jpg

Ett par fenor till torrdräkten och ett cyklop. Modell bättre av båda två. Skulle nog gå loss på 1500 eller kanske 2000 pengar om jag handlade in dessa själv.
_1010127.jpg

Här ser ni innehåller bättre.
_1010128.jpg

En påse för att förvara cyklopet i.
_1010129.jpg

Mer info kommer om tagen.
_1010130.jpg


Jag får fortsätta med en post till. Bara för att få upp postcount. Men mest för att man inte få ha mer bilder med tydligen. Vi har ju inte kommit till klockan....
 

Bilagor

  • _1010131.jpg
    _1010131.jpg
    230.1 KB · Visningar: 469
  • _1010132.jpg
    _1010132.jpg
    297.9 KB · Visningar: 467
  • _1010133.jpg
    _1010133.jpg
    309 KB · Visningar: 454
  • _1010134.jpg
    _1010134.jpg
    69.9 KB · Visningar: 461
  • _1010135.jpg
    _1010135.jpg
    148.1 KB · Visningar: 506
  • _1010136.jpg
    _1010136.jpg
    132.6 KB · Visningar: 519
  • _1010137.jpg
    _1010137.jpg
    129.5 KB · Visningar: 500
  • _1010138.jpg
    _1010138.jpg
    321 KB · Visningar: 494
  • _1010139.jpg
    _1010139.jpg
    228.6 KB · Visningar: 506

TKVF

Panerai
Här fortsätter det...

Cykllpfodralet.
_1010131.jpg

Lådan till klockan.
_1010132.jpg

Här under döljer sig klockan.
_1010133.jpg

Oj...
_1010134.jpg

Lite material som var med, garanti, bruksanvisning m.m.
_1010135.jpg

KLOCKAN!!! Nu inplastad i skyddsplast fortfarande.
_1010136.jpg

LIte sned bild.
_1010137.jpg

Borttagen skyddsplast. Glaset? Jo, det finns där. Grym AR.
_1010138.jpg

Allt är perfekt ditsatt.
_1010139.jpg

Knapparna är vulcaniserade, alltså gummibeklädda.
_1010140.jpg

Detta är SafeDiveSustemet.
_1010141.jpg

Jämförelse med andra kända klockor.
_1010142.jpg

Här i jämförelse med en Rolex YM 16622.
_1010143.jpg

Storlekskoll, jämfört med en 40mm Rolex.
_1010144.jpg

Här jämförs med min JLC mAster Compressor Navy Seals.
_1010145.jpg

Baksidan, snyggt graverad med mr Darwin.
_1010146.jpg

Här är allt upplagt i soffan.
_1010147.jpg

Handlesskott.
_1010148.jpg

Lite suddigt?
_1010149.jpg

Den är ganska stor, men inte för stor, jag har små armar.
_1010150.jpg

Grymt snygg.
_1010151.jpg

Spännet.
_1010152.jpg

Och rätt tid inställt.
_1010153.jpg

Jag ville visa lite hur SuperLuminovan är gjord, det är två färger, en för "dykning" och en för vanlig klocka.
_1010154.jpg
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Va kul att den äntligen har kommit, grattis! :D

Vill gärna se fler bilder på klockan och naturligtvis wristshots! ;) :)

EDIT: Du hann före! Stort grattis, sjukt grym! :D
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Stort stort grattis! Kul att klockföretaget uppskattar sina kunder och skickar med en massa annat :) klockan är urläcker, väldigt fint med bronset!
 

hollow123

Rolex
Oh jäklar dessa 7 månader sedan vi var där känns avlägsna för mig. Måste ha vart en evighet för dig?!?

Men den e sjukt grym, stort grattis! :D
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Så jäkla salt val, kommer ihåg att du sagt att du beställt denna och har väntat på öppningen! Och jäkligt rolig post, tack för det!

Fick också hem den nya katalogen i veckan, den är fantastisk och med kittet som följde med klockan måste man ju berömma IWC för deras kundbemötande. Grymt snyggt!

Jag fastnade som klistrad framför vintage AT i katalogen, den är ju bara för snygg, och så klart framför bronspjäsen du skaffat dig, den är sjukt cool. Synd bara att jag inte har en ekstock till vänsterarm för att bära upp alla IWCs snyggingar.

Grattis igen, kul att se ovanliga pjäser på forumet!
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Grattis! Den va riktigt cool! Antar att det ändå varit värt väntan? ;)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Fresh!!!!

Fick aldrig se lumen på denna tidigare, men riktigt snyggt.
Kul med massa give aways, höjjer upplevelsen ytterligare ett snäpp.
 
Riktigt tung paketöppning!

Jag gillar klockan, det känns verkligen premium då de bemödar sig att tänka igenom och packa med allt extra lull-lull för att förstärka upplevelsen. Gillade framförallt de två färgerna i luminovan, känns att klockan är byggt för att användas på riktigt!

Förväntar mig att du kompletterar denna tråd med klockan på i dess rätta miljö!

Gratulerar!
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Stort grattis till en mäktig pjäs! Riktigt fin, såg den i katalogen och blev sjukt sugen på den vanliga Aquatimern. Schysst med massa grejer till också, bra kundbemötande!
 
Topp