Ni vet hur det är. Utan att man själv riktigt märker det så har ens surfvanor förändrats. Inte något dramatiskt, stort, utan steg för steg och så sitter man där och kollar på en sorts klockor man inte riktigt uppskattat förut. Mer och mer. Minuterna blir till timmar. Funderar på varför man inte sett den där innan. Eller den där. Villhöver!!!
För min egen del har jag på senare tid haft någon form av ”fyrkantssjuka” vilket har resulterat i några köp som jag i och för sig är nöjd med men som kanske inte riiiiktigt har stillat kliet. Sökandet fortsatte. För någon vecka sedan ramlade jag över en artikel om en klocka jag inte sett tidigare. Så många fyrkanter! Nästan helt avsaknad av runda/cirkulära designelement! Och en tillverkare som jag verkligen börjat uppskatta. Googlade vidare, fler artiklar och dessutom en auktion som slutar om två dagar. Sökandet är över. Registrerar mig och kreditkortet på en för mig ny auktionssite och väntar.
Två dagar senare. Auktionen räknar ned. Ledande bud ganska långt under det jag är villig att betala. 15 sekunder kvar. Lägger segerviss mitt bud, ca 30% upp, och klickar på ”Bid”. Blippar till på skärmen. En pop-up??!! ”Vänligen ange alternativ för verifiering av bud, BankId eller SMS”. I rutan bakom ser jag hur auktionen avslutas....

Nytt sökande och nu är den äntligen hemma, Piaget Upstream ref. 27050
Kortfattat kan sägas att detta var Piagets första stålklocka någonsin, ett försök att skapa en sportstålklocka som kunde mäta sig med giganterna i klassen. Inhouse verk, integrerad länk – genialt lås/spänne (tycker i alla fall jag) - men att man nog var ett eller två decennium för sent ute. Upstream tillverkades mellan ca 2000 och 2007. Mer läsning finns här:
https://quillandpad.com/2018/10/25/piaget-upstream-why-i-chose-the-underdog/
https://www.revolution.watch/piaget-upstream-the-almost-forgotten-steel-icon/?archive
Över till bilder:
Välförpackat!
Där är den ju!!!
Riktigt snyggt typsnitt!!!
Viklåset som integrerad del av boetten
Krona som linjerar = PREMIUM!!!
Fyrkanter!!! MASSOR!!! DNA!!! MASSOR!!!
Otroligt skön och gedigen länk.
Avslutningsvis ett WS...
Lite fakta:

För min egen del har jag på senare tid haft någon form av ”fyrkantssjuka” vilket har resulterat i några köp som jag i och för sig är nöjd med men som kanske inte riiiiktigt har stillat kliet. Sökandet fortsatte. För någon vecka sedan ramlade jag över en artikel om en klocka jag inte sett tidigare. Så många fyrkanter! Nästan helt avsaknad av runda/cirkulära designelement! Och en tillverkare som jag verkligen börjat uppskatta. Googlade vidare, fler artiklar och dessutom en auktion som slutar om två dagar. Sökandet är över. Registrerar mig och kreditkortet på en för mig ny auktionssite och väntar.
Två dagar senare. Auktionen räknar ned. Ledande bud ganska långt under det jag är villig att betala. 15 sekunder kvar. Lägger segerviss mitt bud, ca 30% upp, och klickar på ”Bid”. Blippar till på skärmen. En pop-up??!! ”Vänligen ange alternativ för verifiering av bud, BankId eller SMS”. I rutan bakom ser jag hur auktionen avslutas....

Nytt sökande och nu är den äntligen hemma, Piaget Upstream ref. 27050
Kortfattat kan sägas att detta var Piagets första stålklocka någonsin, ett försök att skapa en sportstålklocka som kunde mäta sig med giganterna i klassen. Inhouse verk, integrerad länk – genialt lås/spänne (tycker i alla fall jag) - men att man nog var ett eller två decennium för sent ute. Upstream tillverkades mellan ca 2000 och 2007. Mer läsning finns här:
https://quillandpad.com/2018/10/25/piaget-upstream-why-i-chose-the-underdog/
https://www.revolution.watch/piaget-upstream-the-almost-forgotten-steel-icon/?archive
Över till bilder:
Välförpackat!
Där är den ju!!!
Riktigt snyggt typsnitt!!!
Viklåset som integrerad del av boetten
Krona som linjerar = PREMIUM!!!
Fyrkanter!!! MASSOR!!! DNA!!! MASSOR!!!
Otroligt skön och gedigen länk.
Avslutningsvis ett WS...
Lite fakta:
Brand: Piaget
Model: UPSTREAM
Year : 2000-2007
Reference: 27050
Material: stål
Functions: Timmar, minut, sekund, datum
Dial: slate grey
Glas: kupat safir
Bracelet: väldigt många fyrkanter. Spännande viklåslösning
Movement: automat, inhouse cal. 504P, 3 Hz/21,600 vph, 3.5 mm high, power reserve 42 hours
Water-resistant: 30m.
Mått: 33 * 40 mm.
Thickness 9,5 mm
Sammanfattningsvis: jag gillar den! Grym finish, länken otroligt gedigen och skön, blir glad bara över att sitta och fippla med viklåset. Känns som jag har hittat rätt och är klar med fyrkanter för ett tag framöver... Model: UPSTREAM
Year : 2000-2007
Reference: 27050
Material: stål
Functions: Timmar, minut, sekund, datum
Dial: slate grey
Glas: kupat safir
Bracelet: väldigt många fyrkanter. Spännande viklåslösning
Movement: automat, inhouse cal. 504P, 3 Hz/21,600 vph, 3.5 mm high, power reserve 42 hours
Water-resistant: 30m.
Mått: 33 * 40 mm.
Thickness 9,5 mm
Senast ändrad: