• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning från 1930-talet.

cjperry

Audemars
2-Faktor
På grund av husköp så har det varit en lång väntan på nytillskott till samlingen, men nu var det äntligen dags!

Jag är främst intresserad av ur fram till 1940-talet trots att jag aldrig ägt ett ur tillverkat före 1940-talet. Det var nu hög tid att ändra på detta och jag bestämde mig för att hitta något pre 1940 med kuddformad boett och porslintavla. Efter några veckors sökande så fastnade jag för en guldig sak från mitten av 1930-talet på bukten av ett tidigare okänt märke, Cymrex var namnet vilket låter lite som ett läkemedelsföretag ur en dålig actionfilm.

Efter några minuters grävning på nätet så fann jag att Cymrex var ett av tre märken som grundades av Edward Maritz (Merit och Record var hans andra märken) under tidiga 1900-talet i USA. Record har säkert många här hört talas om redan och tänker att det var en del av Longines vilket stämmer, men det var efter att Longines-gruppen köpt det av Maritz. Maritz sålde bland annat smycken och Schweiziska klockor, detta genom att importera Schweiziska urverk och sedan sälja dem i klockor med sina egna varumärken på tavlan till butiker och företag.

cymrex2.jpg


Denna lilla rackare från mitten av 1930-talet mäter 26x26 och är stämplad bredvid kronan med .375, alltså 9 karat guld. Tavlan är i porslin och helt fri från sprickor, spadvisarna är blånerade vilket kompletterar den blå 12an snyggt. Dessutom verkar det som om att kronan kan vara original vilket alltid är roligt. "Swiss made" stod en gång i tiden på tavlan men har med tiden nästan helt försvunnit. Jag har inte öppnat ännu så bilden är lånad från annonsen men på insidan tickar ett omärkt urverk(A Schild?) med 15 juveler. Fick liv efter ett halvt varv med kronan och verkar hålla tiden förvånansvärt bra.

s-l1600.jpg


cymrex3.jpg


cymrex4.jpg


Avslutande handledsskott. Känns riktigt bra på armen och bärs större än sina blyga 26mm tack vare boettformen och det 18mm breda armbandet.

Tack för mig! :)
 

Warwian

Cartier
Nu har jag inte sett verkets tavelsida, men jag är ändå ganska övertygad om att det rör sig om ett Record-verk, vilket stämmer med din teori om tillverkaren.
Sannolikt kaliber 104 eller 106/107 (10,5 lignes). Här är en bild på en variant av kaliber 107 (med månfas, ej min):
Recordmoonphase_zps167135ca.jpg
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Grattis, den ser fin ut. Gillar visarna och fina porslinstavlan!
Jag ropade hem denna för ett par veckor sedan, en Longines 30x30mm 14K. Kaliber 23.o. Också 30-tal som jag förtstått det.
image.jpeg
Tackar! Din Longines är underbar och förhoppningsvis landar en sådan hos mig också inom några dagar :)

Nu har jag inte sett verkets tavelsida, men jag är ändå ganska övertygad om att det rör sig om ett Record-verk, vilket stämmer med din teori om tillverkaren.
Sannolikt kaliber 104 eller 106/107 (10,5 lignes). Här är en bild på en variant av kaliber 107 (med månfas, ej min):
Recordmoonphase_zps167135ca.jpg
Jag tyckte att jag kände igen det, och det ser onekligen ut som ett Record, med tillverkade de sina egna verk? Dig kan man alltid lita på när det kommer till urverk ;)
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Topp