Så var det äntligen dags för ett för mig mycket efterlängtat tillskott!
För ett antal år sedan, då mitt klockintresse var synnerligen begränsat jämfört med idag, hade jag aldrig övervägt att införskaffa en klocka av aktuellt märke. Jag kunde förvisso förstå att vissa säkert tilltalades av designen, men jag hade aldrig själv kunnat tänka mig att lägga sådana remarkabla summor på en sådan klocka. På den tiden handlade det snarare om att fantisera om de mer vanliga modellerna hos exempelvis Omega och Rolex.
Intresset tog på allvar fart för några år sedan, med medlemskapet i KS och införskaffandet av min första ”finare” klocka (PO Chrono) som tydliga acceleratorer. Likt hos många av er andra, kom intresset att växa exponentiellt, vilket lett till otaliga timmar av förkovrande inom klockornas underbara värld.
Suget efter Rolex ledde efter inte alltför lång tid till införskaffandet av en Explorer 2:a, 216570. I min naivitet inbillade jag mig att jag nu hade stillat mitt lystmäte efter nytt för en hyfsad tid framöver, men… ja ni vet mycket väl hur det är…
Ganska tidigt efter mitt inträde på KS kom jag att utveckla en helt ny syn på det för mig tidigare alltså ganska ointressanta märket Panerai. Det som i min okunskap (och för all del även taffligare smak) hade framstått som helt irrelevant, utvecklades till en helt ny syn på märket. Helt plötsligt tilltalades jag rejält av designen, samtidigt som ökad kunskap kring Panerai och dess historia drog upp intresset till helt nya nivåer. Inte blev det sämre av mitt ivriga klämmande under flertalet GTG:er.. Nu var det inte längre något snack; jag måste ha en Panna! Jag var övertygad om att jag ville ha Luminor-case, 44 mm, Sandwich-tavla, automatiskt verk och datum utan bubbla, vilket gjorde valet enkelt; PAM312.
(lånad bild)
I och med att det dock dröjde innan jag kunde göra slag i saken, hann det svänga till förmån för det manuella inhouseverket P5000. Dels är manuella urverk en väsentlig ingrediens i Panerais historia, men framför allt möjliggör berört verk en mer slimmad (nåja) boett. Fin som 312 är, bygger den ändå ganska mycket på höjden.
Mitt fokus kom att riktas mot en modell som introducerades på SIHH 2013; PAM 510.
(lånad bild)
Faktum är att jag hade fingret på avtryckaren när jag så fick upp ögonen för en ny modell. Samma manuella 8-dagarsverk som 510, men en helt annan tavla.
PAM590 presenterades 2014 som en initialt Nordamerikaexklusiv modell; 1000 individuellt numrerade exemplar skulle introduceras på denna marknad, för att 2015 bli en del av den ordinarie produktionen med 2000 exemplar som skulle släppas i övriga världen.
590:an är i mångt och mycket en intensiv flört med Panerais historia. Det rör sig om en 44 mm Luminor med s.k. Bettarini-boett (efter skaparen Alessandro Bettarini). Till att börja med är urverket P5000 i sig en historisk tribut till tidiga Paneraimodeller med åttadagars Angelus-verk.
Trycket ”8 Giorni Brevettato” (8 days patended) är en tydlig hyllning till de historiska modeller som var utrustade med ovanstående sistnämnda urverk. Blott tre modeller till utöver 590 har förärats med denna märkning; de högst limiterade och ikoniska PAM341 och PAM203 (den sistnämnda kan inbringa priser inte alltför långt ifrån miljonen, trots att den kom så sent som 2005) och den nutida (och till totalt 1500 exemplar limiterade) Radomir-modellen PAM339.
