• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning Grand Seiko SBGA105

M

Malm

Guest
Då var det dags för en paketöppning av helgens inköp. Jag har länge spanat efter en klocka med blå tavla och jag har kollat på nya Milgauss, sneglat åt Omega Speedmaster 57, och Oyster Perpetual med blå 3-6-9 tavla.

När det gäller OP trodde jag att jag hade hittat helt rätt, tills i lördags då jag hade vägarna förbi lokala centrumet, tillika "norra Europas"-tråkigaste köpcentrum frånsett en butik. Klockmaster i Globen centrum.
Där tänker jag att jag skall snegla lite på Grand Seiko som jag tidigare inte fastnat för nämnvärt. Och jag får hjälp av den mycket trevlige och kunnige Svante, och vi börjar genast prata klockor och GS i synnerhet, där han berättar om resan han och Molle gjorde i oktober. Jag har själv läst igenom den PDF som cirkulerar på nätet (A journey in time: the remarkable story of Seiko) om Seikos historia och det är verkligen en imponerande historia som jag rekommenderar alla klocknördar att åtminstone skumma igenom. Men trots att jag läst historien har jag inte fastnat för klockorna som sagt förrän nu.

Jag ser en GS Spring Drive med blå tavla och provar den och den sitter perfekt. Nu finns det långt fler experter än mig på Seiko, men utav vad jag kan förstå är inspirationen hämtad från en "Self-dater" klocka från 1964. Det visar sig också att detta är en limiterad utgåva på 500 exemplar, med just blå tavla och den boetten etc.

Jag kan inte släppa tanken på klockan under lördagen, så igår gick jag tillbaka till Svante och slog till. Och jag kunde inte vara nöjdare. Vilken klocka!
Jag tänker inte dra fram några dammiga jämförelser mot andra märken utan kan helt enkelt konstatera att det är sinnessjuk hög standard på finishen på visare, index, tavla och case. Åtminstone vad jag som glad amatör kan bedöma.

Så då till lite bilder på paketöppningen:

DSC00028 (1).JPG


DSC00029.JPG


DSC00011.JPG


DSC00018.JPG


Väl hemma igen läser jag dessutom på nätet att det inte bara är tavlan och caset som gör klockan limiterad, utan även urverket har en egen referens och har fått noggranheten trimmad från +-1sek/dag ("vanliga spring drive") ner till +-0.5sek/dag!

Hursomhelst, Tack till Svante på Klockmaster Globen för mycket bra Service, och framförallt tack till Klocksnack för ett jättebra forum där man kan lurka på med det enstaka inlägget ibland
Ursäkta bildkvaliten, är verkligen ingen fotograf.
/Malm
 

Bilagor

  • DSC00027.JPG
    DSC00027.JPG
    155.8 KB · Visningar: 118

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Riktigt jäkla vass klocka Malm! Tavlan gör verkligen att klockan sitter som en smäck!
Kanske ska be dig om lite guidning i GS värld istället för det man nu suktar efter :)
 
Topp