(lånade bilder)
PAM341
PAM203
PAM339
Panerai har historiskt en mycket tät koppling till den italienska marinen, som man ända fram tills 1993 levererade klockor och handledsburna dykinstrument till. Ytterligare en tydlig flirt med denna del av Panerais historia kan skönjas på casets baksida. Till skillnad från exempelvis PAM510 där baksidan är genomskinlig, kan här beskådas en gravering föreställande en bemannad undervattenstorped - Siluro a Lenta Corsa, S.L.C. Detta var den metod italienska kommandodykare en gång i tiden använde som anfallsvapen.
Vad gäller tavlans index, skådas här en fakepatinerad lysmassa. I många fall är detta fenomen på moderna klockor aningen kontroversiell, men vad gäller just Panerai har det kommit att bli en accepterad och ofta mycket uppskattad företeelse. Ett gott exempel på detta är PAM372, en modell med fakepatina som av många av de mest renläriga Paneristis kommit att anses vara den rätta modellen att inneha om man endast har en Panerai i sin ägo.
Ytterligare en intressant detalj med urtavlan är det faktum att index och visare har en annan färg än ”Luminor Panerai” och ”8 Giorni Brevettato”. Detta är en hyllning till äldre tiders modeller där indexens vita lysmassa under solens påverkan kom att skifta färg och således skiljde sig från den vita, icke självlysande färgen på texten på urtavlan.
Den största tveksamheten med mitt val av modell har varit det faktum att 590 inte har Sandwich-tavla. Sandwich är i mina (och många andras) ögon en av de mer tilltalande företeelserna med Panerai. Jag landade dock i att klockans utseende kombinerat med historiska kopplingar ändå vägde tyngst i mitt val. Som Compiss utryckte det i Paneraitråden; så underbar balans i urtavlan! Med lite god vilja kan jag tycka att med tanke på att lysmassan som fyllts i de urkarvade indexhåligheterna ligger nedsänkt under övriga urtavlan, ger tavlan ändå en viss, om än begränsad effekt i riktning åt Sandwich-hållet.
(lånad bild då makroobjektivet flytt sin kos)
PAM590 är en oerhört genomtänkt klocka, så till den grad att även det armband som ursprungligen sitter på är väl anpassat till klockan. Det obehandlade Assolutamentet-bandet har ett passande åldrat utseende, och tråden som smyckar bandet matchar väl med patinalooken på visare och index.
Tillgängligheten på 590 har sedan den släpptes 2015 även utanför Nordamerikas gränser varit synnerligen begränsad, inte minst här på hemmaplan. Mig veterligen har Sveriges enda AD för Panerai bara haft två exemplar inne. När jag fick höra att nummer två fanns inne (den första hade hunnit komma och gå), besökte jag Nymans där jag fick höra att även detta exemplar hade sålts. Det rådde dessutom vid detta tillfälle tveksamheter kring huruvida/när något mer ex skulle komma in i år. Jag fick således vända mig utanför rikets gränser och har direkt från AD lyckats få tag på ett exemplar av den första limiterade utgåvan som alltså släpptes enbart till den nordamerikanska marknaden. Även årsmodell 2015 fanns tillgänglig bortom Sveriges gränser, men varför inte köpa den allra första begränsade serien av en helt ny modell..
Jag avslutar med lite allmän info lånad från Panerais hemsida och givetvis några bilder till.
Tack för titten!
Movement: Hand-wound mechanical, P.5000 calibre, executed entirely by Panerai, 15 ½ lignes, 4.5 mm thick, 21 jewels, Glucydur® balance, 21,600 alternations/hour. KIF Parechoc® anti-shock device. Power reserve 8 days, two barrels. 127 components.
Functions: Hours, Minutes, Small Seconds
Case: Diameter 44 mm, AISI 316L Polished Steel
Bezel: Polished Steel
Back: Screw, Brushed Steel
Device protecting the crown: (protected as a trademark) Brushed Steel
Dial: Black with luminous Arabic numerals and hour markers. Seconds at 9 o'clock.
Crystal: Sapphire crystal formed of corundum
Water Resistance: 30 bar (~300 metres)
Strap: Calf Assolutamente, Dark brown, Beige, 24.0/22.0 MM Standar
För ett antal år sedan, då mitt klockintresse var synnerligen begränsat jämfört med idag, hade jag aldrig övervägt att införskaffa en klocka av aktuellt märke. Jag kunde förvisso förstå att vissa säkert tilltalades av designen, men jag hade aldrig själv kunnat tänka mig att lägga sådana remarkabla summor på en sådan klocka. På den tiden handlade det snarare om att fantisera om de mer vanliga modellerna hos exempelvis Omega och Rolex.
Intresset tog på allvar fart för några år sedan, med medlemskapet i KS och införskaffandet av min första ”finare” klocka (PO Chrono) som tydliga acceleratorer. Likt hos många av er andra, kom intresset att växa exponentiellt, vilket lett till otaliga timmar av förkovrande inom klockornas underbara värld.
Suget efter Rolex ledde efter inte alltför lång tid till införskaffandet av en Explorer 2:a, 216570. I min naivitet inbillade jag mig att jag nu hade stillat mitt lystmäte efter nytt för en hyfsad tid framöver, men… ja ni vet mycket väl hur det är…
Ganska tidigt efter mitt inträde på KS kom jag att utveckla en helt ny syn på det för mig tidigare alltså ganska ointressanta märket Panerai. Det som i min okunskap (och för all del även taffligare smak) hade framstått som helt irrelevant, utvecklades till en helt ny syn på märket. Helt plötsligt tilltalades jag rejält av designen, samtidigt som ökad kunskap kring Panerai och dess historia drog upp intresset till helt nya nivåer. Inte blev det sämre av mitt ivriga klämmande under flertalet GTG:er.. Nu var det inte längre något snack; jag måste ha en Panna! Jag var övertygad om att jag ville ha Luminor-case, 44 mm, Sandwich-tavla, automatiskt verk och datum utan bubbla, vilket gjorde valet enkelt; PAM312.
(lånad bild)
I och med att det dock dröjde innan jag kunde göra slag i saken, hann det svänga till förmån för det manuella inhouseverket P5000. Dels är manuella urverk en väsentlig ingrediens i Panerais historia, men framför allt möjliggör berört verk en mer slimmad (nåja) boett. Fin som 312 är, bygger den ändå ganska mycket på höjden.
Mitt fokus kom att riktas mot en modell som introducerades på SIHH 2013; PAM 510.
(lånad bild)
Faktum är att jag hade fingret på avtryckaren när jag så fick upp ögonen för en ny modell. Samma manuella 8-dagarsverk som 510, men en helt annan tavla.
PAM590 presenterades 2014 som en initialt Nordamerikaexklusiv modell; 1000 individuellt numrerade exemplar skulle introduceras på denna marknad, för att 2015 bli en del av den ordinarie produktionen med 2000 exemplar som skulle släppas i övriga världen.
590:an är i mångt och mycket en intensiv flört med Panerais historia. Det rör sig om en 44 mm Luminor med s.k. Bettarini-boett (efter skaparen Alessandro Bettarini). Till att börja med är urverket P5000 i sig en historisk tribut till tidiga Paneraimodeller med åttadagars Angelus-verk.
Trycket ”8 Giorni Brevettato” (8 days patended) är en tydlig hyllning till de historiska modeller som var utrustade med ovanstående sistnämnda urverk. Blott tre modeller till utöver 590 har förärats med denna märkning; de högst limiterade och ikoniska PAM341 och PAM203 (den sistnämnda kan inbringa priser inte alltför långt ifrån miljonen, trots att den kom så sent som 2005) och den nutida (och till totalt 1500 exemplar limiterade) Radomir-modellen PAM339.
(lånade bilder)
PAM341
PAM203
PAM339
Panerai har historiskt en mycket tät koppling till den italienska marinen, som man ända fram tills 1993 levererade klockor och handledsburna dykinstrument till. Ytterligare en tydlig flirt med denna del av Panerais historia kan skönjas på casets baksida. Till skillnad från exempelvis PAM510 där baksidan är genomskinlig, kan här beskådas en gravering föreställande en bemannad undervattenstorped - Siluro a Lenta Corsa, S.L.C. Detta var den metod italienska kommandodykare en gång i tiden använde som anfallsvapen.
Vad gäller tavlans index, skådas här en fakepatinerad lysmassa. I många fall är detta fenomen på moderna klockor aningen kontroversiell, men vad gäller just Panerai har det kommit att bli en accepterad och ofta mycket uppskattad företeelse. Ett gott exempel på detta är PAM372, en modell med fakepatina som av många av de mest renläriga Paneristis kommit att anses vara den rätta modellen att inneha om man endast har en Panerai i sin ägo.
Ytterligare en intressant detalj med urtavlan är det faktum att index och visare har en annan färg än ”Luminor Panerai” och ”8 Giorni Brevettato”. Detta är en hyllning till äldre tiders modeller där indexens vita lysmassa under solens påverkan kom att skifta färg och således skiljde sig från den vita, icke självlysande färgen på texten på urtavlan.
Den största tveksamheten med mitt val av modell har varit det faktum att 590 inte har Sandwich-tavla. Sandwich är i mina (och många andras) ögon en av de mer tilltalande företeelserna med Panerai. Jag landade dock i att klockans utseende kombinerat med historiska kopplingar ändå vägde tyngst i mitt val. Som Compiss utryckte det i Paneraitråden; så underbar balans i urtavlan! Med lite god vilja kan jag tycka att med tanke på att lysmassan som fyllts i de urkarvade indexhåligheterna ligger nedsänkt under övriga urtavlan, ger tavlan ändå en viss, om än begränsad effekt i riktning åt Sandwich-hållet.
(lånad bild då makroobjektivet flytt sin kos)
PAM590 är en oerhört genomtänkt klocka, så till den grad att även det armband som ursprungligen sitter på är väl anpassat till klockan. Det obehandlade Assolutamentet-bandet har ett passande åldrat utseende, och tråden som smyckar bandet matchar väl med patinalooken på visare och index.
Tillgängligheten på 590 har sedan den släpptes 2015 även utanför Nordamerikas gränser varit synnerligen begränsad, inte minst här på hemmaplan. Mig veterligen har Sveriges enda AD för Panerai bara haft två exemplar inne. När jag fick höra att nummer två fanns inne (den första hade hunnit komma och gå), besökte jag Nymans där jag fick höra att även detta exemplar hade sålts. Det rådde dessutom vid detta tillfälle tveksamheter kring huruvida/när något mer ex skulle komma in i år. Jag fick således vända mig utanför rikets gränser och har direkt från AD lyckats få tag på ett exemplar av den första limiterade utgåvan som alltså släpptes enbart till den nordamerikanska marknaden. Även årsmodell 2015 fanns tillgänglig bortom Sveriges gränser, men varför inte köpa den allra första begränsade serien av en helt ny modell..
Jag avslutar med lite allmän info lånad från Panerais hemsida och givetvis några bilder till.
Tack för titten!
Movement: Hand-wound mechanical, P.5000 calibre, executed entirely by Panerai, 15 ½ lignes, 4.5 mm thick, 21 jewels, Glucydur® balance, 21,600 alternations/hour. KIF Parechoc® anti-shock device. Power reserve 8 days, two barrels. 127 components.
Functions: Hours, Minutes, Small Seconds
Case: Diameter 44 mm, AISI 316L Polished Steel
Bezel: Polished Steel
Back: Screw, Brushed Steel
Device protecting the crown: (protected as a trademark) Brushed Steel
Dial: Black with luminous Arabic numerals and hour markers. Seconds at 9 o'clock.
Crystal: Sapphire crystal formed of corundum
Water Resistance: 30 bar (~300 metres)
Strap: Calf Assolutamente, Dark brown, Beige, 24.0/22.0 MM Standar